نقد و بررسی اجمالی
برای پاسخ به سوال “دیجیتال مارکتینگ چیست؟” می توان گفت نوعی از بازاریابی برای محصولات و خدمات مختلف است که به واسطه دستگاه های الکترونیکی انجام خواهد شد. با توجه به این مسئله دیجیتال مارکتینگ یک مفهوم جدید نیست؛ بلکه به ۱۰۰ سال پیش مربوط می شود؛ یعنی در سال ۱۸۹۶ که رادیو اختراع شد ۱۰ سال طول کشید تا به یک محصول عمومی تبدیل شود و تبلیغات مختلف صورت گیرد.
نقش دیجیتال مارکتینگ در شرکت ها
امروزه دیگر بازاریابی های سنتی مثل چاپ، ارتباط تلفنی با مشتریان یا حتی مراجعه فیزیکی و حضوری تأثیر بسیار زیادی نخواهد داشت؛ زیرا با وجود بازاریابی دیجیتال که به صورت آنلاین و الکترونیکی انجام می شود، خیلی راحت تر می توان اهداف یک شرکت را محقق کرد. در واقع با وجود دیجیتال مارکتینگ در شرکت ها می تواند امکانات بیشتری را در اختیار مشتریان قرار دهند و تعامل دو طرفه بین کارفرما و مشتری وجود داشته باشد.
آگاهی از برند حرف اول و آخر را در تمامی مراحل دیجیتال مارکتینگ خواهد زد و در واقع یک اصل مهم به شمار می آید. امروزه در دنیای مجازی تمامی کسب و کارها صفحه و وب سایتی را برای خود در نظر گرفتند؛ زیرا از واجبات محسوب می شود. عضویت در شبکه های اجتماعی و وجود وب سایت نقش مهمی در معرفی محصولات و خدمات شما خواهد داشت و باعث می شوند کسب و کار خود را به صورت جهانی معرفی کنید و محصولات را در اختیار مشتریان قرار دهید تا به راحتی بتوانند از میان تنوع بسیار زیاد محصولات شما مناسب ترین گزینه را انتخاب کنند.
تفاوت بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی
بازاریابی سنتی که در گذشته انجام می شد و حتی در زمان خود تأثیر بسزایی در رشد و پیشرفت کسب و کارها داشت شامل آگهی ها، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات روزنامه ها، تبلیغات چاپی و… بود. حتی برای انجام این نوع تبلیغات هزینه های بسیار زیادی پرداخت می شد و به خاطر این که جامعه خاصی را نمی توانست هدف قرار دهد، بسیاری از این هزینه ها هدر می رفتند و نتایج حاصل از این نوع بازاریابی قابل پیش بینی و بررسی نبود. روش های سنتی به خاطر مشخص نبودن جامعه هدف اصلاً برای برندسازی مناسب نخواهند بود.
در مقابل بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ را داریم و یک روش مدرن برای ارائه محصولات و خدمات محسوب می شوند که با روش هایی مثل تبلیغات در شبکه های اجتماعی، بهینه سازی سایت یا سئو سایت، تبلیغات در موتورهای جستجو و… انجام می شود. برای این نوع بازاریابی هزینه بسیار کمی پرداخت خواهید کرد؛ اما چون هدف گیری مشخص است، برندسازی بسیار کارآمد و سریع انجام می شود. لازم به ذکر است که به کمک ابزارهای تحلیلی می توان اندازه گیری بازاریابی دیجیتال را انجام داد.
اگر می خواهید در هر کجای دنیا تمامی افراد به خدمات و محصولات شما دسترسی داشته باشند و بابت این دسترسی هزینه های کمی را پرداخت کنید، بهترین گزینه دیجیتال مارکتینگ است. به کمک این نوع بازاریابی شما اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مخاطبان خود قرار می دهید تا بازاریابی مؤثرتری را داشته باشید. توجه داشته باشید هنوز هم از بازاریابی های سنتی استفاده می شود تا مخاطبان مسن تر یا مخاطبان محلی دسترسی راحت تری داشته باشند؛ بنابراین برای بازاریابی کسب و کار خود ابتدا باید مخاطبان خود را در نظر بگیرید و متناسب با آن ها برای تبلیغات پیشرفته کسب و کار تصمیم گیری کنید. به همین خاطر ما نمی توانیم بین بازاریابی سنتی و دیجیتال یکی را برتر و بهتر معرفی کنیم؛ زیرا هر کدام از آن ها برای اهداف و مخاطبان خاصی مناسب هستند.
تعریف هر کسب و کار از دیجیتال مارکتینگ
در دیجیتال مارکتینگ از روش ها و کانال های دیجیتالی مختلفی برای تعامل بیشتر کارفرما و مشتری در بستر آنلاین استفاده می شود. در واقع وب سایت یا کلیه کانال های آنلاین یک کسب و کار که برای تبلیغات و بازاریابی استفاده می شود در دسته روش های دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرند. کسانی که می خواهند بازاریابی دیجیتالی انجام دهند باید نسبت به اهداف مارکتینگ خود آگاه باشند و استراتژی بازاریابی خود را براساس اهداف به واسطه کانال های رایگان و پولی محقق سازند. به عنوان مثال کسی که قصد بازاریابی محتوایی داشته باشد باید بتواند برای وبلاگ خود یک محتوای مفید و خاص تهیه کند که بتواند مخاطبان بیشتری را جذب نماید.
دیجیتال مارکتینگ آنلاین
دیجیتال مارکتینگ به صورت آنلاین به واسطه کانال هایی که در بستر وب هستند، انجام می شود و کمک می کند بتوانید برند، محصولات و خدمات خود را به مشتریان معرفی نمایید. در این راستا اپلیکیشن ها، اینترنت، شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجو و سایر ابزارهای دیجیتال به شما کمک خواهند کرد تا زودتر به اهداف خود برسید.
انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ
برای دیجیتال مارکتینگ کانال های مختلفی وجود دارند که مخاطبان توسط پلتفرم های مختلف می توانند متناسب با برند، محصول یا خدمات دست یابند و کسب و کار شما را به اهداف خود نزدیک کند. توجه کنید که هیچ کدام از آن ها را نمی توان نسبت به دیگری برتر دانست؛ زیرا با توجه به شرایط و نیازهای مختلف یکی از این کانال های بازاریابی دیجیتال مناسب است و می تواند کسب و کار را رونق بخشند. اکثراً اهداف کسانی که به دنبال بازاریابی دیجیتال می روند ایجاد سرنخ، بهبود نرخ تبدیل و فروش بیشتر و همچنین آگاهی از برند خواهد بود. حتی می توان استراتژی ها را با یکدیگر ترکیب کرد تا نتیجه سریع تر به دست آید. در ادامه قصد داریم هر یک از شاخه های دیجیتال مارکتینگ را بررسی کنیم تا شما بتوانید برای رفع نیاز کسب و کار خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.
- تولید محتوا
- تبلیغات نیتیو
- اتوماسیون بازاریابی و فروش
- ایمیل مارکتینگ
- بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)
- بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی
- پرداخت به ازای کلیک (PPC)
- افیلیت مارکتینگ
- محتوای حمایت شده یا دارای اسپانسر
- بازاریابی آنلاین
- بازاریابی درونگرا
- بازاریابی محتوا (Content Marketing)
بازاریابی محتوا نیز یکی از کانال های مربوط به دیجیتال مارکتینگ است که کسب و کارهای مختلف می توانند محصولات، برند یا خدمات خود را با استفاده از تبلیغات در بازار عرضه کنند. در بازاریابی محتوا باید برای ارتقاء ارزشمند تمام تمرکز روی محتوای مرتبط و مفید باشد؛ زیرا اگر این مرحله را به درستی پشت سر بگذارید قطعاً نتایج بسیار مثبتی به دست خواهید آورد؛ بنابراین می توانید با انتشار محتوای با کیفیت برند خود را به عنوان یک مرجع در حوزه کاری معرفی نمایید و در میان متخصصان صنعت و مشتریان شهرت زیادی پیدا کنید.
- بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
امروزه با وجود اینترنت و پیشرفت تکنولوژی ۹۰ درصد افراد برای آن که بتواند اطلاعات مفیدی در مورد یک موضوع خاص کسب کنند. در قدم اول یک سرچ ساده در موتورهای جستجوگر انجام می دهند و هر سایتی که رتبه بالاتری داشته باشد یعنی در صفحه اول جستجو قرار بگیرد، بازدید بهتری خواهد داشت و می تواند مخاطبان بیشتری را جذب نماید. به کمک سئو شما می توانید وب سایت خود را در رتبه بندی اول موتورهای جستجوگر قرار دهید و آن را از درون صفحه و خارج از صفحه بهینه کنید. - بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی
امروزه در شبکه های اجتماعی شاهد رونق بسیاری از کسب و کارهای مختلف هستیم که به واسطه پیشرفت تکنولوژی می توان برای افزایش آگاهی از برند و معرفی خدمات و محصولات به کاربران از این نوع بازاریابی استفاده کرد. - پرداخت به ازای کلیک
پرداخت به ازای کلیک روشی است که بابت هر بار کلیک روی تبلیغ شما مبلغی پرداخت خواهد شد. گوگل یکی از رایج ترین روش های بازاریابی دیجیتال محسوب می شود که این قابلیت را دارد تا در صفحات ابتدایی نتایج جستجو بتوانید تبلیغ خود را قرار دهید و با هر بار هدایت به سمت وب سایت شما و هر کلیک انجام می شود پرداخت هزینه افزایش می یابد. - افیلیت مارکتینگ
در این نوع تبلیغاتی که مبتنی بر عملکرد است شما برای فروش محصولات یا ارائه خدمات شخص دیگری کمیسیون دریافت خواهید کرد این روش را در کانال های بازاریابی زیر می توانید یافت کنید: در یوتیوب ویدیوی تبلیغاتی قرار دهید و از آن کسب درآمد داشته باشید. لینک افیلیت از شبکه اجتماعی یا وب سایت خود به اشتراک بگذارید. - تبلیغات نیتیو (Native)
در تبلیغات نیتیو هدایت از طریق محتوا بود و در یک پلتفرم نمایش به صورت غیر پرداختی سایر مطالب منتقل خواهند شد. در هر بخش از وب سایت می توان برای کسب و کار خود این تبلیغات را منتشر کرد و از پلتفرم های مختلف برای انجام این کار بهره برد. - اتوماسیون بازاریابی فروش
برای خودکارسازی عملیات کلی بازاریابی شما از نرم افزاری به نام اتوماسیون بازاریابی استفاده می شود. امروزه بسیاری از قسمت های مختلف بازاریابی که کارهای تکراری را به صورت دستی انجام می دادند، دیگر خودکار عمل می کند مانند ارسال ایمیل خبرنامه. - بازاریابی آنلاین
در بازاریابی آنلاین می توان به کمک وبلاگ، استفاده از نشریات دیجیتال و سایر سایت هایی که مبتنی بر محتوا هستند، استفاده کرد. این روش شباهت زیادی به بازاریابی سنتی دارد اما در فضای آنلاین انجام می شود. - بازاریابی درونگرا
یکی دیگر از روش های بازاریابی، بازاریابی درونگرا است که مشتریان مشتاق خود را جذب می کنید و سپس به صورت دائم با وی ارتباط خواهید داشت. در انجام این کار می توانید از هر کدام از روش های بازاریابی دیگر که در بخش های فوق ذکر شد، بهره ببرید تا استراتژی بازاریابی درونگرا را میسر سازید. این نوع بازاریابی برای مشتری شما یک تجربه عالی از خرید را رقم می زند. در این راستا می توانید از وبلاگ نویسی، بازاریابی ویدیویی و ارسال ایمیل برای مخاطبان خاص استفاده کنید.
تیم دیجیتال مارکتینگ
در دیجیتال مارکتینگ مسیرهای شغلی مختلفی وجود دارد که هر کدام آن ها باید وظیفه خاصی را انجام دهند. در قدم اول تمامی کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند نسبت به وظیفه خود باید آگاهی کامل داشته باشند تا بتوانند از طریق همه کانال های دیجیتالی چه رایگان و چه پولی کسب و کار خود را ارتقا بخشند.
بازاریابی دیجیتال امروزه گسترش بسیار زیادی پیدا کرده است. در شرکت های کوچک وظایف آن ممکن است توسط یک متخصص انجام شود اما در شرکت های بزرگ تر که اهداف بیشتری وجود دارد، باید تمامی افراد در انجام وظایف گوناگون همکاری داشته باشند. استخدام مدیر دیجیتال مارکتینگ برای یک تیم دیجیتال مارکتینگ جزو اصلی ترین کارها محسوب می شود؛ زیرا به صورت مستقیم در رسیدن به اهداف نقش دارد. در ادامه چند نمونه از این متخصصان فعال را ذکر می کنیم.
- مدیر سئو
رتبه بندی کسب و کار در گوگل توسط مدیران سئو انجام می شود. این افراد به کمک روش های مختلف بهینه سازی سایت را انجام داده تا بتوانند آن را در صفحه اول موتورهای جستجوگر قرار دهند؛ بنابراین نقش بسیار مهمی در پیشرفت کسب و کار شما در محیط مجازی خواهند داشت. - متخصص بازاریابی محتوا
کسانی که وظیفه بازاریابی محتوا را برعهده دارند، باید محتواهای مناسب برای معرفی خدمات و محصولات تولید کنند. توسط این افراد تقویم وبلاگ نویسی شرکت بررسی می شود و محتواهایی مثل ویدئو تدوین خواهند شد و برای جلب نظر مشتریان و مخاطبان در وب سایت قرار می گیرد. - مدیر و ادمین شبکه های اجتماعی
نقش مدیر شبکه های اجتماعی کاملاً واضح است و توسط این افراد شبکه های اجتماعی شرکت مدیریت می شوند. این افراد باید برای ارسال پست در شبکه های اجتماعی برنامه ای را تدوین کنند تا هدف نهایی زودتر حاصل شود. - هماهنگ کننده اتوماسیون بازاریابی
کسی که وظیفه هماهنگ کننده اتوماسیون بازاریابی و فروش را برعهده دارد، باید بتواند رفتار مشتریان درک کند و به کمک ابزارهای اتوماسیون رشد وضعیت کسب و کار را مورد بررسی قرار دهد.
سخن پایانی
اگر قرار است در هر کدام از بخش های ذکر شده فعالیت داشته باشید، باید به طور کل با وظایف آن آشنا شوید تا در این زمینه بتوانید کسب و کار خود را رونق بخشید. کسانی که در این امر تجربه کافی را ندارند، بهتر است از متخصصان مجموعه دات وب کمک بگیرند تا دیجیتال مارکتینگ آن ها با استفاده از علم روز دنیا و پیشرفته ترین تجهیزات انجام شود.
دیدگاهی یافت نشد ، اولین نفری باشید که برای دیجیتال مارکتینگ دیدگاه ثبت میکند
برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید
ورود به حساب کاربری