تولید محتوا

امروزه تولید محتوا به یکی از مهم ترین قسمت های بازاریابی در دنیای مجازی و اینترنت تبدیل شده است. محتواهایی که به صورت متنی، عکسی، ویدیویی و شبکه های اجتماعی تولید می شوند، همگی هدف واحدی را دنبال می کنند که آن هم جذب مخاطب و معرفی محصول، برند یا کسب و کار است. تولید محتوای جذاب به طور قطع می تواند تاثیر چشم گیری در جذب مخاطب داشته باشد؛ بنابراین نباید به سادگی از کنار این موضوع مهم گذشت.

تولید محتوا

در بیان تولید محتوا، معمولا اولین چیزی که به ذهن افراد می رسد، مقاله، سایت و متن های جذاب و رنگارنگ است. اما باید دانست که تولید محتوا چیزی فراتر از چند کلمه و جمله یا ساخت فیلم و عکس های متفاوت است. تولید محتوا که به زبان انگلیسی به آن content creation گفته می شود، در واقع موضوع جدیدی نیست و می توان پیشینه آن را به زمان صنعت چاپ گره زد.

اگر بخواهیم تولید محتوا را به زبانی ساده تعریف کنیم، باید آن را فرآیند توسعه و ایجاد محتوای تصویری و نوشتاری مناسب بدانیم. این محتواهای تصویری و نوشتاری می توانند به صورت ویدیوها، تیزرها، پست های شبکه های اجتماعی، تصاویر و اینفوگرافیک وجود دارند که از طریق آن ها تولیدکننده محتوا سعی می کند تا پیام خاصی را به مخاطب انتقال داد.

اهمیت تولید محتوا

تولید محتوا در زندگی امروز انسان ها نقش بسیار مهمی دارد. دلیل آن را نیز می توان گسترش فضای مجازی و وارد شدن آن به زندگی روزمره انسان ها دانست. بیشتر افراد اولین اقدامی که بعد از بیدار شدن از خواب انجام می دهند، وصل شدن به اینترنت و مشاهده محتواهای مختلف از طریق سایت یا شبکه های اجتماعی است.

اگر شما نیز صاحب برند یا کسب و کار هستید، می توانید به بهترین شکل از این فرصت به وجود آمده استفاده کنید و برند، خدمات یا کسب و کار خود را به تمامی افراد معرفی کنید. تولید محتوای مناسب به مشتریان این اجازه را می دهند تا کسب و کار شما را بهتر بشناسند و با آن درگیر شوند. به این ترتیب در مدت زمان کوتاهی تعداد مشتریان شما افزایش می یابد و به دنبال آن درآمد شما نیز رشد می کند.

در حال حاضر کمتر برند و کسب و کاری وجود دارد که در دنیای مجازی دارای سایت نباشد و به تولید محتوا نپردازد؛ بنابراین داشتن دانش در این زمینه و به کار بردن مناسب آن، به شما توانایی رقابت با رقبا را می دهد. شما باید کاری کنید که مخاطب به سایت شما کشیده شود، بتواند به خوبی با محتوای شما ارتباط برقرار کند و در آخر سایت شما را با اکراه ترک کند.

فواید تولید محتوا

تولید محتوا در دنیای امروزه از اهمیت بسیاری برخوردار است. در ادامه به ۶ مورد از فواید تولید محتوا اشاره می کنیم که می تواند دلایل محکمی برای تولید محتوا باشد.

  • افزایش فروش و درآمد
    با استفاده از تولید محتوا می توانید به صورت مستقیم یا غیرمستقیم فروش و درآمد خود و برند خود را افزایش دهید. شما می توانید از طریق فروش محتوا، فروش حق اشتراک، فروش دوره های آموزشی، درآمد از تبلیغاتی که در کنار محتوا انجام می دهید و… به طور مستقیم از طریق تولید محتوا درآمد داشته باشید.کسب و کارها نیز از طریق معرفی خدمات و کالا، تبلیغات گوگل برای شرکت و برند و… نیز می توانند به صورت غیرمستقیم تعداد مخاطبان و به دنبال آن تعداد مشتریان خود را افزایش بدهند و درآمد و فروش خود را بالا ببرند.
  • جلب اعتماد مخاطب
    هدف از تولید محتوا تنها محتوایی خشک و خالی نیست. در واقع با تولید محتوا سعی می شود تا مخاطب بتواند احساس اطمینان و اعتماد به شما و برند شما داشته باشد؛ بنابراین بهتر است محتوایی تولید شود که به زبان ساده به نفع مخاطب باشد. هر چه مخاطب وقت بیشتری را با محتوای شما بگذراند، اعتماد او نسبت به شما افزایش می یابد و راحت تر می تواند دست به انتخاب بزند؛ بنابراین در تولید محتوا بهتر است موارد زیر برای مخاطب در نظر گرفته شود. سعی شود یک آموزش کاربردی که متناسب با کسب و کار است به مخاطب داده شود. سعی شود تا مخاطب را سرگرم کند. سعی شود تا به مخاطب کمک کند تا بتواند به درستی تصمیم بگیرد. سعی شود تا به سوالات مخاطب پاسخ داده شود.
  • شناخت راحت برند
    با استفاده از محتوایی متناسب با برند می توانید نام برند خود را به مخاطب معرفی کنید. به این صورت که اگر مخاطب به مشکلی برخورد کند، نام برند شما را به خاطر بیاورد.
  • سئو سایت
    سئو تنها در کنار محتوا معنا پیدا می کند. سئو به شما کمک می کند تا رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل بهبود یابد و به دنبال آن بازدید از سایت شما بهبود پیدا کند. استفاده از کلمات کلیدی و تولید محتوایی مناسب که باعث شود مخاطب زمان بیشتری را در سایت شما سپری کند، باعث می شود تا بتوانید بازدید سایت خود را افزایش دهید.
  • جذب مشتریان راغب
    تولید محتوا بهترین ابزار برای جذب مشتریان راغب است. افزایش تعداد مشتریان راغب برای هر کسب و کاری ضروری است و باعث می شود تا تعداد افراد بیشتری به کسب و کار شما علاقه مند شوند.
  • نشان دادن تخصص
    تولید محتوا به شما کمک می کند تا بتوانید تخصص و حرفه خود را به مشتریان نشان دهید و از این طریق با دیگر رقبا به رقابت بپردازید. در واقع در تولید محتوا به مخاطب نشان می دهید که چرا باید شما را انتخاب کند و مزیت و برتری شما نسبت به دیگر رقبا چیست.

تولید محتواانواع تولید محتوا

تولید محتوا به شکل های مختلفی قابل انجام است. شما می توانید به صورت متنی، عکسی، ویدیویی و در بستر شبکه های اجتماعی به تولید محتوا بپردازید. رسانه ها و شبکه های اجتماعی امروزه به بازوی قدرتمندی برای جذب مخاطب و تعامل با مشتریان تبدیل شده و می توانند به خوبی مخاطب را با کسب و کار و برند شما درگیر کنند. در ادامه به انواع تولید محتوا می پردازیم.

محتوای متنی
تولید محتوای متنی یکی از قدیمی ترین روش های تولید محتوا است که اغلب برای سایت ها استفاده می شود و در قالب مقاله، وبلاگ، راهنما و دیگر متون نوشتاری در دسترس مخاطب قرار می گیرد. در این نوع تولید محتوا شما می توانید از طریق کلید واژه ها و کیووردها مخاطب را به صفحه خود هدایت کنید. به این صورت موتور جستجو، مخاطب را با توجه به کلمه ای که جستجو کرده است به صفحه شما هدایت می کند.

برای تولید محتوای متنی خوب و کاربر پسند، بهتر است موضوعات پرمخاطب را مورد بررسی قرار دهید. سوالاتی که برای اغلب مخاطبان ممکن است به وجود آیند را مورد بررسی قرار دهید و به این ترتیب ایده های خود را گسترش دهید. برای تولید محتوای متنی باید جذاب و دارای لحنی منحصر به فرد باشد تا بتواند با دیگر رقبا در این عرصه رقابت کند. تولید محتوا متنی دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

مزایا: داشتن یک محتوای متنی در سایت، به کسب اعتبار و شهرت شرکت و برند شما بسیار کمک می کند؛ همچنین محتواهای متنی نشانه خوبی از تخصص شرکت کسب و کار شما خواهد بود.

معایب: برای خلق محتوای متنی باید بسیار خلاق باشید و ایده های جدید و نابی را به مخاطب معرفی کنید. دلیل این امر نیز فراوانی محتواهای وبلاگ و متنی در سطح اینترنت است که باعث می شود تا رقابت بسیار تنگاتنگ شود. از دیگر معایبی که برای تولید محتوا به صورت متنی می توان برشمرد، زمان بر بودن کار تولید محتوا است. این امر به خصوص زمانی که بخواهید به تولید محتواهای تخصصی بپردازید بسیار مشکل می شود.

محتوای تصویری 
محتوای تصویری یکی از ارزشمندترین انواع محتوا است که می تواند مخاطبان بسیاری را به خود جذب کند. در واقع محتواهای تصویری را می توان موثرترین و پرمخاطب ترین محتواها در میان نسل جدید دانست. امروزه شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب، اسنپ چت و… به محبوب ترین پلتفرم ها در میان نوجوانان و حتی بزرگسالان تبدیل شده اند؛ بنابراین محتوای تصویری را می توان یکی از سریع ترین و بهترین راه ها برای جذب مخاطب دانست.

محتوای تصویری خود به دو دسته محتوای عکسی و ویدیویی تقسیم می شوند که هر دو آن ها امروزه بسیار مورد استفاده برندها، شرکت ها و دیگر کسب و کارها قرار می گیرند.

محتوای عکسی 
محتواهای عکسی معمولا در بستر شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام قرار می گیرند و از طریق پست یا استوری سعی در درگیر کردن مخاطب دارند. البته شما می توانید از تصاویر در تمامی بسترهای تولید محتوا استفاده کرده و پست های وبلاگی خود را با استفاده از تصاویر تکمیل کنید.

تولید محتوا به صورت تصویری دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن ها می پردازیم.

مزایا: جذابیت محتواهای تصویری به طور قطع از محتواهای متنی و نوشته های طولانی بیشتر است و به همین دلیل به وسیله این نوع تولید محتوا می توان مخاطبان بسیاری را جذب کرد. از طرفی به وسیله محتوای تصویری می توان تعامل مشتریان را با برند یا کسب و کار به میزان زیادی افزایش داد. این کار باعث می شود تا مخاطب نتواند برند شما را نادیده بگیرد و به همین دلیل محبوبیت برند و کسب و کار شما افزایش می یابد.

معایب: محتواهای تصویری در شبکه های اجتماعی بسیار بالا است و به همین دلیل باید بتوانید محتوایی با کیفیت تهیه کنید. تولید محتوای با کیفیت نیز تنها با داشتن تجهیزات و استفاده از گوشی های هوشمند پیشرفته امکان پذیر است که معمولا هزینه بالایی دارد.

محتوای ویدیویی
محتواهای ویدیویی نوع دیگر محتواهای تصویری هستند که به جرات می توان آن ها را بهترین نوع محتوا نامید. این نوع محتواها در شبکه های اجتماعی بسیار پرطرفدار هستند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۸، در آمریکا بیش از ۸۵ درصد از مخاطبان اینترنت، محتوای ویدیویی را در هر دستگاهی دریافت می کردند.

با مرسوم شدن پخش تصویر زنده در بستر رسانه های اجتماعی، انتظار مخاطب از محتوای ویدیویی تغییر کرده است. مخاطب ترجیح می دهد ویدیوهای ویرایش نشده و طبیعی را که حس واقعی تری به مخاطب می دهند دریافت کند؛ بنابراین از این نوع محتوا در بستر شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام غافل نشوید.

ذهن مخاطب با محتوای ویدیویی درگیری بیشتری دارد و به همین دلیل بسیاری از کسب و کارها و صاحبان برند، این نوع از تولید محتوا را در ارجحیت تبلیغات خود قرار داده اند. شما می توانید برای به نمایش گذاشتن محصولات و خدمات خود از این روش تولید محتوا استفاده کنید و مخاطبان بسیاری را با کسب و کار خود آشنا کنید. در ادامه به مزایا و معایب تولید محتوا به صورت ویدیویی می پردازیم.

مزایا: تولید محتوای ویدیویی از راحت ترین و بی دردسرترین تولید محتواها است که باعث می شود تا مخاطب به خوبی با برند شما ارتباط برقرار کند. از این نوع تولید محتوا می توانید برای ویدیوهای بازدید، سفر، بروزرسانی محصولات یا راهنمای محصولات استفاده کنید.
معایب: یکی از معایبی که تولید محتوای ویدیویی دارد، هزینه بالای آن است. البته اگر بخواهید محتوایی با کیفیت تهیه کنید احتیاج به ابزارهای گران قیمت نیز پیدا می کنید. اما تولید ویدیوهای کوتاه با استفاده از تلفن های همراه معمولی نیز امکان پذیر است.

ابزارهای تولید محتوا

برای تولید محتوا احتیاج به ابزارهای مختلفی است که متناسب با هر یک از انواع محتواها باید از آن ها بهره گرفت. در ادامه به معرفی ابزارهای مورد نیاز برای هر یک از انواع محتوا می پردازیم.

  • ابزارهای تولید محتوای تصویری: فتوپیا، فتوشاپ، Pablo، remove.bg، piktochart، adobe spark و canova
  • ابزارهای تولید محتوای ویدیویی: inshot، imovie
  • ابزارهای تولید محتوای صوتی: audacity، adobe audition
  • ابزارهای تولید محتوای متنی: ویراستار، grammarly

سخن پایانی
اهمیت تولید محتوا در دنیای امروز بر کسی پوشیده نیست. تولید محتوا به صاحبان کسب و کار و برند این امکان را می دهد تا بتوانند با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند و از این طریق فروش و درآمد خود را افزایش دهند. تولید محتوا در انواع مختلفی انجام می شود که اطلاع از هر یک از آن ها و انتخاب بهترین شیوه تولید محتوا بسیار مهم است. اگر شما نیز کسب و کار یا برندی را مدیریت می کنید، تولید محتوا می تواند موثرترین روش تبلیغاتی برای شما باشد.

کسب و کارتو آنلاین کن

تولید محتوا
تولید محتوا

داتـــــــ وبــــــــــ

نمـــــونه کارهای داتـــــــ وبــــــــــ

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ، و با استفاده از طراحان گرافیک است، چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است، و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز، و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد، کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته حال و آینده، شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد

تولید محتوا
تولید محتوا