عمومی

انتخاب رنگ در طراحی لوگو سایت

انتخاب رنگ در طراحی لوگو سایت

انتخاب رنگ در طراحی لوگو سایت بعد از انتخاب نام تجاری می تواند یکی از چالش ها و اصول مهم برای برند شما باشد. بهترین و معروف ترین برندها و لوگوهای جهان نیز به منظور منتقل کردن پیام و هدف خود به مخاطبان از رنگ ها استفاده کرده اند. البته لازم است بیان شود که برای انتخاب مناسب رنگ باید با کاربرد، نماد و ویژگی های آن ها آشنایی کامل داشته باشید که در ادامه بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد.

آشنایی با انتخاب رنگ ها برای طراحی لوگو سایت و کارایی آن ها

برای ارائه بهتر و بیشتر مفهوم و انتقال پیام مورد نظر در طراحی لوگو به مخاطب، رنگ می تواند وسیله و ابزار مناسبی باشد. رنگ ها نه تنها قابلیت نمایان کردن شکل ظاهری لوگو یا همان آرم ها را دارند بلکه می توانند طرح مورد نظر را در نظر مشتری جذاب تر جلوه دهند. هنگامی که از رنگ سایت صحبت می شود اولین چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد و در مورد آن به خوبی فکر کنید، این است که سایت مورد نظر شما چه کاربردی دارد و چه نوع تعاملی با مشتری خواهد داشت.

این کار تا حد قابل توجهی هدف صاحب یا صاحبان سایت را مشخص کرده و بهتر می توانند برای انتخاب رنگ لوگو سایت تصمیم بگیرند. توجه داشته باشید که شناخت رنگ ها و معنی و مفهوم آن ها، در طراحی سایت و کارایی آن ها و البته پیامی که به مخاطب منتقل می کند، بسیار تاثیر گذار خواهد بود. برای این که با آگاهی کامل بتوانید رنگ مورد نظر و متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید، بهتر است با مفهوم رنگ ها به خوبی آشنا باشید.

  • رنگ آبی
    رنگ آبی معمولا از رنگ های مورد علاقه بازاریابان و برندهای مختلف به شمار می رود که در منتقل کردن اعتماد و ویژگی های بارز و مهم نقش بسزایی را ایفا می کند. به طور معمول لوگوهایی که در طراحی آن ها از رنگ آبی استفاده می شود تداعی کننده اعتماد، آرامش، امنیت، منطق و… است. این رنگ بسیار محبوب بوده و اغلب برندها در طراحی لوگوی خود از آن استفاده می کنند؛ از این رو اگر قصد دارید از رنگ آبی در طراحی لوگو سایت خود استفاده کنید بهتر است با استفاده از ترکیب رنگ های دیگر در آن سایه ایجاد کنید تا لوگوی شما از سایر نمادها متمایز شود. به طور کلی رنگ آبی انتخاب مناسبی برای کسب و کارها در زمینه های مختلف مانند سلامت، امور مالی، حمل و نقل و فناوری خواهد بود.
  • رنگ قرمز
    از رنگ قرمز به منظور انتقال دادن انرژی، عشق و احساس قدرت به مخاطب در لوگوی سایت یا برند استفاده می کنند. با توجه به این که رنگ قرمز می تواند با ایجاد شور و هیجان در مشتری توجه آن ها را جلب کند در بسیاری از سایت ها و برندهایی که با رستوران، غذا و… مرتبط هستند به کار می رود؛ همچنین در بیشتر کمپین های بازاریابی به منظور تحریک احساس نیاز و فوریت، از آن استفاده خواهند کرد. این رنگ می تواند انتخابی مناسب برای برندهای نوپا و مدرن باشد. این رنگ را می توان به تنهایی یا ا ترکیب آن با رنگ های سفید، مشکی و رنگ های خنثی برای طراحی لوگو سایت استفاده کرد.
  • رنگ نارنجی
    رنگ نارنجی می تواند احساسات خوشایند و دوستانه را در مخاطب تحریک کند و موجب جلب توجه آن ها شود. این رنگ در واقع ترکیبی از قرمز و زرد است که تداعی کننده گرمی و انرژی خواهد بود و معمولا ویژگی بارز آن ایجاد خلاقیت و نشاط است؛ همچنین این رنگ به معنای تغییر بوده و به کار بردن آن در لوگو بدین جهت خواهد بود که صمیمیت، هیجان و احساس شادابی به مشتری منتقل شود. از آن جا که رنگ نارنجی از تناژ متفاوتی برخوردار است باید توجه داشته باشید که استفاده از تناژ روشن شاید چشم را آزار دهد و هنگام استفاده از آن به عنوان رنگ اصلی برای لوگو بهتر است با رنگ های خنثی ترکیب شوند تا کنتراست متعادلی داشته باشد.
  • رنگ زرد
    اگر هدف شما انتقال شادی، سر زندگی و حس جوانی به مشتری است استفاده از رنگ زرد گزینه مناسبی برای طراحی لوگوی سایت خواهد بود. این رنگ به عنوان رنگ اصلی در ترکیب رنگ های کاهشی مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا در اغلب نقاشی ها کاربرد دارد. از نظر برخی افراد استفاده از این رنگ برای برندهای لوکس و گران مناسب نیست؛ از این رو می توان برای این منظور از رنگ طلایی نیز در ترکیب آن استفاده کنید.
  • رنگ سبز
    در علم روانشناسی رنگ سبز را نمادی برای رشد و احساس تعادل می دانند که تداعی یک زندگی جدید خواهد بود؛ همچنین با توجه به این که رنگ گیاهان و طبیعت نیز با آن مرتبط است، برندهایی که در زمینه محیط زیست فعالیت دارند و دوست دار طبیعت هستند از این رنگ برای طراحی لوگو خود استفاده می کنند. البته رنگ سبز معمولا در هر کشوری با توجه به فرهنگ آن ها بیانگر ویژگی های متفاوتی است؛ به همین دلیل این رنگ در لوگو برندهای مختلف معنای مختلف می تواند داشته باشد.
  • رنگ مشکی
    رنگ مشکی را می توان ناشی از فقدان نور دانست و در حقیقت جزو رنگ های اصلی نیست. اما به طور کلی می توان گفت این رنگ و لوگوی طراحی شده با این رنگ همواره محبوب و دارای مفاهیمی نظیر حفاظت، قدرت، بهره وری و… است. استفاده از رنگ مشکی برای برندهای لوکس انتخاب مناسبی به شمار می رود و نشان دهنده قدرت و جدیت است. در حال حاضر نیز در برندهای مختلف از این رنگ استفاده شده که با توجه به مفهومی که در فرهنگ های مختلف دارد از محبوبیت زیادی نیز برخوردار است.
  • رنگ بنفش
    رنگ بنفش نیز تداعی کننده تجملات و وفاداری در ذهن مخاطب خواهد بود؛ بنابراین در صورتی که برند یا سایت شما در زمینه محصولات لوکس فعالیت دارد، می توانید از رنگ بنفش در طراحی لوگو استفاده کنید. این رنگ به خوبی خلاقیت و کمال را در ذهن مشتری ایجاد می کند و در جلب توجه بیشتر آن ها موثر است. لوگوهایی با رنگ بنفش اگر در ترکیب آن ها از رنگ طلایی نیز استفاده شود، لوکس به نظر می رسد. گرچه امروزه در طراحی لوگو رنگ بنفش کمتر به کار می رود اما اگر قصد دارید یک لوگو متفاوت طراحی کنید و از دیگر رقبای خود متمایز باشید، استفاده از این رنگ بسیار مناسب خواهد بود. از رنگ بنفش نیز می توان در بسته بندی محصولات نیز استفاده کرد.

نکات مهم و مراحل انتخاب رنگ لوگو سایت

حال که با مفهوم و معانی رنگ ها در طراحی لوگو آشنا شده اید، باید برای انتخاب رنگ لوگو مورد نظر اقدام کنید. لازم به ذکر است قبل از انتخاب رنگ باید به ویژگی برند خود توجه داشته باشید و تعیین کنید که به چه صورت توسط مشتری قابل درک است؛ چرا که رنگ لوگو می تواند روی برند و هویت آن بسیار موثر باشد، پس باید ویژگی ها، هویت و پیام برند مورد نظر و البته خصوصیات مربوط به آن را که قصد دارید به مشتری منتقل نمایید به خوبی تعریف کنید. با این تفاسیر باید برای انتخاب مناسب رنگ لوگوی سایت خود نکات و مراحل مختلفی را رعایت کنید که به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

  1. تحقیقات بازار
    قبل از اقدام به انجام هر کاری باید توجه داشته باشید که کسب و کار و فعالیت شما در چه زمینه ای خواهد بود و مشتریان شما چه کسانی هستند. لوگوی سایت باید به گونه ای طراحی شود که با ظاهری متفاوت و مناسب بتواند مشتری را جذب کند. باید تحقیقات لازم را در رابطه با رقبای خود در بازار انجام دهید؛ اما توجه داشته باشید که نهایتا استراتژی برند شماست که تعیین خواهد کرد در راستای روند فعلی بازار تلاش کنید یا این که با ایجاد و انجام ایده های جدید سنت شکنی کرده و مسیر دیگری را پیش بگیرید.
  2. انتخاب نوع لوگو
    به طور کلی دو نوع لوگو وجود دارد که شامل لوگو وردمارک wordmark و لوگو تصویری symbol است. منظور از لوگو وردمارک اسم برند بوده و در واقع تمرکز لوگو روی اسم برند است؛ همچنین تایپ فیس typeface و رنگ آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. در لوگوی تصویری نیز بیشتر آیکون گرافی iconngraphy مورد توجه و اهمیت قرار می گیرد. پس هنگام انتخاب نوع لوگو باید این نکته را مد نظر داشته باشید تا بتوانید متناسب با نیاز خود انتخاب مناسبی داشته باشید.
  3. انتخاب پالت رنگ
    در این مرحله نوبت مشخص کردن پیام برند شما است و باید پالت رنگی را انتخاب کنید. با این کار مفاهیم مورد نظر شما در ذهن مشتری و مخاطب تداعی خواهد شد. انتخاب پالت رنگ از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که از آن در کارت ویزیت، وب سایت و لوگو برند شما استفاده خواهد شد. توجه داشته باشید که برای انتخاب پالت رنگی علاوه بر انتخاب یک رنگ در صورت تمایل و نیاز می توانید از تم رنگی نیز استفاده کنید.
  4. متمایز کردن برند خود از سایر برندها
    یکی دیگر از موارد و نکات مهم و قابل توجه در طراحی لوگو این است که لوگوی شما قابل شناسایی بوده و نسبت به رقبای خود متمایز باشید. برای این کار باید لوگوی برندهای مختلف را بشناسید تا بتوانید از پالت رنگی متفاوت با آن ها برای منتقل کردن پیام خود به مشتری، استفاده کرده و با تضاد مناسب توجه مشتری را به برند خود جلب کنید.

اهمیت رنگ در طراحی لوگو سایت

اهمیت رنگ سایت در لوگو، طراحی سایت فروشگاهی و بخش های مختلف سایت به قدری زیاد است که در جذب و تشویق مشتری برای خرید بیشتر و اعتماد او به برند شما تاثیر بسزایی خواهد داشت. باید توجه داشته باشید که از طرف دیگر اگر رنگ مورد نظر شما برای سایت به حدی نامناسب و بد باشد می تواند واکنش کاربر را به دنبال داشته و او را مجبور کند که از سایت شما خارج شود. پس انتخاب رنگ مناسب بسیار حائز اهمیت است. در حقیقت رنگ ها می توانند پیام های مثبت و منفی را به دنبال دنبال داشته باشند و احساسات مختلف را به مخاطب انتقال دهند.

نکات مهم و کلیدی در انتخاب رنگ لوگو سایت

علاوه بر این که هنگام انتخاب رنگ لوگوی سایت لازم است با رنگ های مختلف آشنایی داشته باشید، باید برای انتخاب رنگ مناسب به چند نکته مهم و کلیدی توجه کنید تا بتوانید در انتقال و رساندن پیام مورد نظر به مشتری موفق عمل کنید. موارد متعددی هستند که با رعایت آن ها در این زمینه به موفقیت دست خواهید یافت. به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  • رنگ مورد نظر شما باید به گونه ای باشد که خوانایی نوشته های سایت را کم کند.
  • لازم است بین متن و رنگ تضاد مناسبی ایجاد شود تا خوانایی بهتری داشته باشد.
  • ترکیب رنگ سایت باید طوری انتخاب شود که معرف رنگ برند و رنگ سازمانی شما باشد و در واقع شما را با آن بشناسند.
  • برای مجلات اینترنتی و سایت های خبری لازم است از رنگ های روشن با کنتراست کم استفاده کنید.
  • برای سایت های خدماتی و تجاری نیز بهتر است از رنگ هایی با طیف متفاوت و با کنتراست بالا استفاده شود.

سخن پایانی
همان طور که می دانید یکی از مهم ترین مسائل در رابطه با انتخاب رنگ لوگو که باید در نظر داشته باشید این است که ویژگی های شخصیتی برند شما خواهد بود که برای مشتریان جذاب خواهد بود. در مجموع باید گفت که رنگ های تیره طرح لوگو شما را سنگین تر، رنگ های گرم احساس نشاط و شادی، رنگ های سرد آرامش و رنگ های روشن نیز احساس سبکی را در مشتری و مخاطب ایجاد خواهند کرد. نکته دیگر این که رنگ های زنده در صورتی که در ترکیب رنگ های دیگر قرار بگیرند باعث جلب توجه بیشتر می شوند. رنگ های مات نیز آرام بخش خواهند بود اما می توانند خسته کننده باشند. پس بهتر است هنگام انتخاب رنگ در طراحی لوگو سایت به موارد بیان شده توجه کافی داشته و اطلاعات لازم را در این باره کسب کنید.

post امتیاز یادتون نره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *