گوگل Amp چیست ؟

گوگل Amp

گوگل Amp چیست ؟

AMP یک پروژه تحت نظر گوگل است که هدف آن افزایش سرعت ارائه محتوا با استفاده از کدهای ساده مانند AMP HTML در صفحه ابزارهای کوچک مانند موبایل می باشد. به عبارت ساده تر، AMP یک راهی برای ایجاد صفحات وب برای محتوای استاتیک و به صورت HTML ( صفحاتی که بسته به رفتار و عملیات کاربر تغییری نمی کنند) است که باعث بارگذاری سریع آن ها می گردد.

یکی از مکان هایی که AMP استفاده می شود در پروژه تولید سریع مقالات فیس بوک است که با این تکنولوژی فیس بوک می تواند محتوای نویسندگان خود را به صورت مستقیم از طریق خبرنامه ارسال نماید که محتوا سریع تر از بارگذاری یک صفحه در موبایل، به نمایش داده می شوند.

AMP از فریم ورک اپن سورس استفاده می کند و به همین دلیل دیگر شرکت ها برای تولید محتوا و صفحات HTML خود از به راحتی می توانند از این فریم ورک استفاده کنند چرا که سرعت نمایش آن قابل قبول و بالا میباشد.

طرز کار AMP: AMP چگونه سرعت وب‌سایت‌ها را افزایش می‌دهد؟

گوگل Amp

هدف از آغاز به کار پروژه AMP، هرچه سریع‌تر شدن بارگذاری وب‌سایت‌ها در گوشی‌های موبایل بود. این هدف از طریق حذف هر چیزی که باعث کندی وب‌سایت شده برآورده می‌شود از کد های اضافی تا …. .

مواردی مانند افزونه‌های مختلف، تصاویر حجیم و صفحات چندگانه در کنار جاوا اسکریپت و سایر انواع اسکریپت‌های مشابه باعث کند شدن سرعت بارگذاری صفحه می‌شوند. حذف یا خلاصه‌سازی چنین مواردی باعث مختصر و مفیدتر شدن زیرساخت صفحه و لذا بارگذاری سریع‌تر آن خواهد شد که باعث افزایش رتبه سئو سایت هم نیز میشود.

بر طبق نتایج بررسی‌هایی که در پروژه AMP انجام گرفته، بارگذاری حدود 70 درصد صفحات معمولی چیزی بین 7 تا 10 ثانیه طول می‌کشد؛ اما این رقم برای صفحات AMP تنها یک ثانیه است که بسیار قابل قبول است و امروزه به دلیل رقابت بالا باید سایت ها از سرعت خیلی خوبی برخوردار باشند.

توجه داشته باشید که زمان بارگذاری صفحه برای وب‌سایت‌های مرتبط با کسب‌وکار اهمیت ویژه‌ای دارد.

آمار نظرسنجی‌های مختلف نشان می‌دهد که 47 درصد از مشتریان انتظار دارند که صفحه مورد نظرشان در عرض دو ثانیه یا کمتر نمایش داده شود و 40 درصد آن‌ها در صورتی که زمان بارگذاری یک صفحه از سه ثانیه بیشتر شود منتظر نمی‌مانند و از مشاهده آن وب‌سایت صرف نظر می‌کنند و وارد یک سایت دیگر میشوند که این یعنی از دست دادن کاربر و مشتری که برای هیچ بیزنسی خوب نمیباشد.

آیا amp بر روی سئو سایت تاثیر می گذارد؟

گوگل Amp

گرچه گوگل بارها اعلام کرده است صفحات شتاب دهنده موبایل (AMP) یک عامل رتبه بندی نیستند، اما بسیاری تصور می کنند که به زودی بعنوان یک فاکتور معرفی خواهد شد. واقعیت این است که برای اکثر سایت ها ، صفحات موبایل ساخته شده با AMP احتمالاً از صفحات موبایل موجود دیگر از نظر سرعت بهتر هستند پس گرچه تأثیر مستقیمی ندارد اما به صورت غیر مستقیم میتواند تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

با توجه به اینکه فعال کردن amp بر روی سایت سبب افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب سایت در گوشی های هوشمند می شود، و سرعت سایت یکی از فاکتورهای مفید از دید کاربران و ربات های گوگل می باشد، بنابراین این نتیجه را می توان گرفت که استفاده از amp در سایت بر روی سئو و رتبه آن در موتورهای جستجو در دراز مدت تاثیر مثبتی خواهد داشت و میتواند یکی از عوامل مؤثر در سئو سایت شما نیز باشد.

به عبارت دیگر اگر سرعت لود شدن صفحات وب سایت شما در گوشی های هوشمند مورد رضایت کاربران شما نیست می توانید از امپ به راحتی و به منظور بهبود در عملکرد و سرعت بارگذاری وب سایت خود استفاده کنید.

امروزه کمپانی های بسیار زیادی با توجه به تکنولوژی پیشرفته ی گوگل اقدام به همکاری و استفاده از AMP کرده اند. از جمله ی معروفترین وب سایت ها می توان به اپل، پینترست و لینکدین اشاره کرد که همراه با گوگل به بهینه سازی صفحات وب سایت در گوشی های هوشمند توجه ویژه ای داشته اند.

استفاده از این قابلیت در سایت به طور قطع بر روی افزایش رضایت کاربران اثرگذار است اما باید دقت داشته باشید که به صورت اصولی از این استاندارد استفاده کنید که باعث پیشرفت شما در بیزنستان نیز میشود.

یک نمونه از کاربرد AMP چیست؟

گوگل Amp

نویسندگان و افرادی که از نسخه AMP برای انتشار محتوا خود را در موبایل استفاده می کنند، باید آن را هم نیز در نسخه دسکتاپ خود معرفی کنند، برای مثال اگر برای صفحه خاص خود در موبایل از نسخه AMP استفاده می کنید باید لینک معرفی آن را به صورت لینک rel AMP HTML در کد HTML صفحه دسکتاپ خود بنویسید.

گاردین، برای هر صفحه خبری خود برروی سایت، از نسخه AMP استفاده می کند .برای مثال شما می توانید حالت AMP یک خبر را با بدون AMP و به صورت عادی سایت گاردین مشاهده کنید و کاملا متوجه تفاوت نحوه نمایش آن ها شوید. برای مثال کافی است که وارد این صفحه سایت گاردین شوید. همانطور که بیان کردیم، AMP باعث افزایش سرعت بارگذاری مطلب می گردد، چون این نسخه روی سرور gstatic کش می شود و از این رو لازم نیست که برای هربار بارگذاری، به سرور اصلی سایت گوگل مراجعه نماید به همین دلیل سرعت سایت بالاتر میرود.

افزایش نرخ تبدیل

عمده‌ترین مزیت AMP برای صاحبان کسب‌وکار افزایش قابل توجه سرعت بارگذاری سایت است؛ چرا که اگر دیر بارگذاری کند به معنی از دست رفتن مشتری است. به سرانجام رساندن فروش دقیقاً در همان لحظه‌ای که مشتری به محصول یا سرویس مورد نظر نیاز دارد مشابه با چسباندن نان به تنور داغ در موعد مناسب است و لذا اهمیت فراوانی دارد. بسیاری از مشتریان در صورتی که احساس کنند که سایت شما کند است فوراً به سراغ رقبا می‌روند. این به معنای از دست رفتن چیزی نزدیک به 40 درصد از بازدیدکنندگان موبایلی شماست که در واقع مشتریان بالقوه‌ای محسوب می‌شوند که پول خود را به رقیبتان تقدیم می‌کنند و رقیبانتان از شما پیشی میگیرند.

بیشتر دیده شدن

ویترین مغازه‌ها در جذب مشتری تأثیر به سزایی دارد. در فروشگاه‌های آنلاین نیز همین‌طور است، فقط وضعیت نمایش ویترین شما به سرعت اینترنت کاربران و شهرتتان در کانال‌های مختلف (مثلاً موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی و ایمیل) وابسته است. حال تصور کنید که کاربری که اینترنت چندان سریعی ندارد به سراغ وب‌سایت شما می‌آید؛ اگر از AMP استفاده کرده باشید سایتتان در کسری از ثانیه باز می‌شود، در غیر اینصورت هیچ بعید نیست که ویترین مجازی خوش رنگ و لعاب و بی نقص شما اصلاً دیده نشود که بخواهد تأثیر خاصی را از خود بر جا بگذارد و در اصل شما در طراحی سایت چیزی جز ضرر نصیبتان نشده است.

همچنین شما میتوانید جهت اطلاعات بیشتر از طریق صفحه تماس با ما و یا صفحه اینستاگرام با تیم ما در ارتباط باشید.

DOTWEB
ما در تیم تولید محتوای شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی دات وب در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه طراحی سایت و کسب‌و‌کارهای اینترنتی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: