گوگل ترندز (Google Trends) چیست؟

گوگل ترندز چیست

گوگل ترندز (Google Trends) چیست؟

یک سایت یا یک فروشگاه اینترنتی چه می‌خواهد جز اینکه در رتبه‌های بالای گوگل قرار بگیرد و کرور کرور کاربر روی سایتش کلیک کنند و سری به آن بزنند؟ بله می‌دانیم که هدف نهایی سایت‌ها افزایش فروش و دستاوردهایی از این قبیل است ولی باور کنید که همه چیز با افزایش ترافیک شروع می‌شود که منجر به افزایش کاربران و افزایش فروش نیز میشود.
میدانید که برای شروع سئو و محتوای یک سایت اولین کاری که باید بکنید تحقیق کلمات کلیدی است. پیدا کردن کلماتی که توسط کاربران زیاد جستجو می‌شوند. تحقیق کلمات کلیدی هم ابزارهای خودش را دارد که یکی از آن‌ها گوگل ترندز است که در ادامه با آن بیشتر آشنا میشوید.


به کمک گوگل ترندز نه تنها می‌توانید آمار مربوط به یک کلمه کلیدی را بررسی کنید، بلکه می‌توانید آن را با کلمات دیگر هم مقایسه کنید.


درست است که این ابزار آمار دقیقی مثل کیورد پلنر را به شما نمی‌دهد؛ ولی در عوض می‌توانید چند عبارت را باهم مقایسه کنید؛ مثلاً بفهمید از بین دو عبارت کدام بیشتر جستجو می‌شود؟ یک عبارت بیشتر در کدام یک از شهرهای ایران سرچ می‌شود؟ کلمات پرسرچ مرتبط با این کلمه به ترتیب کدام است؟ و بسیاری از سؤالات دیگر که همگی میتواند به شما در سئو سایتتان کمک کند.

استفاده از گوگل ترندز برای تحلیل جستجوی گوگل فارسی

یکی از قابلیتهای خوب گوگل ترندز، امکان مقایسه‌ی حجم جستجو برای واژه‌های مختلف است.

کسانی که در زمینه‌ی بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو فعالیت می‌کنند، با استفاده از این اطلاعات، می‌توانند در زمینه‌ی انتخاب واژه‌ها، اصطلاحات و ترکیب‌ها در نوشته‌های خود، تصمیم بهتری بگیرند و با این شیوه، در رقابت با سایر وب‌سایت‌ها، جایگاه بهتری پیدا می‌کنند و حتی می‌توانند به قرار گرفتن در صفحه اول گوگل فکر کنند و در نهایت افزایش فروش را تجربه کنند.

البته این کار، ظرافت‌های زیادی دارد و آمار گوگل به تنهایی برای تصمیم گیری کافی نیست و آمار سرچ گوگل صرفاً یکی از فاکتورهای تصمیم گیری در این زمینه است.

کاربرد گوگل ترندز

گوگل ترندز چیست
گوگل در کنار ابزارهایی که طراحی می‌کند برخی ویژگی‌های جذاب نیز به آن اضافه می‌کند که استفاده آن برای کاربر بسیار آسان است. در هر کادر از نتایج گوگل ترندز یک گزینه وجود دارد که شامل سه مورد زیر است:

کسو

با استفاده از این ویژگی شما می‌توانید از نتایج نشان داده شده یک خروجی اکسل با پسوند کسو بگیرید.

شرح یا اشتراک‌گذاری

با انتخاب این گزینه می‌توانید نتایج آن بخش را در شبکه‌های اجتماعی (Social Media Traffic) مختلف با دیگران به اشتراک بگذارید.

امبد یا درون‌ریزی

با کلیک روی این گزینه یک تگ اسکریپت در اختیار شما قرار می‌گیرد که با قرار دادن این کُد درون سایت خود می‌توانید همان نتیجه را به صورت یک ای فرم (آی فریم) نشان دهید.

حالا وقت برداشت است!

از شروع مقاله تا اینجا با ابزار گوگل ترند، کلی داده مفید به دست آوردیم و مزایای اولیه از این اطلاعات را گفتیم؛ حالا وقت استفاده از این داده‌هاست! در ادامه به چند مورد از موارد استفاده از داده‌های گوگل ترندز اشاره می‌کنیم پس با ما همراه باشید.

خبرسازی (News Jacking)

گوگل ترندز چیست

بر اساس توصیف میِرمَن اسکات، News Jacking فرآیندی است که در آن ایده‌ها یا اطلاعات خود را در یک خبر فوری تزریق می‌کنید تا بتوانید پوشش رسانه‌های اجتماعی را برای خود یا کسب‌و کارتان به دست آورید. اگر بحث داغ یا ترند خاصی برای یک موضوع وجود داشته باشد، می‌توان آن را برای News Jacking ایجاد کرد. از این مدل کارها در ایران به موج‌سواری یاد می‌شود که برخلاف چیزی که در ذهن همه است، همیشه منفی نیست و می‌شود برای افزایش مخاطب از آن استفاده کرد.


فقط یادتان باشد که این نقد و خبرها مثل یک شمشیر دو لبه است، همین موج که ممکن است شما را به جلو ببرد، ممکن است شما را غرق هم بکند، پس باید با در نظر گرفتن تمام جوانب به آن وارد شوید و اگر با فکر و به موقع واردش شوید میتواند سود خوبی را نصیب شما بکند.


فرمول News Jacking بسیار ساده و آسان است:

یک موضوع داغ انتخاب کنید.

در مورد آن مطلب بنویسید و در وبلاگ یا وبسایت خود منتشر کنید.

آن را توییت کنید.

ساده نباشید (به عنوان مثال بهتر است روی تراژدی‌ها سرمایه‌گذاری نکنید).

اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوئیم، در واقع شما به دنبال اخبار داغ مربوط به حوزه کاری خود (و یا حتی خارج از آن) می گردید و با بررسی آن موضوع از دیدگاه خود، می توانید تاپیکی جدید در این زمینه ایجاد نمایید. به این ترتیب خواهید توانست ترافیک بیشتری را به سمت سایت خود جذب کنید و در نهایت این ترافیک ها را به مشتری خود تبدیل کنید.

تولید محتوا

اگر بخواهید محتواهای خودتان را توسعه دهید، موضوعات مرتبطی (Related queries) که گوگل ترند به شما نشان می‌دهد یک منبع عالی برای انتخاب موضوع هستند؛ چون افراد واقعاً به آن علاقه مندند.

بنابراین اگر وب سایتی در مورد اتومبیل دارید، انتشار چند مقاله درباره خودرو رنو ساندرو استپ وی می تواند ترافیک خوبی را به سایت شما وارد کند و میتواند به سئو سایت شما کمک زیادی بکند.

لینک بیلدینگ

گوگل ترندز چیست

لینک‌ها هنوز هم اصلی‌ترین روش برای به دست آوردن رتبه‌بندی در موتورهای جستجوگر هستند. الان می‌پرسید خب این چه ارتباطی به گوگل ترند دارد؟


شما در گوگل ترند کلمات کلیدی و موضوعات محبوب روز را پیدا می‌کنید و بر اساس آن محتوا تولید می‌کنید. حالا شما محتواهایی دارید که افراد زیادی به دنبال آن هستند و ترافیک زیادی برای شما ایجاد می‌کند.


حالا نوبت لینک‌سازی است. از این محتواهای پر بیننده استفاده کنید و لینک‌های ارزشمند خود را در آن قرار دهید. اینطوری می‌توانید کاربران را به بقیه قسمت‌های سایت خود هدایت کنید و به بخش‌های مهم‌تر ببرید و حتی میتوانید آنها را به فروشگاه و یا صفحه تماس با ما که هدف نهایی است هدایت کنید.


زمانی که می‌خواهید نتایج حاصل از بازاریابی محتوای خود را بسنجید، لینک، معیار اندازه‌گیری موفقیت است؛ البته اگر لینک بیلدینگ شما به صورت اصولی و درست انجام شود.

نتیجه‌گیری

گوگل همیشه به دنبال محتوای تازه و ناب بوده است. گوگل ترند بهترین ابزار موجود برای توسعه ایده‌های تولید محتوا است و می‌تواند در جذب ترافیک و تعداد لینکِ بیشتر مفید باشد. اگر تا به حال از این ابزار برای بهبود سئوی سایت خود استفاده نکرده‌اید باید دست به کار شوید. این ابزار می‌تواند دید وسیعی از وضعیت دیجیتال‌مارکتینگ روز در اختیار شما قرار دهد. همانطور که پیشتر گفتیم شما می‌توانید با بررسی موضوعات جنجالی و مشاهده نتایج جستجویشان، بهترین زمان را برای راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی انتخاب کنید.

شما جهت ارتباط با تیم سئو ما میتوانید از طریق صفحه تماس با ما و یا صفحه اینستاگرام در ارتباط باشید.

DOTWEB
ما در تیم تولید محتوای شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی دات وب در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه طراحی سایت و کسب‌و‌کارهای اینترنتی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: