گوگل آنالیتیکس چیست ؟!

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) ، ابزار تحلیل‌گر شرکت گوگل است که در بین کاربران ایرانی به نام‌های گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیتیکز هم شناخته می‌شود.

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) ، ابزار تحلیل‌گر شرکت گوگل است که در بین کاربران ایرانی به نام‌های گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیتیکز هم شناخته می‌شود.

 

اما چیز دیگری که گوگل آنالیتیکس را به یک ابزار لازم برای صاحب هر وب‌سایت (یا اپلیکیشن گوشی) تبدیل کرده این است که استفاده از آن هم رایگان و هم بسیار راحت است. آنقدر ساده که حتی کاربران ایرانی که به زبان انگلیسی تسلط چندانی هم ندارند، می‌توانند با مطالعه و یا دیدن یک ویدئو هم تسلط بر روی آن پیدا کنند.

Google Analytics، سرویسی سودمند از شرکت گوگل

Google Analytics  یکی از سرویس‌های ارائه شده توسط شرکت گوگل می‌باشد، که در دو نسخه رایگان و پولی در اختیار کاربران قرار گرفته است و به مدیران سایت‌ها این امکان را می‌دهد، که اطلاعات کاربران و وب سایت خود را بررسی کنند و ببینند که کاربران در سایت، چه فعالیتی را انجام داده‌اند و کاربران ورودی سایت، از چه سایت‌هایی آمده‌اند و تعداد کاربران ورودی از هر سایت را بررسی کنند. همچنین می‌توانند ببینند که کاربران‌شان با چه سیستم عاملی و با چه مرورگری وب سایت را بازدید کرده‌اند که بتوانند با توجه به آنها محتوا و ساختار سایت خود را تغییر دهند.

گوگل آنالیتیکس

در کنار تمامی این موارد، از جمله امکاناتی که گوگل آنالیز در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دقت بالا در آمارگیری
  • هزینه پایین و مناسب
  • همیشه در دسترس، چرا که گوگل در سرتاسر دنیا سرورهای قدرتمندی دارد.
  • بررسی اطلاعات کاربران وارد شده مانند مرورگر و سیستم عامل
  • امکان بررسی زمان حضور و مسیر خروج
  • تحلیل ورودی‌ها
  • بررسی سایت‌های ورودی دهنده
  • خانه (Home):گزینه خانه همانند گزینه صفحه اصلی در وب‌سایت، شما را به همان صفحه اصلی گوگل آنالیتیکس هدایت می‌کند و اطلاعات عمومی مورد نیاز شما در این صفحه قرار دارد که در ادامه به امکاناتی که در اختیار دارید هم اشاره میکنیم.
  • سفارشی سازی (Customization):در این گزینه این امکان به شما داده می‌شود که تغییرات دلخواه خود را در مورد تغییر داشبورد و ایجاد گزارش‌های مختلف به وجود بیاورید که در ادامه، بخش‌های زیرلایه آن را بیشتر معرفی می‌کنیم.
  • گزارش‌ها (Reports):گزارش‌ها به عنوان یک بخش اصلی مانند سفارشی سازی و خانه در نظر گرفته شده است که در آن زیرلایه‌های دیگری در رابطه با انتخاب زمان آنالیز و همچنین بررسی رفتار بازدیدکنندگان و مخاطبان قرار داده شده است. اصلی‌ترین و مهمترین بخش ابزار گوگل آنالیز، همین بخش گزارش‌هاست که مبنای آموزش ما نیز بر همین قسمت استوار شده است چرا که شما با استفاده از بخش گزارش ها میتوانید سایت خود و روند پیشرفت آن را کنترل کنید .
گوگل آنالیتیکس
  • زمان لحظه‌ای (Real time):در این بخش به کاربران و وب‌مسترها این فرصت داده می‌شود که آنالیز خود را  در لحظه ببینند. بدین معنی که شما می‌توانید به صورت همزمان کاربران و کلیه اطلاعات مربوط به آنها بر روی وب‌سایت خود را به دست بیاورید.
  • مخاطبین (Audience):این قسمت در رابطه با رفتار مخاطبان، یعنی بازدیدکنندگان و مشتریان وب‌سایت شما است. در این بخش شما هر فاکتور یا اطلاعاتی که بخواهید در رابطه با مخاطبان خود به دست بیاورید، قرار داده شده است.
  • جذب (Acquisition):در این بخش به شما نشان داده می‌شود که روش جذب کاربران در وب‌سایت شما به چه صورت است و بهترین روشی که تا الان به کار گرفته‌اید کدام است. با بررسی این قسمت شما می‌توانید بهترین روش ممکن را انتخاب کنید و از این به بعد تمرکز خود را بر روی آن قرار دهید تا در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید.
  • رفتار (Behavior):بارها در طول این متن به این نکته اشاره شد که گوگل آنالیتیکس برای مطالعه رفتار مخاطبان و بازدیدکنندگان وب‌سایت شما به کار گرفته می‌شود. این یکی از مهمترین ابزارهای مورد استفاده در این بخش است که به شکل‌های مختلفی رفتار کاربران شما را نشان می‌دهد و به شما امکان دنبال کردن آنها را در مسیرهای مختلف می‌دهد.
  • تبدیل (Conversions):همه وب‌مسترها و دارندگان وب‌سایت‌های اینترنتی به دنبال راهکارهای مختلف هستند که بتوانند مخاطبان و بازدیدکنندگان را در وب‌سایت خود جمع کرده و آنها را به مشتری ثابت خود تبدیل کنند. در این بخش به شما گفته می‌شود که میزان تبدیل وب‌سایت شما به چه صورت است و باید چه تغییراتی در استراتژی خود به وجود بیاورید.
  • کاربران (Users):این آمار برای نشان دادن تعداد افرادی که در طول یک دوره به وب‌سایت شما مراجعه کرده‌اند به کار گرفته می‌شود و نشان می‌دهد که کاربران وب‌سایت تا چه اندازه با محتوا و مطالب شما ارتباط برقرار کرده‌اند.
گوگل آنالیتیکس
  • دوره‌ها (Sessions):اگرچه با استفاده از لفظ دوره برای این مورد چندان موافق نیستم، اما شما می‌توانید از همین عنوان برای آن استفاده کنید. این دوره‌ها نشان دهنده مدت زمانی هستند که کاربران به صورت فعال در وب‌سایت شما حضور دارند و از مطالب و محتوای آن استفاده می‌کنند. مثلاً در مورد وبلاگ‌ها بحث بازدید و یا حضور در صفحه اهمیت دارد و در مورد فروشگاه‌ها، بحث خرید و تعامل با فروشگاه. انتخاب مدت زمان این دوره نامشخص است و بیشتر به تعامل کاربر با وب‌سایت شما بستگی دارد. سشن برای کسانی که به بازدید کننده‌ها و تعامل آنها در وب‌سایت اهمیت می‌دهند، ابزار خوبی به شمار می‌رود.
  • نرخ پرش یا نرخ خروج (Bounce Rate):نرخ پرش یا باونس ریت اطلاعاتی حیاتی و مهم در اختیار شما قرار می‌دهد و باید به عنوان یک ابزار اصلی از آن استفاده کنید. در واقع این آمار نشان می‌دهد که کاربران تا چه اندازه در وب‌سایت شما می‌مانند و چه تعداد از آنها بلافاصله پس از ورود، از سایت شما خارج می‌شود. هر چه درصد نرخ پرش بالاتر باشد، یعنی مطالب و محتوای وب‌سایت شما جذابیت ندارند و این می‌تواند یک خبر ناگوار باشد.
  • طول دوره (Sessions Duration):طول دوره به طور میانگین به مدت زمانی گفته می‌شود که کاربران در وب‌سایت شما حضور دارند. 

 

امیدواریم تونسته باشیم کمکی هرچند کوچک در روند مدیریت سایتتان بهتون کرده باشیم جهت دریافت راهنمایی و مشاوره با کارشناسان ما میتوانید از طریق صفحه تماس با ما با تیم ما در ارتباط باشید.

خدمات دات وب | dotweb

DOTWEB
ما در تیم تولید محتوای شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی دات وب در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه طراحی سایت و کسب‌و‌کارهای اینترنتی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: