کمپین تبلیغاتی
- DOTWEB
چگونه یک کمپین تبلیغاتی مناسب و اثربخش ایجاد کنیم؟
ممکن است متوجه شده باشید که برند شما نیاز به روشی معتبر و ماندگار برای ارتباط با مخاطبانتان دارد و شما شبکههای اجتماعی را به عنوان راهی برای دستیابی به این هدف انتخاب کردهاید که جای درستی را هم برای اینکار انتخاب کرده اید.
تنها مسأله برای این امر این است که شما تاکنون وقتِ لازم را برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی جامع در شبکههای اجتماعی اختصاص ندادهاید.
اگرچه اطلاعات بهروزرسانی منظم شرکت را پست میکنید و محتوای وبلاگ خود را از طریق کانالها به اشتراک میگذارید، اما هنوز کاملاً در مورد نحوه ایجاد یک کمپین مطمئن نیستید.
ایجاد یک کمپین شبکه اجتماعی موثر کار آسانی نیست، به خصوص اگر کسبوکار شما در یک صنعت نوپا باشد.
زیرا باید واقعاً مشتریان هدف خود را به خوبی بشناسید و باید دریابید که آنها به صورت آنلاین در کجا وقت زیادی را سپری میکنند و چگونه میتوانید به آنها دست پیدا کنید و از آنجاها آنها را با چه روشی جذب کار خودتون کنید.
اما نیازی به نگرانی نیست!
ما برای کمک به شما اینجا هستیم.
اما این نکته را در نظر داشته باشید که مانند دیگر تاکتیکهای دیجیتال مارکتینگ، ایجاد یک کمپین تبلیغاتی شبکههای اجتماعی به زمان، تخصص و منابع نیاز دارد و بدون برنامه ریزی و زمان قطعا امکان پذیر نمیباشد.
اما با کمی راهنمایی، میتوانید راهی برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی که علاقه مخاطبان شما را تحریک کند و آنها را وادار به تعامل و مشارکت با برند شما کند، بیابید.
در اینجا، ما شما را از طریق هر مرحله به سوی ایجاد یک کمپین تبلیغاتی محرک در شبکههای اجتماعی برای مخاطبان شما، بدون توجه به اینکه آنها چه کسانی هستند سوق خواهیم داد.
انتخاب رسانه های تبلیغاتی مناسب
اگر در مرحله قبل بدرستی تشخیص داده باشیم که بازار هدف کالا و یا خدمت مورد هدف چه کسانی هستند، در این مرحله انتخاب رسانه های تبلیغاتی که بیشتر دیده می شود و البته بیشترین تاثیر را بر ذهن مخاطب خواهد داشت، کار سهلی تر است. همانطور که می دانید، افراد مخلتف بر اساس سبک زندگی و پارامترهای دیگر، به رسانه های مختلفی علاقمند هستند. به همین خاطر باید بدانیم که آنها به چیزی توجه می کنند تا با انتخاب رسانه های نزدیک به سبک زندگی بازار هدف بودجه تبلیغاتی در این بخش را که تا ۸۰ درصد از کل هزینه کمپین تبلیغاتی را تشکیل می دهد بدرستی مدیریت کنیم.
نکته دیگری که کارشناسان تبلیغات باید در زمینه رسانه های تبلیغاتی تصمیم گیری کنند، زمان سنجی برای اکران تبلیغات ( مدت زمان و تکرار) است. که در هر رسانه تبلیغات چه مدت و با چند تکرار باید پخش شود تا بتواند اثر گذاری درست را در ذهن کاربر داشته باشد. و اینکه چه اطلاعاتی در هر نقطه تماس تبلیغاتی به مخاطب داده شود تا اهداف تبلیغات برآورده گردد.
گاهی متاسفانه تبلیغات چی ها و یا حتی شرکت های سفارش دهنده تبلیغات قبل از طی مراحلی که ذکر شد برای تهیه و طراحی کمپین تبلیغاتی مستقیما به این مرحله رجوع می کنند.
به بیان دیگر تا صحبت از یک برنامه تبلیغاتی می شود ناخودآگاه یاد خرید فضا در تلویزیون یا ماهواره، اجاره بیل برد، حمایت از تیم های ورزشی یا تبلیغ در میدان ورزشی و این اواخر تبلیغ کردن در رسانه های اجتماعی و یا کانال های نرم افزارهای اطلاع رسان می افتند. باید به یاد داشته باشیم به خودی خود در اختیار داشتن هریک از این رسانه ها بد یا خوب نیست، آنچه آنها را به عنوان یک مدیای تاثیرگذار مطرح می کند، طی مراحلی است که اشاره شده و یا خواهد شد که این مراحل استپ بای استپ صورت پذیرد و ما بتوانیم در ذهن مخاطب خودمان را جای دهیم.
مشخص کردن بودجه تبلیغات
یکی از چالش برانگیزترین تصمیم گیری ها در زمینه تدوین کمپین تبلیغاتی ، تصمیم برای مشخص کردن بودجه آن است. گاهی شرکت های سفارش دهنده تبلیغات قبل از هر تصمیم گیری در اینباره در بخش بازاریابی و یا مدیران ارشد بودجه ای را برای این موضوع به صورت کلی درنظر می گیرند. این شیوه که به آن شیوه در استطاعت نیز می گویند گاهی جوابگوی برآورده کردن اهداف تبلیغات نیست. در این حالت یک تبلیغاتچی امین باید ضمن بازگو کردن این مطلب به مشتری آنها را به سمت شیوه های ارازن تر بازاریابی تشویق کند زیرا همانطور که می دانیم، تبلیغات گرانترین بخش ابزارهای ترویج کالا و خدمات است. البته شاید با استفاده از گوریلامارکتینگ یا همان تبلیغات چریکی با بودجه کم بتوان تاثیرات مناسبی گذاشت.
شیوه هایی مثل درصدی از فروش حال یا آتی، بررسی رقبا نیز از شیوه های معمولی است که برای تعیین بودجه تبلیغاتی درنظر میگیرند. اما بهترین شیوه که به تجربه بالای طرف تبلیغاتی نیز کاملا بستگی دارد روش هدف و انجام کار است. در این شیوه تبلیغاتچی باید بتواند بودجه تبلیغاتی را بصورتی بهینه انتخاب کند تا به اهدافی که اشاره شد برسد. از پارامترهای دیگری که در میزان بودجه تبلیغاتی تاثیر دارد می توان به مرحله عمر کالا ، فراوانی تبلیغات سایر رقبا یا سهم صدا (S.O.V)، جانشین پذیری کالا، تعداد نقاط تماس ارتباطی مورد نیاز، قیمت این نقاط تماس و در نهایت خصوصیت سازمان تبلیغ کننده اشاره کرد.
مشخص کردن یک برنامه ( تقویم ) اجرایی
کمپین راهاندازی محصول PRODUCT LAUNCH CAMPAIGN
کمپین آگاهی از برند BRAND AWARENESS CAMPAIGN
کمپین تغییر برند REBRANDING CAMPAIGN
کمپین راهاندازی برند BRAND LAUNCH CAMPAIGN
کمپین بازاریابی مسابقهای CONTEST MARKETING CAMPAIGN
کمپینهای بازاریابی مسابقهای در انواع روشهای اجرایی کمپینها وجود داشته اما اخیراً به سبب فعالیتهای شبکههایی اجتماعی محبوبیت بیشتری پیدا کردهاند. این نوع کمپین میتواند باعث جذب ترافیک ارگانیک برای وبسایتهاو گسترش آگاهی از یک شرکت و محصولات آن شود و همچنین میتواند به سئو سایت هم کمک کند.
بهعنوانمثال، یک شرکت در حساب رسانههای اجتماعی خود یک کمپین بازاریابی مسابقه را برای تبلیغ یک محصول جدید اجرا میکند. برای ورود به مسابقه، افراد باید سه نفر ازدوستان خود را در نظرات پست تگ کنند و حساب شرکت را دنبال کنند. این به دنبالکنندههای جدید میافزاید و به لطف شرکت کنندگانی که دوستان خود را که ممکن است از این برند اطلاع نداشته باشند، تگ میکنند که باعث گسترش آگاهی از برند میشوند.
شما هم جهت دریافت مشاوره میتوانید از طریق صفحه تماس با ما و یا صفحه اینستاگرام با تیم ما در ارتباط باشید.