کامنت مارکتینگ
- DOTWEB
کامنت مارکتینگ چیست؟
کامنت مارکتینگ (Comment Marketing) یا بازاریابی دیدگاه یکی از روشهای مسبوق به سابقه بازاریابی است که هنوز هم قدرت و تأثیرگذاری خود را از دست نداده است. در واقع، از آنجایی که در مقایسه با پنج یا شش سال گذشته، تعداد افرادی که از این روش استفاده میکنند کاهش پیدا کرده، این نوع از بازاریابی به خصوص در دنیای بازاریابی دیجیتال، کاربردیتر و تأثیرگذارتر نیز شده است. اگرچه امروزه تعداد مخاطبان فعال وبلاگها و جوامع آنلاینی که به ثبت دیدگاه خود علاقمندند رو به کاهش گذاشته، اما هنگامی که همین تعداد موجود به تعامل در بخش نظرات میپردازند، مشارکت فعالانهای دارند که به نوبه خود فرصتهای بهتری را برای معرفی، لینکدهی و دنبال شدن در شبکههای اجتماعی فراهم میآورد. در این مطلب درباره نحوه عملکرد کامنت مارکتینگ صحبت خواهیم کرد و سپس تاکتیکهایی را معرفی میکنیم که با استفاده از آنها میتوانید استراتژیهای بهتری را تدوین کنید و کامنت های بهتری بنویسید چرا که در کامنت مارکتینگ امروزه شما رقبای کمتری دارید پس میتوانید در آن راحتتر موفق شوید.
بازاریابی دیدگاه (Comment Marketing) مفهومی است که میتوان از آن برای افزایش ترافیک طبیعی سایت (SEO) و همچنین افزایش فروش استفاده کرد افزایش فروش با استفاده از کامنت مارکتینگ بسیار سادست فقط باید کارهای ابتدایی را انجام دهید و به صورت مداوم کار خود را پیش ببرید.
گرفتن بک لینک
اسم کامنت مارکتینگ که میآید، اول یاد لینک دادن در کامنت میافتیم، چون روی سئوی سایت تاثیر دارد. اگر بتوانید در سایتها کامنت گذاشته و لینک خود را قرار دهید، باید کمی امیدوار باشید که در آینده رتبه بهتری در سئو پیدا میکنید. چرا کمی؟
چون گوگل چند سالی است که قدرت لینکهای درون کامنت را کاهش داده. با این حال باز هم ارزش دارد با هدف دریافت لینک کامنت مارکتینگ کنیم؟
پس علاوه بر کسب در آمد از کامنت مارکتینگ میتواند روی افزایش رتبه سئو سایت خود نیز از این طریق حساب کنید.
در حقیقت اگر لینک خود را در وبسایتهای معتبری قرار دهید، ارزش نسبتاً خوبی دریافت میکنید. اما در کل پیشنهاد میکنیم حتی اگر هدفتان هم ساخت لینک است، کامنتهای با ارزشی ارسال کنید نه اینکه صرفاً به دنبال گرفتن یک رتبه سئو باشید چرا که با کامنت مناسب میتوانید مشتری هم جذب کنید.
افزایش فروش با هدف گذاری در بخش نظرات سایت
یکی دیگر از تکنیک های رایج در کامنت مارکتینگ افزایش فروش یا اعتماد سازی برای مشتریان است. زمانیکه یک کاربر وارد صفحه محصول شما میشود، با مطالعه نظرات کاربران از پشتیبانی خوب و کیفیت محصول شما مطمئن شده و رغبت بیشتری برای خرید از سایت خواهد داشت و خود مشتریان بعنوان بازاریاب برایتان عمل میکنند.
افزایش فروش با هدف گذاری در بخش نظرات سایت
یکی دیگر از تکنیک های رایج در کامنت مارکتینگ افزایش فروش یا اعتماد سازی برای مشتریان است. زمانیکه یک کاربر وارد صفحه محصول شما میشود، با مطالعه نظرات کاربران از پشتیبانی خوب و کیفیت محصول شما مطمئن شده و رغبت بیشتری برای خرید از سایت خواهد داشت و خود مشتریان بعنوان بازاریاب برایتان عمل میکنند.
کامنت شما باید به طور خاصی ارزش آفرین باشد
در مورد ارزش آفرینی یا سودمندی کامنت، باید تلاش کنیم تا دیدگاه ما ارزش خاص و منحصر به فردی برای خواننده داشته باشد؛ بنابراین نمیتوانیم همان چیزهایی که در مطلب اصلی و کامنتهای دیگر نوشته شده یا چیزهایی را بنویسیم که جزو اطلاعات عمومی محسوب میشوند؛ به ذهن همه میرسند؛ یا به طور کلی خاص به شمار نمیروند کامنت شما باید خاص باش در اول کاربر آن را مطالعه کنید و در مرحله بعد در ذهنش ماندگار شود.
کامنت ما باید ایده، تاکتیک، کمک، مثال، اطلاعات و چیزهایی را دربرداشته باشد که در مطلب اصلی وجود ندارد و از طریق منابع عادی نیز در دسترس نیست. از این طریق، کامنت ما متمایز به نظر خواهد رسید؛ مردم به آن امتیاز میدهند؛ و روی تصویر پروفایل و لینکهای داخل آن کلیک میکنند. چنین کامنتهایی به کاربر کمک میکنند و هوشمندانه به نظر میرسند و بعد از ورود کاربران به لینک های شما میتوانید خود را معرفی کنید که در ذهن کاربر ماندگار شوید.
افزایش زمان ماندگاری کاربر
از دیگر تاثیراتی که کامنت مارکتینگ روی سئو میگذارد، افزایش زمان ماندگاری کاربران است. مخصوصاً در مقالات جنجالی یا مقالههایی که موضوع تخصصی دارند، کاربران برای اینکه اطلاعات بیشتری در مورد موضوع به دست بیاورند، به سراغ کامنتها میروند و نظرات بقیه را میخوانند.
در این بین علاوه بر زمانی که برای مطالعه نظرات صرف میشود، ممکن است با کمک یکی از لینکهای داخل کامنت به صفحات دیگر سایت هم بروند و حتی خودشان اقدام به ارسال نظر کنند. توجه کنید که الگوریتمهای گوگل رفتار کاربران را به دقت زیر نظر دارند و توجه آنها به محتوایتان و میزان ماندن در سایت را روی رتبهبندی محتوا در گوگل تاثیر میدهند پس با استفاده از کامنت ها کاری کنید که کاربران بیشتر در سایت شما بماند.
دیجی کالا و کامنت مارکتینگ!
حتماً تا اینجا متوجه شدهاید که چرا قسمت زیادی از موفقیت دیجی کالا در ابتدای کار، مربوط به همین کامنت مارکتینگ عظیم بود! دیجی کالا یکی از اولین سایتهایی بود که به مقایسه محصولات دیجیتالی پرداخت. این موضوع باعث میشد که کاربران دائم در هر صفحه در مورد برند یا محصول مورد علاقه خودشان نظر بدهند، بحث کنند و تا چند روز مداوم به صحبتهای یکدیگر جواب دهند. در نتیجه:
- دیجی کالا به یک برند قابل اعتماد برای مقایسه محصولات از زبان کاربران واقعی تبدیل شد
- سرچ برند آن به شدت افزایش پیدا کرد
- زمان ماندگاری کاربران رشد چندین برابری داشت
- نرخ پرش سایت به دلیل فعالیت بالای کاربران کاهش پیدا کرد
- در نهایت با کامنتهای جدید، محتواها دائماً در حال بهروزرسانی بود
پس دیجی کالا هم از کامنت مارکتینگ استفاده میکرده و الان هم این روش را قطع نکرده و درحال ادامه دادن کامنت مارکتینگ است.
پیام اخلاقی آخر: فیک نباشید حتی در کامنت مارکتینگ
خب این هم کامنت مارکتینگ؛ در این آخر کار توصیه میکنیم برای دریافت بازخورد بهتر از کامنت مارکتینگ، مصنوعی عمل نکنید. مطمئناً اگر در همه صفحات وب، اسم سایت شما وجود داشته باشد، در همه شبکههای اجتماعی بحثهای مصنوعی پیرامون برندتان صورت بگیرد و همه صفحات سایتتان پر باشد از نظرات فِیک، صرفاً کاربرانتان را از دست داده و برندسازی منفی میکنید و قطعا نتیجه عکس خواهید گرفت.
بنابراین سعی کنید بیشتر تمرکزتان را روی ایجاد محتوای جذاب و… بگذارید تا خود کاربران به صورت واقعی تمامی کارها را برای شما انجام دهند. (دقت کنید که الان در اغلب صفحات وب، دائماً صحبت از سایتی مثل دیجیکالا میشود. این نتیجه تولید محتوای حرفهای و رفتار حرفهای این مجموعه در مقابل مخاطبان خود بوده است و با استفاده از کاربران واقعی توانست به این نقطه برسد نه با استفاده از کاربران و کامنت های فیک.)
در رابطه با کامنت مارکتینگ اگر سوالی در ذهن شما باقی مانده میتوانید از طریق نظرات و یا از طریق صفحه تماس با ما با متخصصان ما در ارتباط باشید.