کال تو اکشن call to action

کال تو اکشن

کال تو اکشن چیست؟

تمام اقدامات تبلیغاتی ما که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم انجام می‌شود، در نهایت برای این است که مخاطب اقدام موردنظر ما را انجام دهد. این اقدام می‌تواند خرید از فروشگاه، خرید از سایت، ثبت در یک رویداد، پرکردن یک فرم یا هر مورد دیگری باشد. بنابراین علاوه بر ارائه محتوای جذاب و متقاعدکننده، در پایان باید کاری کنیم که با یک فراخوانی مناسب کاربر بپذیرد اقدامی که می‌خواهیم انجام دهد.
در واقع شما با یک کال تو اکشن (CTA) خوب می‌توانید میزان فروش محصولات یا دانلود اپلیکیشن خود را دگرگون کنید. در این مطلب بیشتر می‌خواهیم از Call To Action صحبت کنیم و ببینیم چطور می‌توانیم یک CTA تاثیرگذار طراحی کنیم کال تو اکشن در بیزنس بسیار مهم است.

کال تو اکشن

کال تو اکشن یا اصطلاحا CTA مخفف عبارت Call To Action است. ترجمه این عبارت در فارسی “اقدام به عمل” است اما از آنجایی که این ترجمه در دنیای دیجیتال مارکتینگ رواج ندارد، به اجبار در این مقاله از همان واژه انگلیسی استفاده می کنیم.
به صورت کلی CTA به دو دلیل در وب سایت استفاده می شود. اول خرید کالا و دوم انجام یک کار توسط کاربر جهت جذب LEAD یا همان سرنخ (اطلاعات کسانی که می توانند در آینده مشتری ما باشند)
استفاده درست از CTA می تواند بازدهی صفحات وب سایت، خبرنامه های ایمیلی، میزان فروش، میزان ثبت نام و غیره را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد چرا که در اصل کال تو اکشن وصل کردن مشتری به صفحه مورد هدف ما است.

چک لیست یک کال تو اکشن موثر

وقتی که برای اولین بار یک دعوت به اقدام می نویسید، ممکن است بر اساس نظر خودتان یک CTA بنویسید که توسط کاربر کلیک نمی شود. لذا برای اینکه وقت و انرژی خود را هدر ندهید، در اینجا یک چک لیست کوتاه برای ساخت یک دعوت به اقدام موثر آورده ام که با رعایت آنها میتوانید به هدف خود از کال تو اکشن برسید.

۱ طراحی جذاب

برای اینکه کسی روی لینک Call to Action شما کلیک کند، اول باید آن را ببیند. رنگ های کال تو اکشن شما باید با رنگ قالب وبسایتتان کنتراست داشته باشد و همچنین به اندازه کافی بزرگ باشد تا دیده شود و همچنین این طراحی باید مطابق با سلایق مخاطباتون باشد.

۲ متنی بنویسید که مردم بخواهند عمل مورد نظر را انجام دهند.

مطمئنا هیچ کس فقط با یک کلمه عضویت یا ثبت نام، کاری انجام نمی دهد. از یک عبارت مختصر ولی حاوی افعال دستوری استفاده کنید که توجه کاربر را جلب نماید و کاربر با دیدن آن متن ترقیب به کلیک شود.

۳ ارزش پیشنهادی مشخصی داشته باشید

افراد باید دقیقا بدانند وقتی روی دعوت به اقدام شما کلیک می کنند، چه چیزی به دست خواهند آورد. آیا انتظار دارند یک کتاب الکترونیکی دانلود کنند، دموی یک یک نرم افزار را دانلود کنند یا در یک خبرنامه ثبت نام کنند. اطمینان حاصل کنید که کال تو اکشن شما، دقیقا مشخص می نماید که کاربر چه چیز در ازای کلیکی که می کند، دریافت می نماید و هرچقدر این بدست آوردن برای کاربر بیشتر باشد نرخ کلیک بیشتر میشود.

کال تو اکشن

۴ یک صفحه اختصاصی (Landing Page)

یک کال تو اکشن زمانی حداکثر تاثیرگزاری را دارد که کاربر را پس از کلیک به یک صفحه اختصاصی ارجاع دهد تا اینکه به صورت تصادفی یکی از صفحات سایت باز شود. به عنوان مثال، یک دعوت به اقدام همچنان یک دعوت به اقدام است حتی اگر به صفحه درباره ارجاع شود (که در واقع صفحه فرود محسوب نمی شود)، ولی بدیهی است که به اندازه اینکه به یک صفحه اختصاصی برای دانلود یک کتاب الکترونیکی ارجاع شود، تاثیر گذار نخواهد بود پس اگر برای صفحه کال تو اکشن خود یک صفحه اختصاصی داشته باشید قطعا کال تو اکشن شما بهتر عمل خواهد کرد.

نکته ای جالب برای سئو کاران تازه وارد:
در گوگل آنالیتیکس بخشی وجود دارد که میتوانید اهداف مختلفی را برای وب سایت خود ایجاد کنید که با استفاده از دکمه های CTA این اهداف قابل دستیابی هستند.

برخی از صاحبان مشاغل به دو دلیل از دکمه های CTA استفاده نمی کنند:
دلیل اول آنها این است که اعتقاد داردند کاربر پس از ورود به وب سایت می داند برای چه چیزی وارد این وب سایت شده و خودش می تواند تصمیم گیری کند که در واقع میتوان گفت این یک باور غلط است و برای جذب مشتریان جدید شما نیاز به کال تو اکشن خواهید داشت.
دلیل دوم اینکه دکمه های CTA برای برخی از کاربران ناخوشایند است و استفاده از این دکمه ها بازخورد منفی ایجاد می کند که این مورد هم در برخی از دکمه ها دیده میشود اما اگر این دکمه اصولی طراحی شود هرگز این اتفاق نخواهد افتاد.

اهداف طراحی دکمه CTA

طبیعتا در پی هر اقدامی که نیاز دارید کاربر انجام دهد، اهدافی را برای خود مشخص می‌کنید. به همین دلیل هر کال تو اکشن ممکن است با هدفی خاص طراحی شده باشد. نکته مهم اینجاست که باید از قبل هدف‌تان کاملا واضح شفاف باشد تا بدانید قرار است به چه خروجی‌ای برسید. اما به‌طور کلی معمولا بیشتر کال تو اکشن ها با اهداف مشخصی تعریف می‌شوند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  1. ترغیب مشتریان به خرید و افزایش فروش
  2. دریافت اطلاعات مهم مانند شماره موبایل و ایمیل برای تبدیل کردن این افراد به مشتری خود
  3. عضوگیری در شبکه‌های اجتماعی
  4. ترغیب مخاطبان به مطالعه ادامه مطلب
  5. تشویق کاربران به بررسی صفحات دیگر که میتواند در سئو سایت شما هم تاثیر گذار باشد
  6. برندسازی
  7. ارسال هدیه یا نسخه دمو جهت خرید محصول برای آینده
  8. تشویق به مشارکت در بخش نظرات و بیان تجربیات که میتواند هم در سئو سایت تاثیر گذار باشد و هم خود نیز یک نوع بازاریابی میباشد که برای شما هزینه ای ندارد
  9. درخواست به اشتراک گذاری مطلب
کال تو اکشن

مسلما دکمه های CTA نباید کوچک باشند. سعی کنید کمی از سایر دکمه های وب سایت بزرگ تر باشند. اما نه آنقدر بزرگ که کاربر اذیت شود یا تقارن در طراحی سایت از بین برود چرا که اگر این دکمه زیاد بزرگ باشد از زیبایی سایت و دکمه کم میشود.

مهمترین نکته این است که دکمه های CTA باید متمایز باشند تا نظر کاربر را به خود جلب کنند. پس مسلما نباید همرنگ سایر دکمه های وب سایت باشند همچنین مطابق با سلایق مشتریان شما باشد.

به عنوان یک راه حل کلی بهترین پیشنهاد این است که دکمه CTA را با ظاهری شبیه به دکمه اما کمی بزرگتر از سایر دکمه های وب سایت و با رنگی متمایز طراحی کنید به نحوی که فضای سفید در اطراف آن دکمه وجود داشته باشد تا دیده شود و مخاطب را جذب خود کند.

خدمات دات وب

DOTWEB
ما در تیم تولید محتوای شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی دات وب در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه طراحی سایت و کسب‌و‌کارهای اینترنتی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: