پرسونال برندینگ چیست؟

پرسونال برندینگ

پرسونال برندینگ

هر برندی نیازمند اقداماتی است تا بتواند خدمات خود را به بهترین شکل به مخاطبان هدف خود نمایش دهد  و به صورتی که ما در ذهن مخاطب به صورت یک برند جا باز کنیم که این کارها موجب افزایش آگاهی از برند شما می‌شود. اما زمانی که این اقدامات را برای یک شخص انجام می‌دهیم در واقع روی پرسونال برندینگ خودمان کار می‌کنیم. در این مقاله با پرسنال برندینگ (personal branding)، مزایای آن و ساختن برندینگ شخصی آشنا خواهیم شد .

مردم اغلب می‌گویند که می‌خواهند برند شخصی‌شان را ارتقا دهند. شما قطعأ می‌دانید که یک برند تجاری چیست – وقتی درمورد اینفلوئنسر مارکتینگ صحبت می‌کنیم معمولأ به برندها اشاره داریم. اما احتمالأ زیاد درمورد داشتن برند خودتان فکر نمی‌کنید. ایده «برندینگ شخصی» برای بیشتر افراد غیرعادی است. اما در این عصر آنلاین که مسائل خوب یا بد همگی به اینترنت بستگی دارند پرسونال برندینگ (برندینگ شخصی) بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است و شاهد بسیاری پرسونال برند یا همان برند شخصی قوی هستیم که میتوانند با پرسونال برندهای خارجی رقابت کنند.

پرسونال برندینگ

تاریخچه پرسونال برندینگ

برای اولین بار مبحث پرسونال برندینگ در کتاب “بی‌اندیشید و ثروتمند شوید” نوشته نویسنده معروف آمریکایی آقای Napoleon Hill در سال 1937 میلادی به میان آورده شد. ایده این مبحث سال ها بعد در کتاب دیگری به نام Positioning: The Battle for Your Mind توسط Ai Ries و Jack Trout مورد بررسی قرار گرفت. در بخشی از این کتاب گفته شده که ما می‌توانیم با کمک استراتژی‌های تثبیت موقعیت تجاری، کسب‌وکارمان را رونق دهیم. دقیقاً منظور از این استراتژی، کار روی پرسونال برندینگ است.

اما اولین بار در سال 1997 بود که واژه “برندسازی شخصی” توسط آقای تام پیترز در مقاله‌ای به نام “برند خودتان باشید” به کار برده شد. در این مقاله به نکات خاصی از این مبحث اشاره شد و زوایای جدیدی از بازاریابی مدرن معرفی شد. به عقیده کارشناسان در این زمینه، برندسازی شخصی ارتباط بسیار تنگاتنگی با بازاریابی اینترنتی دارد. درواقع باید اینطور گفت که به یمن وجود اینترنت و بازاریابی‌های آنلاین، نرخ پیشرفت و توسعه پرسونال برندینگ نیز به مقدار چشم گیری افزایش یافت به صورتی که امروزه شاهد بسیاری پرسونال برند در ایران و خارج از ایران هستیم.

آقای پیترز در مقاله خود میگوید:

“مهم نیست شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید و یا در چه مکانی زندگی می‌کنید برند سازی هیچ محدودیتی ندارد. همه ما انسان‌ها مدیرعامل برند شخصی خودمان هستیم و این یعنی ما باید روی توانایی‌ها، استعدادها و اعتبار شخصی‌مان کار کرده و با کمک آن‌ها به تجارت بپردازیم. ارزش اعتبار شما نه تنها از ارزش یک سرویس یا محصول کمتر نیست، بلکه به نوبه خود بسیار با ارزش‌تر نیز است.”

به جرأت می‌توان گفت گسترش شبکه های اجتماعی و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در افزایش این شوق و رغبت موثر بوده‌اند ابزاری همجون اینستاگرام که امروزه بسیاری از پرسونال برند های در این شبکه اجتماعی فعالیت دارند . در دوران جدید به نظر می‌رسد که تبدیل شدن به یک برند شخصی قدرتمند، دیگر به اندازه‌ی گذشته دشوار و گران‌قیمت نیست بدلیل وجود ابزار و آموزش های رایگانی که در اختیار شما قرار دارد. حتی کم‌ نیستند کسانی که برندسازی شخصی را با تولید محتوا مترادف فرض می‌کنند و به شما توصیه می‌کنند که با کوشش و پشتکار در تولید محتوا، به سادگی می‌توانید یک برند شخصی قدرتمند بسازید اما این باور بسیار غلط است البته که تولید محتوا هم بی تاثر در برندینگ نیست.

خودتان باشید

جمله تأثیرگذار و مهم “خودتان باشید” بارها و بارها در منابع مختلف به کار برده شده و از نظر بسیاری از افرا د صرفاً یک جمله انگیزشی کلیشه‌ای و تکراری است اما توحه به همین جمله میتواند کمک بسیاری به شما کند. شاید در بعضی شرایط به این صورت باشد اما اگر قرار باشد که جمله “خودتان باشید” در یک جا بیشترین اهمیت را داشته و بیشترین تأثیرگذاری را به همراه داشته باشد، آن جا برندسازی شخصی باشد! تمام پایه و اصول یک پرسونال برندینگ بر مبنای همین جمله شروع می‌شود پس آن را جدی بگیرید! و از روی این جمله به سادگی گذر نکنید.

پرسونال برندینگ

بهتر است بدانید که این مسئله دقیقاً یکی از دلایل اصلی موفقیت ده‌ها تجارت و در عین حال شکست خوردن ده‌ها تجارت دیگر است! به همین خاطر است که هویت شخصی در بحث پرسنال برندینگ مرز شکست و پیروزی شناخته می‌شود نه تنها این امر در پرسونال برندینگ بسیار مهم است بلکه در کل در امر برندینگ شما باید هویت خود را داشته باشید. خیلی از افراد فکر می‌کنند اگر با اغراق در بعضی چیزها و یا نمایش اطلاعات دروغین اقدام به تحت تأثیر قرار دادن مخاطبین کنند، در حال انجام دادن یک تکنیک درست و موفقیت‌آمیز هستند! به جز غیراخلاقی بودن این مسئله، حتی از لحاظ نتیجه و دستاورد نیز چنین اقداماتی با بن‌بست رو‌به‌رو می‌شوند و تنها این موضوع باعث پیشرفت در یک تایم کوتاه شده و بعد از آن نتیجه های بسیاری بدی بدنبال دارد.

با این حال اینکه بگوئیم خودتان باشید نباید بیش از حد ساده تلقی شود. در همین مورد هم تکنیک‌ها و نکات زیادی وجود دارند که بسیاری از آن‌ها در طول فعالیت شما برایتان تداعی شده و به تجارب دیگر شما افزوده می‌شوند. اما برای اینکه نقطه آغاز را به درستی شروع کنید می‌توانید از افراد و چهره‌های معروف و موفق در این زمینه الگوبرداری کنید. اما الگوبرداری را کپی‌برداری برداشت نکنید! در اصل شما نقشه راه را میتونید بردارید نه اینکه خوده مسیر را  پرسنال برندینگ از معدود بازاریابی‌هایی است که در نهایت با ویژگی‌ها و خصوصیت‌های انحصاری خود شما رشد می‌کند. پس سعی نکنید از دیگران تقلید کنید. فقط از روش‌های آن‌ها و پیروزی‌ها و شکست‌هایشان درس بگیرید درپرسونال برندینگ شما باید از خصوصیات اخلاقی خودتان پیروی کنید و نه حتی یک درصد از دیگران کپی برداری کنید.

در این مورد حقیقت این است که هرچه بیشتر تمرکز خود را روی “منحصر به فرد بودن” خودتان بگذارید، موفقیت بیشتری نیز کسب خواهید کرد. اما نباید اجازه دهید این تمرکز از حالت عادی خارج شده و به یک وسواس غیرقابل کنترل تبدیل شود پس روی منحصر به فرد بودنتان تمرین کنید.

بعد از اینکه راجع به دیگر افراد تحقیقات کافی به عمل آوردید، وقت آن می‌رسد تا به سراغ طراحی یک پرسونای (Persona) شخصی بروید. پرسونای برند شخصی شما می‌تواند در کسب اطلاعات مناسب و بروز و همچنین درک بهتر بازار و پیدا کردن روش‌های کارآمد برای بازاریابی به شما کمک کند.

پرسونال برندینگ

وب‌سایت شخصیتان را بهینه‌سازی کنید

طراحی سایت شخصی مولفه مهمی از ساخت یک برند شخصی است. حضور قوی در رسانه‌های اجتماعی نیز حائز اهمیت است اما هیچ یک از بسترهای اجتماعی که در آن‌ها حضور دارید را کنترل نمی‌کنید یا مالک آن‌ها نیستید. وب‌سایت شما بستری است که مالک آن هستید و آن را کنترل می‌کنید و در بسیاری مواقع بازدید از وب‌سایتتان یکی از مراحلی است که موجب می‌شود مخاطبان هدف به مشتریان شما تبدیل شوند پس فعالیت در فضای مجازی بدون داشتن یک سایت کاری بی فایده است. برداشت‌های اولیه بسیار اهمیت دارند. وقتی مخاطب هدف از وب‌سایت شخصی‌تان دیدن می‌کند، باید فورأ درک کند که شما چه کسی هستید و چگونه می‌توانید به او کمک کنید. مخاطبان باید احساس کنند که به جای درستی مراجعه کرده‌اند. اگر این اتفاق ظرف چند ثانیه نیفتد بیشتر بازدیدکنندگان وب‌سایت را ترک خواهند کرد و دیگر هم شما به یادشان نمیاید در طراحی سایت شما باید به گونه ای عمل کنید که مخاطبین را علاوه بر این که جذب خود میکنید چهره ی خودتان را در ذهن آنها ثبت کنید.

شاید بتوان گفت که مهمتر از طراحی سایت سئو سایت شماست که موجب میشود کاربران تصادفی به مشتریان شما تبدیل شوند.

یک اجتماع درست کنید

بجای اینکه سعی کنید مخاطبان بزرگ و گسترده‌ای را جذب کنید سعی کنید به رهبر یک اجتماع در یک زمینه خاص تبدیل شوید. مخاطبان هدفتان را تعریف کنید و یک اجتماع برای آن‌ها بسازید تا بتوانند با یکدیگر در ارتباط باشند، ایده‌هایشان را به اشتراک بگذارند، از یکدیگر حمایت کنند و مستقیمأ به شما دسترسی پیدا کنند و از پراکندگی مخاطبین خود پرهیز کنید.

این چند مورد از گام هایی بود که برای پرسونال برندینگ نیازمند انجامش هستید برای اطلاعات بیشتر میتوانید از صفحه تماس با ما با تیم ما در ارتباط باشید در ادامه هم به اهمیت پرسونال برندینگ اشاره خواهیم کرد پس همراه ما باشید.

چرا پرسونال برندینگ اهمیت دارد؟

اگر قصد دارید تأثیرگذار شوید باید یک پرسونال برند قوی بسازید. پرسونال برند به شما کمک می‌کند تا جلوتر از بقیه بایستید. می‌توانید از پرسونال برندتان برای اثبات دانش و مهارت‌های خود در حیطه یک تخصص خاص استفاده کنید و میتوانید هرمحصول قابل ارائه ای را که دارید به راحتی به فروش رسانید.

پرسونال برند به طرق مختلفی شما را در ذهن‌ها باقی خواهد گذاشت. این پرسونال برند است که به شما کمک می‌کند تا جلوتر از هزاران نفر دیگر مثل خودتان بایستید. نسل‌های هزاره (کسانی که در سال 2000 در سنین بزرگسالی قرار داشتند) به ویژه اعتمادی به تبلیغات ندارند. 84% از نسل‌ها هزاره نه به تبلیغات و نه به برندهایی که تبلیغات را تشکیل می‌دهند اعتماد ندارند. با این حال آن‌ها آمادگی این را دارند که به کسانی که می‌شناسند اعتماد کنند – حتی افراد تجاریِ متعلق به برندهایی که از آن‌ها نفرت زیادی دارند.

این امر موجب بازنگری عمده‌ای درباره نحوه بازاریابی کسب‌وکارها شده است. قطعأ این یکی از دلایلی موفقیت زیاد اینفلوئنسر مارکتینگ در سال‌های اخیر به شمار می‌رود که افراد زیادی را هم جذب خود کرده است.

پرسونال برندینگ

جنبشی به سویی شخصی‌سازی افراد بزرگ در کسب‌وکار به راه افتاده است. مشخص است که این کار برای یک کسب‌وکار کوچک آسان است – تفاوت کوچکی بین یک معامله‌گر تنها و کسب‌وکار او وجود دارد. این کار برای شرکت‌های بزرگ دشوارتر است. اما بعضی‌ها آن را بخوبی مدیریت می‌کنند. استیو جابز زمانی از پرسونال برندینگ سیب استفاده کرد که حتی این عبارت شناخته شده نبود. همچنین پرسونال برندینگ ایلان ماسک احتمالأ شناخته شده‌تر از برند شرکتیِ تسلا موتورز است.

صاحب یا مدیر یک کسب‌وکار در ابتدا باید با مشتریان بالقوه بصورت فردی ارتباط برقرار کند قبل از اینکه پیغام شرکت را به آن‌ها منتقل نماید.

اینکار موجب اعتماد بیشتر مشتری به شرکت هم نیز میشود.

خدمات دات وب

DOTWEB
ما در تیم تولید محتوای شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی دات وب در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه طراحی سایت و کسب‌و‌کارهای اینترنتی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: