ویدئو مارکتینگ چیست؟

ویدئو مارکتینگ

ویدئو مارکتینگ چیست؟

توضیحات زیادی برای ویدئو مارکتینگ ( video marketing ) یا همان بازاریابی ویدئویی وجود دارد:


1. ویدئو مارکتینگ به مفهوم ساخت ویدئو از محصولات یا خدمات و انتشار آن در رسانه های دیجیتال بمنظور جذب مخاطب هدف است چرا که تولید محتوای ویدئویی خیلی جذاب تر از تولید محتوای متنی برای کاربر است.

2. ویدئو مارکتینگ یکی از روشهای بازاریابی است که در آن مخاطب توسط یک فیلم تبلیغاتی جذب خدمات یا محصولات یک برند می شود.

3. منظور از ویدیو مارکتینگ فرایند تولید و انتشار ویدیو در وب سایت و شبکه های اجتماعی است که اهداف معرفی محصول و خدمات و همچنین جذب مشتری و افزایش فروش را دنبال کند.

4. ویدیو مارکتینگ اکران ویدئو تبلیغاتی به منظور جذب مخاطب و تبدیل آن به مشتری اطلاق می شود که به رشد بیزنس کمک میکند.

تاریخچه ویدیو مارکتینگ

ویدئو مارکتینگ

برای مطالعه تاریخچه ویدیو مارکتینگ باید به خیلی سال‌های قبل برگردید و این نشان می‌دهد که این شیوه بازاریابی حتی از پیدایش اینترنت نیز قدیمی‌تر است. در سال 1940 یک شرکت به اسم Bulova اقدام به ساخت یک فیلم تجاری در ایستگاه تلویزیونی نیویورک کرد که برای این تبلیغات خود 4 دلار پرداخت. این اولین روش تبلیغاتی به سبک جدید و با استفاده از فیلم بود و تا قبل از آن کسی از این روش استفاده نمیکرد.


نسل جدید فیلم‌های تبلیغاتی با ساخت دو قطعه تبلیغاتی video killed the radio star وalternatively the very prophetic song came out در سال 1981 رواج یافت. در سال 1984 نیز شرکت اپل اولین تبلیغات خود را در این زمینه به ثبت رساند و بعد از آن در سال 1991 یک ویدیوی ویروسی (Viral) توسط مدیر اجرایی فاکس ساخته شد. این ویدیو مبلغی بالغ بر 750 دلار برای آنها هزینه داشت.


سال 2005 با ساخت شبکه اجتماعی یوتیوب مواجه شدیم و شرکت‌های مختلفی از آن به عنوان اصلی‌ترین ابزار تبلیغاتی خود استفاده کردند. اولین شرکت معروف که از یوتیوب استفاده کرد، شرکت نایک در سال 2005 بود و شرکت گوگل نیز در سال 2007 اقدام به تبلیغات در یوتیوب کرد. در سطح ایران نیز سرویس‌های اشتراک گذاری مانند آپارات بیشتر از سایر سرویس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که تاریخ ایجاد آن به سال 1389 برمی‌گردد و پس از آن در ایران نیز این شیوه تبلیغاتی بسیار گسترش یافت.

هدف شما از ویدئو مارکتینگ چیست؟

در ویدئو مارکتینگ هم مانند همه‌ی انواع بازاریابی محتوا لازم است ابتدا هدف خود را مشخص کنید. این انتخاب هدف، روی محتوای ویدئو، مدت زمان ویدئو و پلتفرم‌هایی که ویدئو را در آن‌ها منتشر خواهید کرد تأثیر می‌گذارد.

یکی از رایج‌ترین هدف‌های ویدئو مارکتینگ، افزایش آگاهی از برند است. به این معنا که شما انتظار ندارید ویدئوی شما بلافاصله به فروش یا اقدام خاصی منتهی شود. همین‌که مخاطب با برند شما آشنا شود و در جاهای دیگری که برند را می‌بیند، آن را بشناسد از نظر شما کافی است و شما میتوانید خودتان را معرفی کنید و بهتر و بیشتر معروف شوید.

اما ویدئو مارکتینگ می‌تواند با هدف افزایش فروش هم انجام شود. این یکی از رایج‌ترین انواع ویدئو مارکتینگ است که در آن، مستقیم به سراغ معرفی محصول و ویژگی‌های آن می‌روید (مدل FAB در فروش می‌تواند در این‌جا مفید باشد) و از این روش بیشتر شرکت های معروف استفاده میکنند که خود را از قبل شناسانده اند.

کاربرد دیگر ویدئو مارکتینگ می‌تواند کمک به سئو باشد. به این معنا که ویدئو را در وب‌سایت خود قرار می‌دهید و انتظار دارید که به کمک این ویدئو، رتبه‌ی شما در صفحه‌ی نتایج موتورهای جستجو بهبود پیدا کند. این کار معمولاً در صفحات فرود یا سایر صفحه‌های کلیدی وب‌سایت انجام می‌شود و همچنین باعث افزایش زمان حضور کاربر در سایت میشود.

ویدئو مارکتینگ بازاریابی عصر نوین!

ویدئو مارکتینگ

ویدئو مارکتینگ یک روش بازاریابی برای نمایش محصولات و خدمات است که به دلیل اثر بخشی بیشتر برای مخاطبان، قابلیت جذب بیشتر مخاطب را دارد. همچنین با بالا رفتن سرعت اینترنت در کشور عزیزمان ایران، بازار ویدئو مارکتینگ در بستر وب بسیار داغ شده است چرا که دیگر هم میتوانند ویدئو ها را به سرعت نشر دهند و هم کاربران میتوانند به سرعت آن را باز کنند.


شما می توانید برای ویدئو مارکتینگ Video Marketing از کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام، صفحه فیسبوک یا گوگل پلاس، وب سایت خود، سایت های اشتراک گذاری ویدئو و حتی ریپورتاژ آگهی ویدئویی استفاده کنید و آنرا به مردم نشان دهید.

با ویدئو می توانید همه چیز را نشان دهید:

وب سایتتان را در ویدئو معرفی کنید.

خودتان را معرفی کنید.

برای برندسازی شخصی از ویدئو مارکتینگ استفاده کنید.

محصول یا خدمات خود را معرفی کنید.

اخبار و مقالات ویدئویی درست کنید.

آموزشهای استفاده از محصول یا راهنمای مشتریان را با ویدئو بسازید.

و…

بازاریابی ویدیویی چگونه اجرا می‌شود؟

ویدئو مارکتینگ

یکی از دلایلی که باعث می‌شود برخی از بازاریابان به سمت بازاریابی ویدیوی نروند، نیاز به مهارت در ساخت فیلم و هزینه بر بودن این روش است. در واقع کسانی که قصد فعالیت در این حوزه را داشته باشند، باید آشنایی حداقلی با نحوه تولید فیلم یا حتی انیمیشن داشته باشند. پس برای اجرای بازاریابی ویدیویی، گام اول آموزش ساخت فیلم یا استفاده از شرکت‌های تولید کننده فیلم تبلیغاتی است و همچنین نیاز به سرمایه جهت تولید محتوای خوب دارد.


اگر از شرکت‌ها کمک بگیرید، کار شما بسیار ساده‌تر است. اما اگر خود شما می‌خواهید فیلم بسازید، گام ابتدایی شما فراگرفتن نحوه ساخت فیلم‌های تبلیغاتی است. طبیعتاً با برداشتن گام اول، شما یک فیلم تبلیغاتی دارید که باید آن را به شیوه‌های مختلفی به اشتراک بگذارید و از این طریق مشتری جذب کنید و نوع به اشتراک گذاشتن بسیار مهم است که کاربر شما را بتوانند ببیند و اشتراک گذاری شما مؤثر باشد.

فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی دارید و فضای کافی برای هاستینگ آن انتخاب کرده‌اید، می‌توانید فیلم آموزشی و تبلیغاتی محصولات خود را در همین فروشگاه قرار دهید یا در کنار آن یک وبلاگ ایجاد کنید، این فیلم‌ها را در آنجا آپلود کرده و به فروشگاه خود لینک دهید. اما بیشتر شرکت‌ها از این شیوه استقبال نمی‌کنند و معتقدند که استفاده از فیلم باعث سنگین‌تر شدن وب سایت آنها می‌شود و باعث کند شدن سرعت سایت میشود.

راهکار جایگزین برای این افراد، استفاده از سرویس‌های اشتراک فیلم مانند آپارات و یوتیوب است. اگر وب سایت شما فقط به کاربران و مشتریان داخلی محدود می‌شود، بهتر است از همان آپارات استفاده کنید. اما اگر احساس می‌کنید که مشتری‌های مختلفی در سطح جهان دارید، باید از یوتیوب و یا سایر سرویس‌های اشتراک گذاری فیلم به صورت بین المللی استفاده کنید و در آنجا لینک ویدئو را منتشر کنید.

روش دیگری که برای اجرای بازاریابی ویدیوی باید به کار ببرید، استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. فیس بوک، توییتر، یوتیوب، اینستاگرام، و اسنپ چت تنها چند مورد از این سرویس‌ها هستند، شما می‌توانید کاربران آنها را به عنوان فالوور خود جذب کنید و برنامه تبلیغاتی‌تان را بر روی‌شان پیاده‌سازی کنید.

تاثیر ویدئو مارکتینگ در رنک سایت

ویدئو مارکتینگ به دلیل حجم بالایی که دارد، می تواند موتورهای جستجو را متقاعد کند که در سایت محتوای زیادی بارگذاری می شود. از سوی دیگر ویدئوها بیشتر از نوشتارها طرفدار دارند. به همین دلیل است که موتورهای جستجو اهمیت بیشتری به این نوع محتوا می دهند همچنین این نوع مارکتینگ باعث حضور بیشتر کاربر در سایت میشود.

زمانی که وب مسترها در وب سایت خود از ویدئو مارکتینگ استفاده می کنند، تعداد بازدیدکننده های سایت را افزایش می دهند. همچنین با قراردادن لوگوی شرکت در ویدئو می توانند تبلیغات وسیع تری را برای شرکت انجام دهند. حال آنکه اگر در محتواهای متنی و نوشتاری لوگو درج شود، پس از اینکه کپی بردارها از آنها استفاده کنند، می توانند لوگو و برند تجاری شرکت را حذف کنند.

در ویدئو امکان حذف برند تجاری و لوگو نیست و زمانی که ویدئوهای یک سایت توسط کاربران دست به دست می شود، همزمان لوگو نیز منتشر می شود. بنابراین یکی دیگر از راه های موثر برای افزایش تاثیر ویدئو مارکتینگ بر سئوی سایت، قرار دادن لینک سایت در گوشه ای از ویدئو می باشد. وجود ویدئو مارکتینگ نوعی پرستیژ شغلی نیز محسوب می شود. وقتی برای کسب و کار خود ویدئو مارکتینگ منتشر می کنید، به این معناست که ابتدا برای کاربران احترام قائل هستید و دیگر اینکه هزینه های زیادی را نیز صرف این کار کرده اید که نشان از اقتدار شرکت دارد. از سوی دیگر می توان با استفاده از این روش اعتماد مشتریان را جلب کرد.

جهت اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق صفحه تماس با ما و یا صفحه اینستاگرام با تیم ما در ارتباط باشید.

DOTWEB
ما در تیم تولید محتوای شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی دات وب در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه طراحی سایت و کسب‌و‌کارهای اینترنتی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: