هویت سازمانی چیست ؟

هویت سازمانی

هویت سازمانی چیست ؟

هویت سازمانی (Corporate Identity) یک تصویر کلی از کلیه جنبه های بصری و حسی یک شرکت را در بر می گیرد. طراحی لوگو، نوشت افزار، ست اداری (Collateral) از جمله بروشورهای چاپی و پاکت نامه – طراحی سایت – ایمیل – شبکه اجتماعی، تبلیغات آنلاین – رادیویی – مجله – بیلبورد و تلویزیونی، طراحی محصول و بسته بندی، یونیفرم کارمندان، اطلاع رسانی دیداری (Signage) سازمان و علائم گرافیکی روی اتومبیل های سازمان به کمک هویت سازمانی تعریف می شوند. یک هویت سازمانی نیازمند آن است که بتواند کلیه احساسات و تاثیرات بالقوه ایجاد شده به وسیله سازمان را اداره کند، به کار بردن هویت های ناسازگار و یا عدم وجود این هویت می تواند به ادراکی از برند که دلخواه شما نیست بیانجامد و همچنین میتواند موجب شکست برند شما و برندینگ نشدن شما شود.


دستورالعمل های تعیین شده به کمک هویت سازمانی مشخص می کنند که کلیه عناصر هویت سازمانی چگونه باید پیاده سازی شوند و در ادامه همواره از هماهنگی تاثیرات هر باره شرکت بر اذهان عمومی، رفتار، تن، ظاهر و احساس القا شده سازمان با هویت سازمانی تثبیت شده اطمینان حاصل می کنند.


با این وجود هویت سازمانی چیزی بیشتر از طراحی و المان های بصری است، هویت سازمانی مشخص می کند که سازمان کیست. بنابراین از یک سو المان های بصری سازمان و از سوی دیگر فرهنگ، ارزش ها و ارتباطات داخلی و خارجی سازمان را در بر می گیرد. هویت سازمانی با هویت برند نیز متفاوت است. به عنوان مثال هلدینگ بزرگی مانند گلرنگ را در نظر بگیرید، این هلدینگ یک هویت سازمانی ( لوگو، مجموعه ای از ارزش ها و فرهنگ سازمانی) واحد دارد ولی بیش از 50 عنوان برند مانند فروشگاه های کوروش، فامیلا، اویلا و… هویت برند منحصر به فرد خود زیر چتر این هلدینگ در حال فعالیت هستند و این هویت سازمانی است که گلرنگ در خود دارد.


سوی دیگر هویت سازمانی تصویر سازمانی است که به ادراکات بیرونی از سازمان اشاره دارد، که هم تحت تاثیر هویت سازمانی قرار دارد و هم بر آن تاثیرگذار است. پس می توان گفت تصویر سازمانی یا تصویر شرکت تنها یک تصویر بیرونی از سازمان است و عوامل بیرونی مثل پوشش رسانه ای، نظرات مشتریان یا شایعات نقش مهمی در شکل گیری آن دارند.

نمونه‌های موفق را بشناسیم

هویت سازمانی

برای نمونه می‌توان به شرکت لوازم خانگی سوئدی و چندملیتی آیکیا (IKEA) و هدف آن اشاره کرد. هدف این شرکت، «ایجاد زندگی بهتر» با ارائه‌ی «طیف گسترده‌ای از محصولات لوازم خانگی کاربردی با طراحی مناسب و قیمت‌های پایینی است که بیشتر مردم توانایی پرداخت آن را دارند.» یا شرکت اپل را در نظر بگیرید که «با ارائه‌ی سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات نوآورانه، به ایجاد بهترین تجربه‌ی کاربری برای مشتریان خود متعهد است». هر دو شرکت برای تقویت هویت سازمانی خود از قابلیت‌های متمایز محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند. شرکت آیکیا از توانایی طراحی محصولاتی مقرون‌به‌صرفه و زیبا و زنجیره‌ی تامینی کارآمد و گسترده برخوردار است که محصولات این شرکت را به مشتریانی در سراسر جهان عرضه می‌کند و مبلمان و وسایل خانه را با قیمتی مناسب به آنها ارائه می‌دهد. شرکت اپل نیز از قابلیت‌های منحصربه‌فردی در طراحی و توسعه‌ی سیستم‌های عامل، سخت‌افزار، نرم‌افزارهای کاربردی و خدماتی مختص‌به‌خود برخوردار است و محصولات و راه‌حل‌های جدیدی را به مشتریان ارائه می‌دهد که از مزیت‌های سهولت در استفاده، یک‌پارچگی و هماهنگی کامل و طراحی نوآورانه بهره می‌برند و در کار خود هم بسیار موفق هستند.

مزایای ایجاد هویت سازمانی عبارتند از:

برخورداری از بالاترین تمایز: مهمترین جنبه هویت سازمانی لوگو است و یک لوگوی خوب می¬تواند سازمان شما را از سایر رقبا متمایز نموده و بالاترین سطح دید را فراهم کند چرا که تمام کاربران در ابتدا لوگوی شما را میبینند و با شما ارتباط برقرار میکنند. در واقع هویت سازمانی نویدبخش ارائه بهترین خدمات با بالاترین کیفیت از سوی شما است. علاوه بر این تمایز برند تجاری شما در بازار می-تواند نرخ فروش را افزایش دهد.

شناسایی آسان: آنقدر که شرکت¬های تازه تأسیس بر استقرار طولانی مدت خود تمرکز می¬کنند به هویت سازمان خود اهمیت نمی¬دهند. یک شرکت با ایجاد یک هویت قوی می¬تواند به راحتی توسط مخاطبین شناخته شود. به عبارتی این امر به سازمان¬ها کمک می¬کند تا تصویری جدا از سازمان تجاری خود بسازد. در نهایت شرکت¬ها با هویت سازمانی برجسته به راحتی در اذهان مشتریان ماندگار می¬شوند و میتوانند به صورت طولانی مدت به فعالیت خود ادامه دهند.

افزایش اعتبار: وجهه و شهرت نیز یکی از مولفه¬های مهم برای رشد شرکت شما به شمار می¬رود. شما باید همگام با ایجاد هویت سازمانی، خدمات با کیفیتی را به مشتریان خود ارائه دهید. اعتبار شرکت به کیفیت خدمات ارائه شده و کیفیت خدمات به نحوه فعالیت¬های کاری، برنامه¬های استراتژیک و بازاریابی شما بستگی دارد و شما با رائه خدمات یا محصولات مناسب میتوانید کاربران را وفادار خود کنید.

مالکیت و کنترل: یکی دیگر از ویژگی¬های منحصربفرد هویت سازمانی، افزایش مالکیت و کنترل شرکت است. همانگونه که مشتریان اکنون با تجارت و خدمات شما آشنایی دارند، پس می¬توانند معیارهای مالکیت و کنترل شما بر سازمان را نیز به خوبی درک کنند. از این جهت شما باید مرتبا در مورد معیارهای مذکور آگاهی کسب کنید و شرکت¬ها نیز باید این توانایی را داشته باشند تا با پیام¬های جدید را جهت مطابقت با تغییرات از طریق هویت سازمانی مخابره نمایند.

زبان سازمان و ارتباطات سازمان

هویت سازمانی
سازمان ها از زبان خاصی برای بیان فرهنگ سازمانی خود استفاده می کنند. این زبان سازمان می تواند رسمی و ساختاریافته باشد و یا مثلا در سازمان هایی با ساختار یا سلسله مراتب کمتر غیر رسمی باشد. ارتباطات سازمان نیز با شیوه ای که شرکت ها به کمک آن ارزش ها و دغدغه های داخلی و خارجی خود را بیان می کنند سر و کار دارد و هم روابط میان دپارتمان های مختلف سازمان و سطوح مختلف سلسله مراتب داخل سازمان و هم روابط عمومی و کمپین های تبلیغاتی در بیرون سازمان را شامل می شود.

فلسفه سازمان و روح سازمان

زمانی که یک کسب و کار را راه اندازی کرده اید، هدف مشخصی داشته اید. ارزش ها و قواعدی که هسته اصلی سازمان را شکل داده اند جدا از تلاش برای سودآوری به عنوان فلسفه سازمان شناخته می شوند. تقسیم ساختار ارزشی به عناصر اولیه، روح یک سازمان را تشکیل میدهد و بیانگر تصویر مطلوب شما از سازمان است هنگامی که روح شرکت در کلیه زمینه های مدیریتی شرکت دیده شود شما به یک تصویر متعادل از خود دست یافته اید.

هویت سازمانی خود را گسترش دهید:

هویت سازمانی

اکنون که می¬دانید از کجا آمده¬اید، و در چه موقعیتی قرار دارید ، به کجا خواهید رسید و نیز می-دانید رقبای شما در چه وضعیتی قرار دارند، می¬توانید هویت سازمانی خود را قوی¬تر از هر زمان دیگر توسعه دهید و کار خود را گسترش دهید.

در مجموع از موارد بالا می¬توان نتیجه گرفت که برای ایجاد هویت سازمانی و یا تغییر هویت فعلی خود، ضروری است که هر جنبه¬ای از شرکت را که تحت سایبان “هویت سازمانی” است با دقت در نظر بگیرید. همچنین فراموش نکنید که مهمترین بخش هر کسب و کار در هر ابعادی، هویت آن کسب و کار و نوع تعامل و تأثیری است که بر مخاطب می¬گذارد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره میتوانید از طریق صفحه تماس باما و یا صفحه اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

DOTWEB
ما در تیم تولید محتوای شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی دات وب در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه طراحی سایت و کسب‌و‌کارهای اینترنتی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: