طراحی هویت بصری برند
- DOTWEB
طراحی هویت بصری برند
طراحی هویت بصری گام اصلی موفقیت و رشد هر برندی است. در صورتی که هویت بصری بطور اصولی طراحی شود شخصیتی قدرتمند و قابل اعتماد از کسب و کارتان نشان می دهد. شخصیتی که ماندگاری، محبوبیت و توسعه برند را به ارمغان می آورد. از طرفی هویت بصری لازمه ی شروع هر برند یا کسب و کاری است و شما قبل از شروع هر کسب و کاری باید هویت بصری برند خود را طراحی کنید که بتوانید هم در برخورد با مشتریان و هم برنامه ریزی ها به درستی عمل کنید.
هویت بصری برند باعث می شود به شکلی متفاوت و با تمایز از رقبا دیده شوید. هویت بصری ساختاری یکپارچه برای شکل و نمای کسب و کارتان ترتیب می دهد. طراحی این بخش باید به گونه ای باشد که همه اجزای مجموعه شما به شکلی خاص و منحصر بفرد دیده شود و در اصل شما یک نقطه تمایز با سایر رقبا داشته باشید.
ایده پردازی و طراحی گرافیک مهمترین بخش هویت سازی برندها است. طراحی خلاقانه و اصولی این بخش باعث تمایز برندها شده و تاثیر زیادی بروی مخاطبان هدف دارد.
هویت بصری یا Visual Identity شامل اجزاء مختلفی است که همگی به شکلی یکپارچه و منظم دیده می شوند. طراحی نشان تجاری، رنگ سازمانی، اوراق اداری، کاتالوگ، پوستر، بسته بندی و عکاسی از جمله عناصر تشکیل دهنده هویت بصری برندها است و در ابتدا باید تمامی این اجزا طراحی شوند.
طراحی هویت بصری برند در صورتی موثر است که هویت خلاقانه، اثرگذار و متناسب با نوع محصولات یا خدمات ارائه دهد. اهمیت هویت بصری برند شما زمانی مشخص می شود که نمادها و عناصر گرافیکی برند شما پس از مدتی در ذهن مخاطب ثبت شود. این اتفاق باعث می شود دیدن یا شنیدن بخشی از هویت برند شما یادآور محصول یا فعالیت شما در ذهن مخاطب باشد. این اتفاق خودِ برندسازی است که با تبلیغات تقویت می شود و بیزنس شما را پابرجا میکند و میتوانید سالیان زیاد به کسب و کارتون ادامه بدید چرا که مشتریان هرگز شما را از یاد نمیبرند.
اجزای هویت بصری شامل چیست؟
شما پس از سفارش هویت بصری چه چیزی تحویل میگیرد؟
هر هویت بصری شامل چهار عنصر اصلی است. به عنوان مثال رنگ یک عنصر پایه است و میتوان از آن در طراحی سربرگ، بسته بندی و یا وب سایت استفاده کرد. از ترکیب تمام این عناصر میتوان در طراحی اقلام هویت بصری متناسب با کسب و کار شما استفاده کرد و آنها را در ذهن مشتری حک کرد.
لوگو
پالت رنگ
تایپوگرافی برند
المان های گرافیکی
اهمیت هویت بصری در برندینگ چیست؟
سازمان ها با بکارگیری این ابزار قدرتمند به راحتی خود را از سایر رقبای خود متمایز می کنند تا از مزایای برندینگ در دنیای کسب و کار بهره مند شوند. اگر به اطراف خود نگاهی دقیقتر کنیم، خواهیم دید که تقریبا هیچ کسب و کار را بدون اسم پیدا نخواهیم کرد. تمام کسب وکارهای دنیا چه به صورت اینترنتی و غیر اینترنتی برای خود نام و نشانی انتخاب می کنند. انتخاب نامی منحصر به فرد و اختصاصی برای یک کسب و کار را می توان اولین قدم برای طراحی یک هویت برند دانست چرا که این اسم است که در ذهن کاربر ماندگار میشود.
هیچ فردی دوست ندارد از جایی خرید و یا خدماتی دریافت کند که نام، نشان و به صورت کلی هویتی مشخص ندارد. قطعا این موضوع برای همه ما در زندگی قابل لمس است. ما دوست داریم تا از معروفترین برندهای دنیا پوشاک تهیه کنیم و یا غذاهای بهترین رستوران های زنجیره ای را برای یکبار هم که شده، امتحان کنیم. برای اینکه بدانید مهمترین مزیت های استفاده از هویت بصری چیست و چه تاثیری در برندینگ کسب و کار شما دارد، نظرتان را به برخی از مهمترین مزیت های استفاده از آن جلب می کنیم:
باعث انتقال صحیح پیام سازمان به کاربران می شود و کاربران راحتتر ارتباط برقرار میکنند.
اعتماد کاربران را به سادگی جذب می کند چرا که شما را متمایز نشان میدهد.
باعث افزایش اعتبار در محیط کسب و کار می شود.
حس وفاداری و شناخت کاربران به برند را افزایش می دهد.
تجربه کاربری (UX) را بهبود می بخشد و باعث وفادار شدن کاربر به شما میشود.و…
برای رسیدن به موفقیت و بهره مندی از مزایای برندینگ قبل از هر چیزی شما باید به خوبی با دغدغه ها و نیازهای مشتریان خود آشنا باشید. یک سازمان تنها زمانی می تواند از مزایای برندینگ به خوبی استفاده کند که هویت برند خود را متناسب با مخاطب خود طراحی کند. پس در پاسخ این سوال که مهمترین اصل در طراحی هویت بصری سازمانی چیست، باید چنین گفت که آن را باید بر اساس طرز تفکر و نیازهای مخاطب خود طراحی کنیم و آنها را در ابتدا به درستی شناسایی کنیم.
مثلا اگر مخاطبان کسب و کار شما جوانان هستند، قطعا باید المان ها و اجزایی را در طراحی هویت بصری خود بکار بگیرید که نظر آن ها را جلب کند و به آن ها این حس را منتقل کند که شما دقیقا با خواسته های آن ها آشنا هستید. حال فرض کنید شما این موضوع را در طراحی هویت بصری سازمان خود رعایت نکنید و از عناصری در طراحی آن استفاده کنید که بیشتر با سلایق افراد بزرگسال همخوانی دارد. به نظر شما با این کار می توانید نظر جوانان را به خود جلب کنید؟ قطعا خیر! پس باید در ابتدا رنج سنی مخاطبان خود را پیدا کرده و سپس به طراحی مطابق سلایق آنها اقدام کنید.
تفاوت هویت برند با هویت بصری برند چیست؟
هویت برند یعنی هویت نام تجاری که جوهره و ذات برند را نشان می دهد. همانطور که هویت هر فرد از مجموعه ویژگیها و خصوصیت اخلاقی، رفتاری و ظاهری یا بصورت علمیتر عقاید، ارزشها و شخصیت فرد است. برای برند نیز هویت برند مجموعهای از این ویژگی های منحصر به فرد است. پشت پرده برند در اتاق فکر سازمان چه اهداف و چشماندازی برای آینده برند در نظر گرفته شده است و چگونه برند، تجلیگر این اهداف است؟
خصوصیات برند از جمله شمای گرافیکی، صدای لوگو و پیام مندرج در لوگو، زمینه کاری برند و ارزشها و نحوه ارتباط با مشتریان بصورت یک پکیجی هستند که دست در دست هم هویت برند را توصیف میکنند. حال این بحث پیش میآید که آیا هویت برند شما همان چیزی را در اذهان عمومی پدید میآورد که مدنظرتان بود. مخاطب هویت برند شما را چگونه میبیند و ارزیابی میکند؟ حال تفاوت هویت برند و هویت بصری چیست؟ هویت برند در واقع چتری حمایتی برای هویت بصری است و هویت بصری در واقع زیر مجموعه هویت برند است پس در ابتدا باید برای هویت برند تصمیم گیری کرد سپس هویت بصری را طراحی کرد.
همانطور که پیشتر تعریف کردیم و همچنین همانطور که از نامش پیداست هویت بصری بیشتر به برداشتهای دیداری مخاطب سروکار دارد. بنابراین تمام موارد و ابزارهای بکار رفته در کسب و کار و همچنین تبلیغات که روی جلوه های ظاهری کسب و کار تمرکز دارند. برای مثال طراحی گرافیکی برند برای تبلیغات، طراحی و شکل و شمایل لوگو، طراحی پیجهای شبکه اجتماعی و … . اینکه این تصاویر از برند خاص چه تصویری در ذهن مخاطب ایجاد می کند. بنابراین هویت برند گستردگی بیشتری نسبت به هویت بصری دارد و هویت بصری فقط به بخشی از هویت برند اشاره دارد.
جهت دریافت مشاوره با مشاوران ما میتوانید از طریق صفحه تماس با ما و یا صفحه اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.