نیچ مارکتینگ
- DOTWEB
مفهوم نیچ مارکتینگ ( نیچ مارکت ) چیست؟
Niche Marketing ( بازاریابی جاویژه یا بازاریابی گوشه ای ) یعنی متمرکز کردن فعالیت های بازاریابی روی بخشی کوچک، مشخص و به خوبی تعریف شده از بازار. البته در واقعیت چیزی به عنوان «نیچ» در بازار وجود ندارد. بازاریابان نیچ را با تشخیص نیازها و خواسته هایی که تا بحال توسط دیگر شرکت ها به خوبی و یا اصلا برآورده نشده، “خلق” می کنند. به طور کلی در نیچ مارکتینگ ، سعی می کنیم به شرکتی بزرگ در بازاری کوچک تبدیل شویم و بتوانیم جذب مشتری را انجام دهیم.
همچنین نیچ مارکتینگ را می توان طرح بازاریابی هدفمندی دانست که روی بخش خاصی از بازار متمرکز می شود، این بخش از بازار پتانسیل بالایی در استفاده از محصول یا خدمات ما دارد. در نتیجه این نیچ مارکت است که ویژگی های مورد نیاز و نحوه توسعه محصول را تعیین می کند. همچنین نوع قیمت گذاری بیش از آنکه به کیفیت محصول بستگی داشته باشد، با نوع تقاضا و «شدت نیازی که محصول برآورده می کند» مرتبط است.
چرا باید از نیچ مارکتینگ استفاده کنیم؟
حالا که تصمیم گرفتید سراغ مخاطبهایی بروید که شاید هیچ وقت کسی به نیازهایشان توجهی نداشته است، مطمئن باشید مزیتهای خیلی خوبی را برایتان به همراه دارد و میتوانید از آنها کسب درآمد خوبی انجام دهید. چند عدد از آنها رادر این قسمت باهم بررسی میکنیم.
پیام برندتان را در دل مخاطب مینشانید
در نیچ مارکتینگ از کلمات و عبارات و عکسهایی استفاده میکنید که مخصوص گروه خاصی از افراد است و در واقع دارید با آنها به زبان خودشان صحبت میکنید و ارتباط قویتری را شکل میدهید. اینگونه میتوانید پیام برندتان را به گوش مخاطب برسانید و به آنها خود را معرفی کنید.
در جذب مخاطب به بی راهه نمیروید
پس از آنکه شناخت خوبی از جاویژه خود پیدا کردید، باید بفهمید که او بیشتر وقت خود را کجا میگذراند. با این کار نه تنها شانس دیده شدن شما بالا میرود، بلکه دیگر لازم نیست تا وقت و پول خود را در پلتفرمهایی هدر دهید که مخاطبهایتان گذرشان هم به آنجا نمیافتد و تمام هزینه شما هدفمند میشود.
بازار رقابتیتان خلوتتر است
وقتی محصولی که تولید کردهاید یا خدماتی که ارائه میدهید، منحصر به فرد باشد؛ کمپانیهای کمتری میتوانند با شما رقابت کنند. بازار هرچه خلوتتر باشد برای شما بهتر است، زیرا دیگر نیازی نیست که هر روز قیمتهای رقبای خود را بررسی کنید و مدام در کار هم سرک بکشید تا مبادا یکی از دیگری عقب بیفتد.
علاوه بر آن، اگر جاویژه شما افرادی باشند که هیچ کس تا به حال به آنها توجهی نداشته است، به شما تبریک میگوییم! زیرا دوستیای که میان شما شکل گرفته، تا ابد ادامه خواهد یافت و شما میتوانید به راحتی در دل مشتری جای خود را باز کنید.
نیچ مارکتینگ بر اساس موقعیت مکانی
به ندرت با نیچ مارکتینگ نسبت به موقعیت مکانی برخورد میکنیم. در این نوع نیچ، نیازهای یک محله، منطقه یا محدودۀ مکانی بزرگتر را در نظر گرفته و سعی میکنیم که برای حل مشکل یا رفع نیاز آنها محصول یا خدماتی را به صورت تخصصی ارائه کنیم و آنها را بی نیاز کنیم.
به طور مثال یک شهرک مربوط به بازنشستگان شرکت نفت را تصور کنید. سن بالای ساکنان شهرک و همینطور درآمد مناسبشان باعث میشود که آنان اغلبِ وعدههای غذایی خود را، از رستوران سفارش بدهند. در عین حال آنها همیشه دقت میکنند که سالم ترین غذاهای موجود در رستوران را انتخاب کرده و از مصرف انواع خوراکی های مضر دوری میکنند پس شما میتوانید با اینکار خود را حسابی در دل ساکنان آن شهرک جا کنید .
حالا شما اگر زرنگ باشید، میتوانید یک ایدۀ زیرکانه پیاده کنید: مثلا تأسیس یک رستوران غذاهای گیاهی یا غذاهای ارگانیک که نیاز این افراد را بهتر از هر شخص دیگری برطرف کند..
نیچ مارکتینگ بر اساس شرایط افراد
یکی از بهترین استراتژیها برای ورود به بازار و کسبوکار، انتخاب نیچ بر اساس شرایط بازار هدف است. مطمئنا فعالیت در بازار فروش تبلت، شما را مجبور به رقابت با شرکتهای بزرگی میکند. اما اگر به جای فروش تبلت مناسبِ تمامی افراد، تبلتهای مخصوص دانش آموزان پایه پنجم تا یازدهم را به فروش برسانید، شرایط کاملا متفاوت خواهد بود. این نیچ میتواند در ابعاد دیگری هم باشد. مثلا فروش نرم افزار به جامعه معماران به جای فروش نرم افزار به همه اقشار جامعه (نیچ شغلی) چرا که شما بازارهدف کوچک و مشخصی دارید.
برای اینکه کاملا متوجه شوید، اجازه دهید به مثالهای دیگری هم اشاره کنیم. مثلا سالنهای زیبایی را در نظر بگیرید که معمولا همۀ کارهای مربوط به آرایش، کاشت ناخن، لیزر ، سلولیت و … را انجام میدهند. اخیرا یکی از سالنهای زیبایی در تهران فقط خدمات مربوط به درمان سلولیت خانمها بعد از زایمان را انجام میدهد. در این گوشه بازار، بهوضوح میتوان بازار هدف مشخص را در نظر گرفت و بهراحتی به هدف زد و همچنین مردم به دلیل تخصصی تر بودن کار این مجموعه اعتماد بیشتری میکنند و میتواند مشتری بیشتری جذب کند
یا یک نمونۀ دیگر از این نوع نیچ مارکتینگ، انتخاب یک بازار هدف مشخص برای کسب و کار است. مثلا تصمیم میگیرید، مربی برندینگ شخصی صرفا برای پزشکان باشید، یا اینکه مربی آموزش بازاریابی اینترنتی برای آرایشگران یا طراحان لباس باشید. این نوع کسب و کارها با اینکه بازار هدف گستردهای ندارند، اما بهدلیل هدفگیری دقیق، قطعا نتیجۀ خوبی میگیرند و مشتریان زیادی را میتوانند جذب کنند.
کدام کسب و کارها از بازاریابی نیچ استفاده میکنند؟
بازاریابی نیچ را میتوان تقریباً در بدنه هر کسب و کاری جای داد، مگر اینکه یک کسب و کار بسیار گسترده و با طیف وسیعی از محصولات داشته باشید. حتی در این صورت نیز میتوانید مشتریان خود را به گروههایی با ویژگیهای مشترک دستهبندی کرده و برای هر دسته به طور مجزا از بازاریابی نیچ بهره ببرید.
نکته اصلی این است که مشتریان خود را بشناسیم. معمولاً کمتر کسب و کاری را میتوان یافت که بتواند مدعی شود همه اقشار جامعه میتوانند مشتری وی باشند. حتی یک سازمان بیمه که در واقع به تمام اقشار جامعه خدمترسانی میکند، باید ببیند در وهله اول چه افرادی برای بیمه کردن اعضای خانوادهشان تصمیمگیری میکند و سمت و سوی بازاریابیهای خود را به آن دسته از جامعه نشانه روند.
نمونههایی از نیچ مارکتینگ
برای مثال یک تولیدکننده لباسهای رسمی مردانه و به طور خاص کت و شلوار میتواند بهترین مثال نیچ مارکتینگ باشد. مشتریان این تولیدی فقط افراد خاصی از جامعه هستند؛ مردانی که قصد دارند کت و شلوار بخرند. مردان با چه هدفی کت و شلوار میخرند؟ در چه سنی؟ و … اینها مواردی است که باید در مورد آن تحقیق شود و میتوان اطلاعات دقیقی از آن بدست آورد.
نمونه دیگر تولیدی کفشهای طبی است. این کفشهای طبی میتوانند در مدلهای زنانه، مردانه و بچهگانه تولید شوند. با این حال نمیتوان گفت جامعه هدف این تولیدی تمام اقشار جامعه هستند. باید دید چه کسانی کفش طبی میپوشند، چه هدفی دارند و بسیاری موارد دیگر.
جمع بندی
شاید با خلق الگوی نیچ مارکتینگ در سطح فعالیتهای خود بهنوعی نگاه طیف بسیاری از اجتماع را از دست بدهید؛ اما برای جامعه هدفی که دارید، یک برند خواهید شد. مثلاً برای کسی که در تولید کیف مناسب برای مادران جوان است، چه نیاز است که نظر مساعد مردهای جامعه را داشته باشد؛ اما اگر همراه با بررسی تمام نیازهای مادران جوان محصول خود را تولید کند، آیا همان مادران جوان، برند مورد نظر را برای دیگر مادران آینده پیشنهاد نخواهند داد؟ این یک نمونه عادی با رویکرد بازاریابی گوشهای است که نشان دهنده اهمیت بازاریابی نیچ در تجارت امروز نیز هست.
همچنین شما میتوانید جهت ارتباط با ما و دریافت مشاوره از طریق صفحه اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.