نحوه‌ی بازاریابی حضوری

نحوه‌ی بازاریابی حضوری

نحوه‌ی بازاریابی حضوری

چه یک نویسنده باشید، چه حرفه ای در بازاریابی یا هر کسی که در خط مقدم ایجاد ارتباطات تجاری رودررو است، یادگیری ایجاد ارائه های بازاریابی موثر و واضح یک مهارت بسیار مهم است.

از متخصصان بازاریابی سنتی انتظار می‌رفت در ایجاد و ارائه‌های بازاریابی، عالی عمل کنند. با این حال، با ظهور دیجیتال مارکتینگ، اهمیت مهارت‌های ارائه قدیمی، اغلب نادیده گرفته می‌شود یا اهمیت کمی در مجموعه مهارت‌های یک بازاریاب داده می‌شود.

بازاریاب‌های مدرن، مجبور نیستند خانه به خانه بروند و جزوه‌ها و بروشورها را توزیع کنند. تعامل چهره به چهره در بازاریابی به رویدادهای شبکه‌ای گاه به گاه یا کنفرانس‌های بازاریابی تبدیل شده است. با این حال، توانایی ایجاد یک ارائه بازاریابی موثر، هنوز یک مهارت ارزشمند در بازاریابی دیجیتال مدرن است. چندین مورد استفاده وجود دارد که در آنها، این مهارت، مفید خواهد بود، مانند:

 

هنگام پیشنهاد یک کمپین یا ابتکار بازاریابی جدید، ممکن است لازم باشد ایده‌های خود را با ارائه در یک جلسه به مافوق یا مشتریان خود ارائه دهید.

هنگام برگزاری یک سمینار از راه دور یا وبینار برای اهداف آموزشی، رفع نیازهای کاربران یا راه‌اندازی یک محصول جدید.

هنگام ایجاد محتوای بازاریابی برای پلتفرم‌هایی مانند SlideShare به عنوان بخشی از استراتژی کلی بازاریابی محتوا.

زمانی که در نهایت تصمیم گرفتید چالش تبدیل شدن به یک سخنران در یکی از رویدادهای شبکه یا کنفرانس‌های بازاریابی را قبول کنید.

 

نحوه‌ی بازاریابی حضوری

یک ارائه بازاریابی موثر ایجاد کنید: نکات و ترفندها

جدای از صحبت راحت در مقابل یک گروه و استفاده از نرم افزارهای ارائه نمایش اسلاید مانند PowerPoint، Keynote، Google Slides  یا Prezi، برخی دستورالعمل‌های کلی وجود دارد که می‌تواند برای هر ایده ارائه بازاریابی اعمال شود که کارایی را از نظر درگیر کردن مخاطبان تضمین می‌کند.

پنج دستورالعمل زیر به شما کمک می‌کند یک ارائه بازاریابی ایجاد کنید که هم موثر و هم جذاب باشد.

 

5 نکته در مورد نحوه‌ی بازاریابی حضوری موثر

توجه مخاطب خود را جلب کنید

قولی بدهید و به آن عمل کنید

یک داستان جذاب با پشتوانه داده‌ها بگویید

محتوای اسلاید کمتری داشته باشید

از طنز عاقلانه استفاده کنید

 

  1. توجه مخاطبان خود را جلب کنید

رسانه‌های اجتماعی و ارائه بازاریابی خود را با پرسیدن یک سوال دراماتیک، متناسب با مهم‌ترین نقاط دردناک مخاطبان خود شروع کنید.

 

به عنوان مثال، اگر موضوع شما در مورد چگونگی بهبود بازگشت سرمایه بازاریابی محتوایی خود است، می‌توانید با یک اظهار نظر تحریک آمیز شروع کنید مانند “سازمان‌های B2B سالانه تقریبا 1 میلیارد دلار را در بازاریابی محتوای ناکارآمد هدر می‌دهند، آیا شما در این امر سهیم هستید؟ ” یا شاید چیزی شبیه به ” 60-70٪ از محتوای B2B ایجاد شده هرگز استفاده نمی‌شود زیرا موضوع به مخاطب خریدار بی ربط است. بنابراین، آیا محتوای شما واقعا مفید است؟ ”

 

برانگیختن احساسات مخاطبان و ترسیم تصویر واضح از مشکلات آنها، آنها را وادار می‌کند که به ارائه شما توجه کنند. اولی گاردنر، که به دلیل ارائه‌های الهام بخش خود در مورد بهینه سازی نرخ تبدیل شهرت دارد، رویکرد قابل توجهی در ارائه‌های خود دارد. او با ارائه چند اسلاید غم‌انگیز و ناامیدکننده شروع می‌کند و هنگامی که مخاطب به شدت افسرده شد با خبرهای خوب مواجه می‌شود.

 

هدف از همه این کارها این است که توجه مخاطبان خود را مستقیما جلب کنید و آنها را بر آنچه می‌خواهید بگویید متمرکز کنید.

 

  1. قول دادن و تحویل دادن

 

آیا تا به حال در یوتیوب آموزش دیده‌اید؟ دفعه بعد که این کار را انجام می‌دهید، توجه داشته باشید که در ویدیوها با بهترین کیفیت مجری در 30 ثانیه اول به وضوح می‌گوید که اگر کل ویدیو را تماشا کنید، به چه چیزی خواهید رسید. آن‌ها نتیجه نهایی را به شما نشان می‌دهند تا ثابت کنند که می‌دانند چه کار می‌کنند و شما همان چیزی را که برای آن آمده‌اید به دست خواهید آورد.

 

بنابراین، در مورد اظهارات فوق در مورد ROI بازاریابی محتوا، می‌توانید به مخاطبان خود قول دهید که استراتژی‌های دقیقی را که برای دستیابی به اهداف خود استفاده کرده‌اید (رتبه بندی، ترافیک و غیره) به آنها نشان دهید.

 

نکته این است که شروع ارائه شما باید تماما در مورد پاسخ دادن به سوال معروف : “چه چیزی برای من مفید است؟” باشد. در پنج دقیقه اول آشکار کنید که ارائه شما مشکلات آن‌ها را حل می‌کند و راهکارهای عملی را برای آن‌ها فراهم می‌کند. البته، دادن این وعده‌های صریح به این معنی است که شما نیز باید به آنها عمل کنید. در واقع، در انجام آنچه وعده داده‌اید فراتر بروید.

 

  1. یک داستان جذاب با پشتوانه داده‌ها بگویید

 

تنها چیزی که در بین همه ارائه‌های مؤثر، رایج است این است که چگونه از داستان سرایی و مثال‌های واقعی استفاده می‌کنند تا بحث را به سمت هدف اصلی هدایت کنند.

 

نقل قول‌های بازاریابی واقعا شگفت انگیزی وجود دارند، اما بهترین و مختصرترین آنها را برگزینید. اساسا، اگر مخاطبان شما محتوای شما را بسیار مرتبط و شخصی بدانند، احتمالا با آن درگیر می‌شوند. یک داستان با معرفی شخصیتی (تخیلی یا غیرواقعی) که مشکلی دارد که می‌توانید حل کنید، این حس ارتباط را ارائه می‌دهد و سناریویی ایجاد می‌کند که مخاطب نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

 

بنابراین، همانطور که اسلایدهای خود را مرور می‌کنید، از مثال‌های عملی و واقعی استفاده کنید تا ارائه را به طور متقاعدکننده‌ای به هم متصل کنید. به همین سادگی است که بگویید چگونه شما یا شخص دیگری آنچه را که می‌خواهید منتقل کنید، اجرا کرده‌اید. با این حال، اطمینان حاصل کنید که تمام مثال‌ها و تصاویر شما توسط بازاریابی مبتنی بر داده از منابع قابل اعتماد پشتیبانی می‌شوند. اسلایدهای شما باید به وضوح منبع اطلاعات را مشخص کنند.

 

  1. محتوای اسلاید کمتری داشته باشید

چند بار در ارائه‌ای نشسته‌اید که اسلایدها آنقدر مملو از متن هستند که کل ارائه را بی اثر می‌کند؟

این کار را هرگز انجام ندهید، همانطور که ممکن است شنیده باشید، امروزه دامنه توجه متوسط ​​انسان به طرز تاسف باری پایین است و وقتی نوبت به توجه به ارائه‌های مفصل در تنظیمات کنفرانس یا ارائه‌های راه دور با استفاده از ابزار اشتراک‌گذاری صفحه می‌رسد، می‌تواند حتی بدتر باشد. مخاطبان شما احتمالا کارهای بسیار بهتر و فوری‌تری نسبت به گوش دادن به شما و اسلایدهای پر حرف شما دارند.

بنابراین، چه باید کرد؟ اسلایدهای خود را ساده کنید و به جای اینکه آنها را با متنی که قرار است صحبت کنید (و توضیح دهید) پر کنید، فقط نکات کلیدی را به عنوان متن نوشته شده درج کنید. از اسلایدها برای پشتیبانی از گفتار استفاده کنید، نه جایگزین کردن آن و درست مانند داستان‌ها و مثال‌ها، تا آنجا که ممکن است تصاویر بصری (تصاویر، گیف‌ها، ویدیوها) را برای کمک به درک موضوع، در نظر بگیرید.

 

علاوه بر این، هر چه تعداد اسلایدها بیشتر باشد، بهتر است. به جای اینکه چند دقیقه با یک اسلاید صحبت کنید، محتوای خود را در چند اسلاید پخش کنید. از تصاویر متعدد برای نشان دادن نظر خود استفاده کنید و اسلایدها را در حرکت نگه دارید. این کار، به حل مسئله کاهش دامنه توجه، کمک می‌کند.

 

علاوه بر این، مطمئن شوید که از تصاویر با کیفیت بالا استفاده می‌کنید. ممکن است تصاویر در رایانه شما خوب به نظر برسند، اما تصاویر اغلب پس از نمایش بر روی صفحه نمایش بزرگتر تار می‌شوند. پس حتما آن را بررسی کنید. وب‌سایت‌های بسیار خوبی وجود دارند که عکس‌ها و تصاویر درجه یک را به صورت رایگان ارائه می‌کنند، مانند:  Unsplash، Pixabay، unDraw

 

همچنین، اگر طراح گرافیک ندارید و نیاز شدیدی به ایجاد برخی گرافیک‌های زیبا یا حذف و ویرایش پس‌زمینه تصویری که می‌خواهید در اسلایدهای خود قرار دهید وجود دارد، از ابزارهای آنلاین بصری مانند:  Canva ,  AutoClippin استفاده کنید.

  1. از طنز عاقلانه استفاده کنید

فقط به این دلیل که شما در یک زمینه جدی ارائه می‌کنید، به این معنی نیست که ارائه شما باید خسته کننده یا بی‌مزه باشد. گنجاندن برخی شوخی‌ها در ارائه باعث افزایش مشارکت مخاطب و حفظ محتوای شما می‌شود.

 

بنابراین، اسلایدهای خود را با طنز مرتبط جلوه دهید. این کار، می‌تواند به شکل کلمات شوخ، GIF  و حتی میم باشد. با این حال، مطمئن شوید که طنز در واقع با محتوایی که ارائه می‌کنید مرتبط است و باعث حواس‌پرتی نیست.

 

اکثر میم‌های موجود در اینترنت، کیفیت و وضوح پایینی دارند، برای ایجاد میم‌های اصلی خود، باید مدتی زمان بگذارید. نگران نباشید، ایجاد میم‌ها یک فعالیت کوچک سرگرم کننده است و زمان زیادی را نمی‌گیرد. از ابزارهای آنلاین مانند Imgflip یا Meme Creator استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد تصویر خود را آپلود کنید و متن به سبک میم را به راحتی اضافه کنید. در مورد گیف‌ها، می‌توانید ازGIPHY استفاده کنید  که دارای یک کتابخانه عظیم از GIF و عملکرد جست‌وجوی دقیق است، بنابراین می‌توانید تمام  GIF‌های مورد نیاز خود را در آنجا پیدا کنید.

پایان ارائه

در پایان ارائه، مخاطبان خود را معلق نگذارید. دقیقاً به آنها بگویید که بعدا چه کاری انجام دهند: آیا این قسمتی است که می‌توانند سؤال کنند و شک خود را روشن کنند؟ چگونه باید از اطلاعاتی که شما ارائه کرده‌اید برای حل مشکلات خود استفاده کنند؟

مهم ترین نکاتی را که در ارائه توضیح داده شده است تکرار کنید و مطمئن شوید که ارزشی که در ابتدای ارائه قول داده بودید واقعا ارائه شده است. اگر ارائه شما فاقد ارتباط دو طرفه و مشارکت مخاطبان بوده است، اکنون زمان آن است که تبادل ایده‌ها و بحث‌های معمولی داشته باشید. در نهایت، از آنجایی که این یک ارائه بازاریابی بود، منطقی است که آن را با یک CTA مشخص به پایان برسانیم که دقیقا همان کاری را که می‌خواهید مخاطبانتان انجام دهند، نشان می‌دهد.

 

DOTWEB
ما در تیم تولید محتوای شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی دات وب در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه طراحی سایت و کسب‌و‌کارهای اینترنتی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.