متا چیست ؟

متا تگ چیست

متا تگ چیست ؟

از کاربردهای توضیحات متا این است که به موتورهای جستجو اطلاعات کاملی درباره محتوای صفحه می‌دهد و اگر موتور جستجو این قسمت را در نتایج جستجو نشان دهد، اطلاعات آن می‌تواند کاربران را نسبت به کلیک کردن روی لینک سایت ترغیب کند. گوگل رسما اعلام کرده که توضیحات متا یکی از عوامل مستقیم موثر در رتبه بندی نیست. اما همه ما بخوبی می‌دانیم که یک توضیح مناسب می‌تواند براحتی نرخ کلیک سایت را در نتایج جستجو بالا ببرد و نرخ کلیک یکی از عوامل اصلی در رتبه‌بندی سایت محسوب می‌شود و ما میتوانیم با انجام درست اینکار نرخ کلیک خودمان را افزایش دهیم.

محدودیت تعداد کاراکتر در منابع مختلف متفاوت ذکر شده‌است. تجربه نشان می‌دهد گوگل بدون هیچ محدودیتی می‌تواند هر تعداد کاراکتر در تگ متا را ایندکس کند. اما توضیحات طولانی‌تر از 320 کاراکتر ممکن است توسط الگوریتم‌های گوگل بعنوان اسپم در نظر گرفته شوند و بر روی سئو سایت تاثیر منفی بگذارند. از طرف دیگر هنگام جستجو عبارات مختلف در گوگل اغلب شاهد توضیحات حدودا 30 کاراکتری در صفحه نتایج جستجو هستیم. البته گاهی تعداد کاراکتر متن توضیحات در صفحه نتایج جستجو بیشتر بوده‌است. مثلا 72 کاراکتر یا حتی 140 کاراکتر و گاهی هم توضیحات متا همراه با اطلاعات اضافه مانند لینک به صفحات اصلی سایت و توضیحات متا آن صفحات، در گوگل به نمایش در می‌آید.

نکته: گوگل احتمال دارد از توضیحات متا در صفحه نتایج جستجو استفاده کند. یعنی آنکه توضیحاتی که گوگل در قسمت توضیحات سایت در صفحه نتایج جستجو قرار می‌دهد، ممکن است از تگ توضیحات صفحه یا هر بخش دیگری از محتوای صفحه انتخاب شود. تجربه نشان داده که رفتار گوگل در انتخاب بخش توضیحات سایت‌ها به شدت به عبارت جستجو شده توسط کاربران وابسته است و میتواند در بالا آوردن سایت ها در کلمات کلیدی مؤثر نیز باشد.

اهمیت توضیحات متا چقدر است؟

متا تگ چیست

محتویات توضیحات متا در نتایج جستجوی گوگل قابل رویت است. زمانیکه سایت شما در میان صفحات بسیار دیگری در گوگل به کاربران اینترنتی نشان داده میشود، تنها توضیحات متا و عنوان صفحه قابل رویت است و همین دو عامل است که به کاربران در انتخاب بهترین نتیجه کمک میکند و کاربران را به سمت سایت شما هدایت میکند.
بعنوان مثال اگر شما بدنبال بلیط هواپیما باشید و در میان نتایج توضیحات متا ی صفحه‌ای شامل قیمت باشد، به احتمال زیاد آن سایت را به سایر گزینه‌ها ترجیح میدهید و اینگونه است که نرخ کلیک آن سایت بالا میرود.

درج اطلاعات در توضیحات متا

هر بار که صفحه ای از سایت شما در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشود در واقع یک Impression رخ داده است و زمانیکه کاربر بر روی این نتیجه کلیک کند برای شما یک Click در نظر گرفته میشود. تعداد کلیک به نسبت نمایش یا نرخ کلیک سایت شما (Click-Through Rate: CTR) در صفحه نتایج جستجوی گوگل تاثیر زیادی بر رتبه بندی شما از نظر گوگل خواهد داشت و هرچه نرخ کلیک بالاتر باشد بهتر است که در ادامه به آن اشاره کرده ایم.
هرچه CTR صفحات سایت شما بالاتر باشد در رتبه بندی گوگل جایگاه بهتری خواهید داشت و این امر اهمیت تگ توضیحات متا را بهتر نشان میدهد. تحقیقات جدید نشان میدهد که گوگل در الگوریتم رنک برین (RankBrain) خود اهمیت زیادی برای توضیحات متا از جهت افزایش نرخ کلیک CTR قائل است.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه پیشنهاد میکنیم مقاله ctr چیست را در سایت وبسیما مطالعه کنید.

چگونه یک عنوان متا جذاب تولید کنیم؟

از آنجا که متا تگ عنوان از اهمیت بالایی در سئو سایت برخوردار است، باید دقت ویژه ای در طراحی آن به کار بگیرید. در مطالب بالا ما سعی داشتیم شما را بیشتر با اینکه عنوان متا چیست و چه مفهومی دارد، آشنا کنیم. عناوین متا جذاب شاید به طور مستقیم بر روی سئو سایت شما تاثیری نگذارند ولی با افزایش ترافیک طبیعی وب سایت، رتبه شما را در صفحات نتایج جستجوی گوگل بهبود می بخشند. شما می توانید با بکارگیری نکاتی که در ادامه بیان می کنیم به بهبود عنوان صفحات خود بپردازید تا بتوانید از ترافیک بیشتری در سایت خود برخوردار باشید.

عنوان متا باید طول مناسبی داشته باشد

اگر طول عنوان متا شما خیلی طولانی باشد، موتور جستجو نمی تواند آن را به طور کامل نمایش داده و معمولا از (“…”) به جای عبارات پایانی عنوان استفاده می کند. ما به شما پیشنهاد می کنیم که عنوان شما بیشتر از 60 کارکتر نباشد. این مقدار قابل نمایش برای تمام مکان هایی است که عنوان متا تگ در آن نمایش داده می شود و کاربر متن را به صورت کامل میتواند مطالعه کند.

بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده نکنید

متا تگ چیست

استفاده بی رویه از کلمات کلیدی در عنوان متا از جذابیت آن را کاهش می دهد. درست است که گوگل برای عناوین طولانی و تکرار کردن کلمات کلیدی جریمه ای در نظر نگرفته است ولی چون گوگل تاکید دارد که حتما در ابتدا برای مخاطبان تولید محتوا کنید نه برای موتور جستجو؛ این جریان می تواند ترافیک طبیعی وب سایت را کاهش داده و تاثیر منفی بر سئو سایت بگذارد پس به کاربر توجه بیشتری به نسبت موتور جستجو کنید.

برای هر صفحه یک عنوان مجزا تولید کنید

هر وب سایت می تواند هزاران صفحه داشته باشد. اگر می خواهید برای هر یک از این صفحات رتبه های بالایی را بدست آورید بهتر است برای هر یک، عنوانی جذاب و بهینه شده برای سئو و موتور جستجو تولید کنید. عناوین متا منحصر به فرد برای صفحات به گوگل اعلام می کند که محتوای هر صفحه شما با ارزش و خاص است. این داستان باعث می شود نرخ CTR یا همان نرخ کلیک شما نیز افزایش پیدا کند و در نتیجه آن افزایش رتبه سئو شماست.
شاید شما هزاران صفحه در وب سایت خود داشته باشید. طراحی عناوین خاص و منحصر به فرد برای هر کدام شاید غیر ممکن باشد، ولی سعی کنید حداقل برای صفحاتی که محتوای مهم تری دارد، عناوین منحصر به فردی را تولید کنید. زمانی که شما به درک بهتری از عنوان متا چیست برسید به راحتی می توانید عناوین جذاب و با نرخ کلیک بالا تولید کنید.
به عنوان مثال یکی از اشتباهات طراحان سایت قرار دادن نام صفحه اول سایت با عنوان “صفحه اصلی” یا “Home Page” است. این جریان ممکن است محتوای صفحه اصلی شما را تکراری وduplicate فرض کنند. این می تواند تاثیر منفی بر رتبه شما در صفحات نتایج جست و جو گوگل بگذارد.

قرار دادن کلمه کلیدی اصلی در اول عنوان

متا تگ چیست

بر اساس تجربیات کارشناسان ما در دات وب، استفاده از کلمه کلیدی اصلی در اول عنوان می تواند تاثیر شگفت انگیزی بر روی سئو سایت بگذارد. یکی از مطالبی که باید در عنوان متا چیست؟ به آن برسید، نحوه قرارگیری کلمات کلیدی در عنوان است.
یکی از دلایل اهمیت قرار گیری کلمه کلیدی اصلی در اول عنوان این است که بسیاری از کاربران معمولا به کلمات اول و دوم عنوان دقت کرده و روی گزینه مورد نظرشان کلیک می کنند. پس در نتیجه قرار گرفتن کلمه کلیدی که متناسب با نیاز مخاطبان خاص است، در اول عنوان می تواند کاربران بیشتری را جذب وب سایت شما کند و نرخ کلیک سایت شما را بالا میبرد.

از برند خود در عنوان استفاده کنید

در دانستن این که متا تگ عنوان چیست شاید برایتان سوال باشد کجا می توانم از برند خود استفاده کنم؟ آیا استفاده از برند در عنوان می تواند نرخ کلیک را بالا ببرد؟ به طور کلی اگر برند نام آشنایی در بین مخاطبان خود دارید، استفاده کردن آن در عنوان می تواند نرخ کلیک شما را بالا ببرد. البته بکارگیری کلمه کلیدی در ابتدای عنوان تاثیری بیشتری را در مقایسه با برند شما در ابتدای عنوان، خواهد گذاشت. تنها برند های معتبر هستند که با قرار گرفتن در ابتدای عنوان می توانند مخاطبان زیادی را به خود جذب کنند.

همچنین شما میتوانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر از طریق صفحه تماس باما و یا صفحه اینستاگرام با تیم ما در ارتباط باشید.

DOTWEB
ما در تیم تولید محتوای شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی دات وب در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه طراحی سایت و کسب‌و‌کارهای اینترنتی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: