متا تگ های سئو
- DOTWEB
متا تگ های سئو چه چیزهایی هستند ؟!
شما به عنوان یک وبمستر، ابعاد کسب و کارتان هرچه قدر که باشد، نیاز به استفاده از پارامترهایی دارید که در سئو موثرند. یکی از مهمترین موارد در این حوزه، متا تگ ها هستند که در سئو سایت شما تأثیر زیادی میگذارد.
از جمله این موارد می توان به توسعه وب و بازاریابی محتوا اشاره کرد. سئوکارهای حرفه ای در کنار همه این موارد از متا تگ بهره می برند. با اینکه متا تگ ها تنها توسط موتورهای جستجو خوانده می شوند، اما با این وجود یکی از پارامترهای مهم در الگوریتم رتبه بندی گوگل محسوب می گردند. بنابراین نبایست از آنها غافل شد و حتما باید از آنها در تمامی صفحات استفاده کنید.
در این مطلب قصد داریم که به معرفی مهمترین و رایج ترین متا تگ های مورد استفاده در سایت ها پرداخته و به شرح کارایی آنها بپردازیم. بنابراین می توانید آنها را در وب سایت خود نیز چک کرده و به پیاده سازی آنها بپردازید و به سئو سایت خود کمک کنید.
متا تگ چیست؟
متا تگ ها کدهای HTML ای هستند که به موتورهای جستجو همینطور کاربران کمک می کنند تا محتوای صفحات سایت بهتر درک شوند. دقت داشته باشید که متا تگ ها جز محتوای اصلی صفحه محسوب نمی شوند.
هدف اصلی از به کار بردن متا تگ ها، توصیف بهتر محتواست. بنابران متا تگ ها به جای قرار داشتن در قسمت، در قسمتصفحه قرار دارند. از آنجا که پیاده سازی متا تگ ها نیاز به دانش برنامه نویسی دارد، شاید مهارت کافی برای قرار دادن آنها را نداشته باشید. با این وجود استفاده از آنها در موفقیت سئو سایت امری ضروریست پس از همینجا میتوانیم بگوییم که سئو سایت یک کار بسیار تخصصی است.
Rich snippet چیست ؟
ریچ اسنیپت اصطلاحی است که برای structured data markup (اسکیما) یا داده های نشانه گذاری شده که در صفحات وب قرار میدهیم به کار میرود. این اطلاعات مانند متادیتا ها به موتورهای جستجو و ماشین ها کمک میکند تا محتوای صفحه را بهتر فهمیده و درک کنند و صفحات شما را زودتر و بهتر درک کنند و ایندکس کنند.
Structured data یا اسکیما چیست؟
schema یا structured data کدهایی هستند که در صفحات وب به کار میروند تا عملیات پایش، نمایش و چیدمان صفحه شما را برای موتورها و ربات ها آسان تر کنند. در واقع این کدها به موتورهای جستجو میگویند که اطلاعات صفحه شما به چه معناست و در کدام دسته بندی قرار میگیرد.
تگ های HTML
html یا Hypertext Markup Language زبان نوشتن صفحات وب است Html در واقع الفبای توسعه وب است و برای اینکه بتوانیم درک درستی از صفحات وب و وب سایت ها داشته باشیم لازم است که با اچ تی ام ال آشنا شویم و اچ تی ام ال را به خوبی یاد بگیرید.
تگ های اچ تی ام ال، برای برقراری ارتباط با ربات های وب و ایجاد صفحات وب به کار میروند.
1. متا تگ کلمه کلیدی (keyword meta tag)
برای استفاده از متا تگ keyword در حوزه وب موافقان و مخالفان زیادی وجود دارد. گوگل در چند سال گذشته به دلیل تقلبهای کاربران بهوسیله این متا تگ دیگر به آن مثل سابق اهمیت نمیدهد، ولی دیگر موتورهای جستجو هنوز هم برایشان مهم است، به همین دلیل است که هنوز هم از این متا تگ استفاده میشود و برای موتور های جستجو قابل اهمیت است.
متخصصین زیادی بر این باورند که با به روزرسانی الگوریتمهای گوگل در سالهای آینده، ممکن است متا تگ keyword به طریق دیگری اهمیت پیدا کند. به همین دلیل عده زیادی از برنامهنویسان و سئوکاران هنوز هم متا تگ keyword را تگ مهمی میدانند و کلمات کلیدی خود را وارد میکنند پس شما هم اینکار را انجام دهید.
اگر قصد داشتید که کلمه کلیدی خود را در متا تگ keyword وارد کنید، کلماتی را انتخاب کنید که کاربران، شما را با آنها جستجو میکنند. یعنی در نظر داشته باشید که کلمات تخصصی سایت با کلماتی که کاربران در وب سرچ میکنند کاملاً متفاوت است و شما باید این کلمات را از دیدکاربران انتخاب کنید.
برای اضافه کردن متا تگ کلمات کلیدی، نکات زیر را در نظر داشته باشید:
- زیادهروی در اضافه کردن کلمه کلیدی در متا تگ keyword باعث پنالتی شدن سایت شما از طرف گوگل میشود همانکاری که در سالهای نه چندان دور بسیاری از سئو کاران استفاده میکردند و گوگل هم هیچ مشکلی با انجام اینکار نداشتند.
- کلمات کلیدی خود را با هم خانوادههایش اضافه کنید و از تکرار تنها یک کلمه خودداری کنید.
- برای سایتهای فارسی از 200 کاراکتر بیشتر استفاده نشود، زیرا تقلب محسوب می شود.
- برای کلمات کلیدی انگلیسی هم در متا تگ تا 400 کاراکتر مجاز است.
• کلمات کلیدی را با ( , ) بدون هیچ فاصله ای از هم جدا کنید.
متا تگ توصیف صفحه (meta tag description)
متا تگ description به توصیف صفحههای وب میپردازد. میتوان گفت که این تگ، هم برای کاربر و هم برای موتورهای جستجو کاربرد دارد چرا که محتوای صفحه شما را هم به کاربر و هم به موتور جستجو معرفی میکند.
موتورهای جستجو با خواندن محتویات داخل متا تگ description، موضوع مورد بحث در هر صفحه را در مییابند. کاربر نیز با جستجوی کلمات کلیدی درخواست مشاهده نتیجه ای مربوط به کلمه را دارد. سپس موتورهای جستجو با مطالعه متن داخل این تگ، در صورت مرتبط بودن با کلمه کلیدی مد نظر کاربر، شما را پیشنهاد میدهند و میتوانید کاربران را جذب سایتتان کنید.
نکات مهم در رابطه با نحوه صحیح اضافه کردن اطلاعات صفحه در متا تگ description
- جملاتی که قصد دارید در این تگ بنویسید را از بین متن صفحه انتخاب کنید. زیرا تمام متن با این جمله مطابقت داده میشود و در صورت مشاهده نشدن، تأثیر بدی روی سئو سایت خواهند گذاشت و میتواند نتیجه عکس بر سایت شما بگذارد.
- تحت هیچ شرایطی از متا تگ description تکراری برای صفحات استفاده نکنید. هر صفحه باید description مخصوص خودش را داشته باشد. اگر از افزونههایی استفاده میکنید که به صورت خودکار متا تگ description را برای شما پر میکند احتمال تکراری شدن موضوع صفحاتتان بالا میرود؛ زیرا ممکن است صفحاتی وجود داشته باشد که پاراگراف اولشان تکراری باشد پس بهتر است که از این افزونه ها استفاده نشود و خوتان اینکار را انجام دهید.
- ننوشتن متن در متا تگ description ضرر کمتری دارد نسبت به اینکه جملات تکراری بنویسید. گوگل به صورت خودکار میتواند برای این قسمت جملاتی از متن پیدا کند. پس باز هم تاکید میکنم که متنی را انتخاب کنید که مخصوص همان صفحه است در غیر این صورت این تگ را خالی بگذارید و از نوشتن متن تکراری خودداری کنید.
- نمی توانید کل متن اصلی را در صفحه سرچ گوگل (SERP) نمایش دهید! باید تعداد 160 کاراکتر از متن که دارای کلمه کلیدی صفحه است را انتخاب کنید و از کلمه کلیدی هم زیاد در آن استفاده نکنید.
- متن جذابی را در این قسمت قرار دهید که کاربران با خواندن همین چند جمله ترغیب شوند که به سایت وارد شوند.
- از علائم نگارشی استفاده کنید مخصوصاً ( . )
- عنوان صفحه را با متا تگ description متفاوت وارد کنید. این دو ویژگی سایت در صفحه SERP زیر هم نمایش داده میشوند و تکرار دوباره عنوان در متا تگ description بههیچعنوان جمله جذابی نخواهد شد نه برای کاربر و نه برای موتورهای جستجو.
- کلمه کلیدی بیشتر از 2 بار در این تگ وارد نشود. تکرار بیشتر کلمه کلیدی سبب بیمفهوم شدن این جملات خواهند شد و روی سئو سایت شما تأثیر منفی خواهد گذاشت.
نکاتی که گفته شد چنانچه به درستی رعایت شود، باعث بهبود رتبه سایت شما خواهد شد.
چرا متا تگ ها مهم هستند؟
همه ما می دانیم که سئو در حال تحول بوده و میزان اهمیت کلمات کلیدی تغییر کرده است. کلمات کلیدی در عبارت مورد جستجوی کاربران قرار می گیرند و عبارت مورد جستجوی کاربر ترکیبی از این کلمات کلیدیست. کاربران بعد از جستجوی عبارت مورد نظر به مشاهده نتایج جستجو پرداخته و به دنبال آیتم هایی هستند که متناسب با عبارت مورد جستجوی آنهاست.
موتورهای جستجو می دانند که کاربران از نتایج جستجو انتظار دارند که دارای عبارت مورد جستجوی آنها باشند. با اینکه موتورهای جستجو با استفاده از تکنولوژی های جستجوی معنایی به درک عبارات مورد جستجو می پردازند، اما با این وجود، تطابق بین عبارت جستجو شده توسط کاربر با نتایج جستجو هنوز مهم است.
حال چرا متا تگ ها دارای اهمیتند؟ چون که داده های قرار گرفته در این متا تگ ها، بعضا همان هایی هستند که در نتایج جستجو ظاهر می شوند پس از آنها برای افزایش رتبه سئو سایتتان در سایت استفاده کنید.