گوگل لقب بهترین و بزرگترین موتور جستجو در ایران و جهان را دارد. این موتور جستجو به عنوان یکی از موفقترین شرکتهای دنیا شناخته میشود. کسب درآمد شرکت گوگل از طریق نوعی تبلیغات به نام گوگل ادز (Google Ads) است. سرویس تبلیغات گوگل ادز را میتوان یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به شمار آورد. استفاده درست و بهینه از این سرویس، نیازمند اطلاعات کافی درباره قوانین تبلیغات گوگل ادز میباشد که از هزینه و زمان اضافی جلوگیری شود.
در گذشته تبلیغات از روشهای مختلفی مانند روزنامهها، بیلبوردهای تبلیغاتی، تلویزیون و رادیو انجام میشد. امروزه شناخته شدن برند یکی از مهمترین فواید تبلیغات است که تبلیغات در گوگل به خوبی میتواند در افزایش آگاهی از برند به شما کمک کند. همچنین کسبوکارها از گوگل ادز به عنوان راه حلی برای دسترسی به مخاطبین هدف خود در فضای وب استفاده میکنند. اهمیت ابزار گوگل ادز به دلیل سرعت بخشیدن به فرآیند درآمدزایی برای تبلیغ کنندگان بسیار بالا است چرا که بازگشت سرمایه با سرعت زیادی دارد.
محتوای ممنوع ، محتوایی است که نمی توانید در گوگل آن را تبلیغ کنید. این محتواها شامل مشکلاتی هستند؛ که برای تبلیغ در Google Ads باید رفع شوند. انواع محتوای ممنوع برای تبلیغ در گوگل :
کالاهای تقلبی، کالاهایی است که نشان یا نام شرکت های دیگری را دارند و ویژگی های محصولات آن شرکت ها را تقلید می کنند و یا خود را به عنوان شرکت اصلی معرفی می کنند و قصد فریب کاربر را دارند. مطابق با قوانین تبلیغات گوگل ادز، فروش یا تبلیغ این کالاها ممنوع است. و نمی توان آن ها را تبلیغ کرد.
گوگل محصولاتی که به سلامت یا امنیت افراد آسیب وارد می کند را غیر مجاز می داند و اجازه تبلیغ به آن ها را نمی دهد. نمونه هایی از محتوای خطرناک: داروهای تفریحی (شیمیایی یا گیاهی)، مواد روانگردان، تجهیزات برای تسهیل مصرف مواد مخدر. سلاح ، مهمات ، مواد منفجره و آتش بازی ؛ دستورالعمل ساخت مواد منفجره یا سایر محصولات مضر ؛ محصولات توتون و تنباکو که میتواند برای انسان مضر باشد.
گوگل به صداقت و درستی بهای زیادی میدهد و به همین خاطر به افراد اجازه نمی دهد تبلیغ محصول یا خدماتی را در گوگل انجام دهند که برای ایجاد رفتارهای غیر صادقانه طراحی شده است چرا که برای گوگل کاربران اهمیت زیادی دارند.
نمونه ای از این محصولات و خدمات:
دستورالعمل یا نرم افزارهای هک کردن، خدماتی که برای ایجاد ترافیک جعلی سایت یا تبلیغ طراحی شده اند، اسناد جعلی، خدمات تقلب در دانشگاه و مدارس و هرچیزی که قصد فریب را دارد.
گوگل به تنوع بها می دهد و به دیگران احترام میگذارد. در عین حال تلاش می کند از ناراحت کردن کاربران جلوگیری کند. به همین خاطر به افراد اجازه نمیدهد تبلیغات یا موقعیتهایی را در گوگل نشان دهند که محتوای شوک آوری دارد یا میتواند خشونت، عدم تحمل و بدی را در میان افراد رواج دهد.
نمونه هایی از محتوای تهاجمی نامناسب:
ترساندن یا تهدید کردن فرد یا گروهی از افراد، تهدیدات نژادی، وسایل نقلیه گروه های مهاجم، تصاویر صحنه جرم و جنایت یا تصاویر صحنه های تصادف، آزار و اذیت حیوانات، قتل، آسیب به خود، اخاذی یا تهمت زدن، فروش یا تجارت گونه های در حال انقراض، استفاده از زبان غلط و …. که میتواند باعث اذیت کاربر شود و کاربر با مطالعه یا دیدن آن محتوا اذیت میشود.
گوگل میخواهد تبلیغاتی که در شبکه گوگل در اختیار کاربران قرار می گیرد مفید، متنوع، مرتبط و امن باشد. به همین خاطر تبلیغ، محتوا یا آدرسهایی که مخرب یا بدخواهانه هستند یا تلاش می کنند افراد را فریب دهند یا فرآیندهای تبلیغاتی گوگل را دور بزنند ممنوع شده است و در صورت مشاهده قطعا گوگل با آن سایت ها برخورد میکند.
گوگل این مسائل را بسیار جدی می گیرد و به افراد اجازه نمیدهد از این قوانین سرپیچی کنند.
نمونه هایی از سوء استفاده از شبکه تبلیغی گوگل:
تبلیغ محتوایی که در برگیرنده موارد مخرب، کلاکینگ یا استفاده از سایر تکنیک ها برای پنهان کردن آدرس واقعی هستند که کاربر را بدان هدایت می کنند، تبلیغ یا نشان دادن صفحات های تبلیغاتی برای مواردی که با هدف اولیه تبلیغ مغایرت دارند.
تبلیغ صفحات یا مسیرهایی که به تنهایی برای هدایت کاربران به جای دیگری طراحی شده اند، تبلیغاتی که هدف اصلی آن ها به دست آوردن ستایش کاربران در شبکه های اجتماعی است، ایجاد اختلال یا دستکاری تنظیماتی که در تلاش برای دور زدن سیاست های گوگل هستند.
گوگل خواهان امنیت اطلاعات کاربرانش است؛ کاربران به اطلاعاتی که در اختیار گوگل قرار میدهند اعتماد کامل داشته باشند و بدانند این اطلاعات به درستی محافظت می شود. به همین خاطر، شرکای تبلیغاتی گوگل نباید از این اطلاعات سوء استفاده کنند و آنها را برای مقاصد دیگر یا بدون کسب اجازه و سنجش های امنیتی مناسب جمع آوری نمایند و شما نباید در تبلیغات از اطلاعات کاربران سواستفاده کنید.
رعایت کپی رایت: گوگل ادز به شما این امکان را نمیدهد که بدون اجازه از صاحب اثر، از آن اثر استفاده کنید. بنابراین همیشه از رعایت کپی رایت اطمینان حاصل نمایید و از کپی برداری پرهیز کنید.
مقصد لینک مشخص: لینک شما نباید کاربر را به یک صفحه دیگری که ارتباطی با تبلیغ شما ندارد، هدایت کند. مقصد نهایی لینکهایی که در تبلیغ خود میگذارید باید برای همه موقعیتهای مکانی در دسترس باشد.
عدم استفاده از بدافزارها: اگر سایت شما دارای بدافزار باشد و کامپیوتر مخاطب را مورد هدف قرار دهد، تبلیغ شما نمایش داده نمیشود. گوگل بسیار شدید با این موضوع مخالف است همانطور که در بالاتر گفتیم گوگل کاربرانش از همه چی برایش مهم تر است.
پنهان کردن محتوا: با توجه به الگوریتمهای مخصوص گوگل، شما اجازه پنهان کاری در زمینه محتوا را ندارید. محتوای نمایش داده شده به کاربران باید با محتوایی که برای رباتهای گوگل در نظر گرفتهاید، دقیقا یکی باشد و تفاوتی میان آنها نباشد.
ویراستاری: گوگل ادز یک راهنمای مشخص و جامع برای تقریبا تمام زبانهایی که میتوان استفاده کرد، آماده کرده است. طبق این راهنما از این کلمات و معادل فارسی آنها باید خودداری کرد. مانند: علامت تعجب در تیتر تبلیغ، استفاده غیر استاندارد از پرانتز، نمادها و حروف، تکرار زیاد کلمات خاص و …
قوانین تبلیغات گوگل ادز به همه کسب و کارها با هر اندازه و از هر جای جهان اجازه میدهد طیف وسیعی از محصولات، خدمات، برنامه ها و سایت ها را بر روی گوگل و شبکه آن تبلیغ کنند. اگر گوگل محتوایی پیدا کند که این قوانین را رعایت نکرده است؛ آن را مسدود میسازد و اگر این تخطی تکرار شود، ممکن است اکانت گوگل ادوردز و سایت آن برای همیشه مسدود شود، پس حتما از قوانین گوگل ادز پیروی کنید. تجربه شما از تبلیغ در گوگل چیست؟ با ما و دیگر همراهان دات وب به اشتراک بگذارید.
همچنین میتوانید برای اطلاعات بیشتر در رابطه با تبلیغات در گوگل از طریق صفحه تماس با ما و یا صفحه اینستاگرام با تیم ما در ارتباط باشید.