فروشگاه اینترنتی چیست و چگونه کار می کند ؟؟!
فروش اینترنتی نوعی تجارت الکترونیکی است که به مصرفکنندگان این امکان را میدهد تا مستقیماً کالا یا خدمات را از طریق اینترنت با استفاده از مرورگر وب یا برنامه تلفن همراه از فروشنده خریداری کنند.
مصرفکنندگان با مراجعه مستقیم به وبسایت خردهفروش و یا جستجوی فروشندگان جایگزین با استفاده از موتور جستجوی خرید، کالای موردعلاقه خود را پیدا میکنند که این امر در دسترس بودن و قیمتگذاری همان محصول در خردهفروشان مختلف الکترونیکی است.
فروشگاههای اینترنتی معمولاً خریداران را قادر میسازند تا از ویژگیهای “جستجو” برای یافتن مدلها، مارکها یا موارد خاص استفاده کنند.
وقتی تصمیم خرید میگیرند که ممکن است مربوط به تعاملات با موتور جستجو، توصیهها، بازبینیهای آنلاین و سایر اطلاعات باشد ، ممکن است بازاریابی در اطراف محیط دیجیتال، رفتار خرید مشتری تحت تأثیر برند و شرکت نباشد.
با جداشدن سریع محیط دستگاههای دیجیتال، افراد بیشتر از تلفنهای همراه، رایانهها، تبلتها و سایر دستگاههای دیجیتال خود برای جمعآوری اطلاعات استفاده میکنند.
بهعبارتدیگر، محیط دیجیتال تأثیر فزایندهای بر ذهن و رفتار خرید مشتری دارد. در یک محیط خرید آنلاین، تصمیم تعاملی ممکن است بر تصمیمگیری مشتری کمک کند.
هر مشتری بیشتر در حال تعامل است و اگرچه بررسی آنلاین مشتریان میتوانند بر سایر رفتارهای خریداران بالقوه تأثیر بگذارند.
در نتیجه، خطر و اعتماد نیز دو عامل مهم تأثیرگذار بر رفتار افراد در محیطهای دیجیتالی است.
مشتری در نظر دارد بین کانالهای الکترونیکی جابهجا شود، زیرا این شبکهها عمدتاً تحت تأثیر مقایسه با خرید آفلاین، شامل رشد امنیت، ریسکهای مالی و عملکردی هستند.
بهعبارتدیگر، مشتری خرید آنلاین میکند که ممکن است خطر بیشتری نسبت به افرادی که در فروشگاهها خرید میکنند دریافت کند.
سه عامل ممکن است در تصمیمگیری خرید بر روی افراد تأثیر بگذارد، اول اینکه مردم نمیتوانند قبل از دریافت محصول، نیازها و خواستههای آنها را برآورده کنند.
وبسایتهای اینترنتی تأکید زیادی بر جنبه اعتماد مشتری دارند، اعتماد یکی دیگر از راههای رفتار مشتری در محیط دیجیتال است که میتواند به نگرش و انتظار مشتری بستگی داشته باشد.
در واقع، طراحی یا ایدههای محصولات این وبسایت اینترنتی نمیتواند انتظارات مشتری را برآورده کند. قصد خرید مشتری بر اساس انتظارات منطقی و همچنین تأثیر آن بر اعتماد عاطفی است.
علاوه بر این، این انتظارات را میتوان در مورد اطلاعات محصول و تجدیدنظر در مورد دیگران نیز تأیید کرد.
مصرفکنندگان با مراجعه مستقیم به وبسایت فروشگاهی یا جستجوی فروشندگان جایگزین با استفاده از موتور جستجوی خرید، کالای موردعلاقه خود را پیدا میکنند.
هنگامی که کالای خاصی در وبسایت فروشنده یافت شد، بیشتر خردهفروشان آنلاین از نرمافزار سبد خرید استفاده میکنند تا به مصرفکننده اجازه دهد چندین مورد را جمع کند و مقادیر را تنظیم کند، مانند پرکردن یک سبد خرید یا سبد خرید در یک فروشگاه معمولی .
یک فرایند پرداخت دنبال میشود که در صورت لزوم اطلاعات پرداخت و تحویل در آن جمع میشود.
برخی از فروشگاهها به مشتریان اجازه میدهند تا برای یک حساب دائمی آنلاین ثبتنام کنند تا فقط یا فقط یکبار برخی یا تمام این اطلاعات وارد شوند.
مصرفکننده اغلب پس از انجام معامله، تأیید نامه الکترونیکی را دریافت میکند.
فروشگاههای پیچیده کمتر ممکن است به مشتریها اعتماد کنند تا سفارشهای خود را از طریق تلفن یا از طریق ایمیل ارسال کنند.
سیستمهای ساده سبد خرید امکان مدیریت آفلاین محصولات و دستهها را فراهم میکند.
سپس فروشگاه بهعنوان پروندهها و گرافیکهای HTML تولید میشود که میتوانند در فضای وب بارگذاری شوند. سیستمها از پایگاهداده آنلاین استفاده نمیکنند.
یک راهحل پیشرفته را میتوان بهعنوان یک برنامه مستقل یا بهعنوان یک برنامه اضافی برای برنامهریزی منابع سازمانی خریداری یا اجاره کرد.
این معمولاً روی وب سرور شرکت نصب میشود و ممکن است در زنجیره تأمین موجود ادغام شود تا سفارش، پرداخت، تحویل، حسابداری و انبارداری تا حد زیادی خودکار شود.
راهحلهای دیگر به کاربر امکان میدهد تا در پورتالی ثبتنام و ایجاد یک فروشگاه آنلاین انجام دهد که همزمان از یک دفتر کار میزبان چندین مغازه باشد.
سیستمهای تجاری نیز میتوانند متناسب باشند بنابراین فروشگاه مجبور نیست از ابتدا ایجاد شود.
با استفاده از یک چارچوب موجود، میتوان ماژولهای نرمافزار را برای عملکردهای مختلف موردنیاز یک فروشگاه اینترنتی سازگار و ترکیب کرد.
مشتریان نهتنها به دلیل راحتی زیاد، بلکه به دلیل انتخابهای گستردهتر، قیمت رقابتی و دسترسی بیشتر به اطلاعات، به خرید آنلاین جلب میشوند.
طراحان وبسایت فروشگاه اینترنتی با تأثیرات بار اطلاعاتی درگیر هستند. بار اطلاعاتی محصولی از آرایشهای مکانی و زمانی محرکها در فروشگاه وب است.
در مقایسه با خرید خردهفروشی معمولی، با ارائه اطلاعات اضافی مربوط به محصولات مانند محصولات و خدمات مقایسهای، همچنین گزینههای مختلف و ویژگیهای هر گزینه و غیره، فضای اطلاعاتی خرید مجازی افزایش مییابد.
باتوجهبه نتایج یک گزارش تحقیقاتی توسط دانشگاه وسترن میشیگان که در سال ۲۰۰۵ منتشر شده است، لازم نیست که یک وبسایت تجارت الکترونیکی از نظر فهرست در بسیاری از موتورهای جستجوگر خوب باشد.
برای ایجاد درآمد باید با مشتریان ارتباط برقرار کند. این گزارش همچنین حاکی از آن است که یک وبسایت باید تأثیر مثبتی بر مشتری بگذارد و به آنها دلیلی برای بازگشت میدهد.
وبسایتهای فروشگاه اینترنتی معمولاً ۲۴ ساعته در دسترس هستند و بسیاری از مصرفکنندگان هم در محل کار و هم در خانه به اینترنت دسترسی دارند.
سایر مؤسسات مانند کافینتها، مراکز اجتماعی و مدارس نیز دسترسی به اینترنت را فراهم میکنند.
در مقابل، مراجعه به یک فروشگاه خردهفروشی معمولی نیاز به مسافرت یا رفتوآمد و هزینههایی مانند بنزین، پارکینگ یا بلیت اتوبوس دارد و معمولاً باید در ساعات کاری انجام شود.
. برخی از شرکتهای آنلاین سیاستهای بازگشت سخاوتمندانهتری برای جبران مزیت سنتی فروشگاههای فیزیکی دارند.
وبسایتهای فروشگاههای اینترنتی باید محصولات برای فروش را با متن، عکس و پروندههای چندرسانهای توصیف کنند، درحالیکه در یک فروشگاه خردهفروشی فیزیکی، محصول واقعی و بستهبندی تولیدکننده برای بازرسی مستقیم در دسترس خواهد بود
برخی از وبسایتهای فروشگاههای اینترنتی اطلاعات تکمیلی محصول مانند دستورالعملها، روشهای ایمنی، تظاهرات یا مشخصات تولیدکننده را ارائه میدهند یا به آنها لینک میدهند.
برخی از آنها اطلاعات اولیه، مشاوره یا راهنماهای راهنما را ارائه میدهند که برای تصمیمگیری در مورد خرید یک محصول به مصرفکنندگان کمک میکند.
برخی از فروشگاهها حتی به مشتریان اجازه میدهند تا درباره کالاهای خود نظر دهند یا امتیاز دهند.
همچنین سایتهای ویژه بررسی وجود دارد که میزبان نظرات کاربران برای محصولات مختلف است.
برخی وبلاگها این امکان را به مشتریان میدهند که خرید ارزانتری از سراسر جهان را بدون نیاز به خردهفروشان محلی انجام دهند.
در یک فروشگاه خردهفروشی معمولی، کارمندان بهطورکلی برای پاسخگویی به سؤالات در دسترس هستند.
برخی از وبسایتهای فروشگاههای اینترنتی از ویژگیهای گفتگوی بلادرنگ برخوردار هستند، اما اکثر آنها برای رسیدگی به سؤالات مشتری به ایمیل یا تماس تلفنی اعتماد میکنند.
حتی اگر یک فروشگاه آنلاین در ۲۴ ساعت شبانهروز، هفت روز هفته باز باشد، تیم خدمات مشتری فقط در ساعات کاری معمول در دسترس است.
نمونه سایت فروشگاهی و فروشگاه اینترنتی طراحی شده توسط شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی دات وب
سایت مانتو ابریشم یکی از بهترین فروشگاه های اینترنتی در حوزه مد و لباس می باشد که طراحی سایتشان با تیم مجرب دات وب بوده است
یکی از مزایای وبسایتهای فروشگاههای اینترنتی این است که شما میتوانید بهسرعت در مورد کالاها یا خدمات ارائه شده توسط فروشندگان مختلف جستجو کنید.
از موتورهای جستجو، خدمات مقایسه قیمت آنلاین و موتورهای خرید اکتشافی میتوان برای جستجوی فروشندگان یک محصول یا خدمات خاص استفاده کرد.
هزینههای حملونقل (در صورت وجود) مزیت قیمت کالاهای آنلاین را کاهش میدهد، اگرچه بسته به حوزه قضایی، کمبود مالیات فروش ممکن است این را جبران کند.