فرانچایز چیست ؟

فرانچایز

فرانچایز چیست ؟

مفهوم franchise از اواسط قرن نوزدهم پدیدار شد. زمانی که اسحاق سینگر چرخ خیاطی را اختراع کرد و حق تولید آن را در اختیار سایرین قرارداد. در دهه 1930 نیز رستوران هاوارد جانسون محبوبیت زیادی داشت و راه را برای رستوران‌ های زنجیره‌ ای و حق فرانچایز های بعدی باز کرد و ماجرا از همانجا شروع شد.

تعریف مدل فرانچایز

یک رابطه مدت دار و بلندمدت که فرنچایز دهنده حق بهره مندی از لیسانس و برند خود را به فرنچایز گیرنده می دهد و در زمینه سازمان دهی، آموزش، تامین مواد، بازاریابی و مدیریت به فرنچایز گیرنده کمک میکند و در ازای آن مبلغی از درآمد فرنچایز گیرنده را در اختیار می گیرد. فرنچایز یک مدل از همکاری در کسب و کار است که برای عرضه یک محصول یا خدمت به کار می رود و میتواند این محصول و یا خدمات به صورت گسترده در تمام کشور پراکنده شود.

کسب و کارهای کوچک و فرانچایز

فرانچایز

اگر خرید یک کسب و کار موجود برای شما منطقی به نظر نمی رسد و از راه اندازی یک کسب و کار جدید هراس دارید (به خاطر احتمال بالای شکست) پس بهتر است مدل فرانچایز را مد نظر قرار دهید. در مدل فرانچایز، فرانچایز گیرنده ابتدا یک مبلغ اولیه پرداخت می کند (به خاطر التزام به کار) و در ازای فروش خود نیز مقداری از درآمد را به گیرنده می دهد. در ازای آن اجازه استفاده از حق علامت تجاری فرانچایز دهنده، حمایت مداوم از طرف فرانچایز دهنده، حق فروش محصولات فرانچایز دهنده و استفاده از فرآیندهای سازمانی آن و آموزش های آن را به دست می آورد و میتواند به صورت کاملا بدون ریسک کسب و کار خود را شروع کند.


علاوه بر استفاده از یک برند پایدار و ثابت شده، فرانچایز گیرنده از مزایای دیگری نیز برخوردار می شود. عموما استارت آپ ها و کسب و کار های نوپا به علت ناآشنا بودن با فرآیندهای اجرایی و مدل های مدیریتی در سالهای اول اشتباهات زیادی مرتکب می شوند و به همین دلیل احتمال زیادی برای شکست دارند. اما فرانچایز گیرنده می تواند از روش های موفق اجرایی و مدیریتی فرانچایز دهنده (که در طول زمان اصلاح شده و امتحان خود را پس داده اند) استفاده کنند و در دام اشتباهات خود نیفتند چرا که این آزمون خطاها را شخص دیگری در گذشته انجام داده است.

دلیل استقبال از فرانچایز چیست؟

فرانچایز

درواقع فرانچایز استفاده از یک مدل آزمایش‌شده و موفق برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری است. در بازار عصر حاضر شکست اقتصادی به‌سختی جبران شده و بازگشت سرمایه ازدست‌رفته تقریباً غیرممکن است و این موضوع موجب شده تا چه در بخش اقبال عمومی و چه در بحث سرمایه‌گذاری خارجی استقبال خوبی از برندهای زنجیره‌ای شود. این شیوه کسب و کار چندان در ایران ناشناخته نیست. سال‌هاست که فروشگاه‌های زنجیره‌ای با شکل و شمایلی مشابه و خدماتی یکسان در شهرهای بزرگ و کوچک فعالیت می‌کنند و از امتیاز برند ها در قبال پرداخت وجه استفاده میکنند.


افزون بر این بسیاری از کسب و کارهای منفرد مانند فست فودها و حتی بستنی فروشی‌ها نیز پس از کسب شهرت و رسیدن به سود کافی اقدام به گسترش فعالیت خود در قالب شعبه‌های متعدد می‌کنند. فرانچایز یک مدل برد-برد در بازار رقابتی محسوب می‌شود و برای هر دو طرف از سود خوبی برخوردار است.


از سویی فرانچایز دهنده با ارائه تجربیات ارزشمند خود به فرانچایزگیرنده و از طریق فروش بیشتر فرانجایزگیرنده به درآمد سرشاری می‌رسد؛ تجاربی که به‌سختی و با آزمون ‌و خطا و پژوهش‌های فراوان به دست آمده‌اند و از سوی دیگر فرانچایز گیرنده نیز بدون نگرانی از شکست تجاری و بی‌نیاز از اموری مانند تبلیغات و بازاریابی با اتکا به تجاربی که بارها آزمون خود را پس داده‌اند اعتماد نموده و به فعالیت و کار اصلی خود تمرکز می‌کنند و دیگر نیاز به آزمون خطا و تحمل ریسک را ندارد.


امروزه حوزه کسب و کار فرانچایز دیگر به فروشگاه‌ها زنجیره‌ای خلاصه نمی‌شود و موفقیت این الگو موجب شده تا مشاغل و خدماتی نظیر رستوران، سوپرمارکت، مهدکودک، مدرسه، دانشگاه و مراکز درمانی و بیمارستان‌ها نیز به این شیوه اداره شوند. دارایی‌هایی که در قالب فرانچایز گسترش می‌یابند تنها به موارد فیزیکی محدود نمی‌شود.


فرانچایز می‌تواند کپی رایت، پتنت، فرمولاسیون و دانش فنی ساخت و تولید یک محصول را نیز به سود دهی برساند. از جمله موفق‌ترین نمونه‌های فرانچایز در ایران می‌توان به فست‌فودهای هایدا، بستنی آیس پک و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش اشاره کرد که امروزه به خوبی در حال گسترش کار خود نیز هستند.

قدرت دسته جمعی

وقتی تعداد زیادی کسب و کار کوچک تحت یک فرنچایز عمل می کنند از مزایای کار جمعی بهره مند می شوند. قدرت بالاتر در خرید و چانه زنی از موضع بالا (به علت تعداد بالای مصرف کنندگان) می تواند به آنها کمک کند. به علت درآمدهایی که در اختیار فرنچایز دهنده داده می شود، می توان در مقیاس وسیع تری تبلیغات کردو با قدرت بیشتری در زمینه برندسازی عمل کرد و راحتتر میتوان کاربران برند را افزایش داد. در مدل فرنچایز شرکت های تحت حمایت دیگر نیازی به وقت گذاشتن و هزینه کردن برای برندسازی و تبلیغات ندارند و تمام مراحل تبلیغات توسط شرکت فرنچایز دهنده به صورت متمرکز انجام می شود و همچنین شرکت فرانچایز دهنده به دلیل دارا بودن تیم متخصص راحتتر اینکار را انجام میدهد.

معایب برای فرانچایز گیرنده

فرانچایز

ورود به این حوزه مانند هر کسب‌ و کاری معایب خاص خود را به همراه دارد.

اگر شما جز افراد خلاقی هستید که تمایل به مدیریت شخصی و پیاده‌ سازی روش‌ های خود در بیزینس دارید، فرانچایز برای شما شغلی دست و پاگیر و کلافه کننده خواهد بود چرا که باید طابع افکار شخص دیگری باشید.

انعطاف‌ پذیری کمی در این بیزینس حاکم است و شما موظف هستید بر اساس شرایط و ضوابط موجود در قرارداد رفتار کنید و نمیتوانید راهکار های خود را پیاده سازی کنید.

مجبورید برای کسب درآمد زحمت بیشتری بکشید؛ زیرا باید درصدی از سود خود را به فرانشیز دهنده پرداخت کنید و در اصل سود شما کمتر خواهد شد.

در بعضی موارد برای خرید مواد و لوازم اولیه برای فروشگاه مانند قفسه فروشگاهی و چرخ خرید فروشگاهی آزادی عمل نداشته و باید از صاحب برند خرید کنید و یا با رضایت ایشان باشد.


در مجموع شما موظف هستید به‌ عنوان گیرنده نمایندگی فرانچایز در جهت منافع برند گام بردارید و اگر در این مسیر به تجربه جدیدی دست پیدا کردید آن را در اختیار سایر مجموعه قرار دهید؛ زیرا هر حرکت مثبتی که به نفع برند باشد، در نهایت منجر به سود همه زیرشاخه‌ ها شده و هر عمل خلاف این، باعث آسیب به برند و کاهش درآمد فرانشیز گیرندگان می‌شود.

آیا فرانچایز با فرانشیز تفاوت دارد؟

در کشور ما اصطلاحی تحت عنوان فرانشیز رواج پیدا کرده که بیشتر در شرکت‌ های بیمه از آن استفاده می‌شود. البته فرانشیز هم مانند فرانچایز از کلمه Franchise اقتباس شده است؛ اما به‌ هرحال کاربرد اشتباهی است که باید به‌مرور زمان اصلاح شود. امیدواریم مقاله فرانشیز چیست توانسته باشد دید شما را نسبت به این صنعت گسترش دهد. در صورتیکه سوالی دارید، می توانید از طریق قسمت نظرات با ما مطرح کنید.

و همچنین میتوانید از طریق صفحه تماس با ما و یا صفحه اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

DOTWEB
ما در تیم تولید محتوای شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی دات وب در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه طراحی سایت و کسب‌و‌کارهای اینترنتی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: