طراحی اپلیکیشن گردشگری

طراحی اپلیکیشن گردشگری

اپلیکیشن گردشگری و طراحی آن

سفر در بسیاری از فهرست‌های کارهای سالانه قرار دارد و بسیاری از ما احتمالا در حال برنامه‌ریزی برای سفر بزرگ فصل بعدی خود هستیم. یکی از مواردی که ما احتمالا قدردان آن هستیم یک برنامه سفر است که هم جذاب باشد و هم استفاده از آن ساده باشد. همچنین بتواند تمام اطلاعات دقیق و خاص یک مقصد سفر را در کنار عکس‌های خیره‌کننده‌ای در اختیار ما قرار دهد. این برنامه، همچنین به ما امکان بدهد هتل‌ها را پیدا کنیم، برای مکان‌های اقامتی خود برنامه‌ریزی کنیم و برنامه‌های سفر را داخل یک برنامه روی یک رابط کاربری زیبا تنظیم کنیم. از طرف دیگر، ایجاد چنین برنامه‌هایی ممکن است چالش برانگیز باشد، هرچند غیرممکن نیست. بسیاری از طراحان سعی کرده‌اند یک اپلیکیشن سفر را ایجاد کنند.

چرا اپلیکیشن گردشگری؟

با محبوبیت رسانه‌های دیجیتال جدید مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، اپلیکیشن‌های زیادی به منظور کمک به گردشگران در لحظات مختلف سفر طراحی شده است. نقشه‌ها، تصاویر، اشیای گرافیکی و واقعیت افزوده می‌توانند برای کمک به کاربران در یافتن اماکن گردشگری یک شهر استفاده شوند. ابزارهایی مانند Google Maps یک سرویس نقشه ارائه می‌دهند که به گردشگران کمک می‌کند تا سفر خود را پیاده، با ماشین، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یا دوچرخه سواری برنامه ریزی کنند. به گفته‌ی مایر، بسیاری از دسترسی‌های Google Maps (40 درصد) در حال حاضر از طریق دستگاه‌های تلفن همراه انجام می‌شود و Google Maps  150میلیون کاربر تلفن همراه دارد.

طراحی اپلیکیشن گردشگری

 

صنعت گردشگری به دلیل وجود اینترنت، فناوری اطلاعات و صنعت مخابرات دست‌خوش تغییرات عظیمی شده است. تمایل به استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه برای کمک به کاربران در مکان یابی، باعث طراحی چندین برنامه و سایت برای این منظور شده است. شهرهایی که تعداد زیادی گردشگر را در خود جای داده‌اند، مانند لندن و نیویورک، اپلیکیشن‌های متعددی برای کمک به گردشگران دارند. طراحان چنین برنامه‌هایی در حال ایجاد زبان‌های بصری و امکانات جدیدی برای تعامل با کاربران هستند. علی‌رغم تلاش‌هایی که برخی از محققان برای درک بهتر رابط کاربری با این برنامه‌ها انجام داده‌اند، هنوز تحقیقات زیادی باقی مانده‌است. نحوه‌ی ارائه‌ی عناصر بصری به کاربران با آنچه که قبلا به آن عادت کرده‌اند متفاوت است. امکان تعاملات چند برابر شده است و کاربران روی رابط کاربری تا حدی کنترل دارند. اینفوگرافیک، آیکون، متن، تصاویر دو بعدی، سه بعدی، متحرک یا غیرمتحرک در قالبی جدید، با فناوری جدید و با امکان ادغام بیشتر عناصر بصری، ایجاد شده‌است.

تعداد گردشگران در سراسر جهان، رو به افزایش است. براساس آخرین آمار جهانی گردشگری UNWTO، درآمد حاصل از گردشگری بین‌المللی در سال 2012 به رکورد جدیدی رسید (1075 میلیارد دلار)، که 4 درصد نسبت به سال قبل بیشتر بود. بسیاری از نویسندگان اهمیت برنامه‌های کاربردی تلفن همراه را برای گردشگران توضیح می‌دهند. اهمیت و موفقیت اپلیکیشن‌های موبایل برای گردشگران در توانایی آنها، در پشتیبانی از گردشگر در تمام مراحل سفر است. اگرچه دستگاه‌های تلفن همراه به دلیل ماهیت همه‌جا حاضر خود، بسیار مفید هستند، باید در نظر گرفت که دستگاه‌های تلفن همراه محدودیت‌هایی مانند قدرت پردازش محدود و وضوح کمتر نمایشگر دارند.

تاریخچه‌ی اپلیکیشن گردشگری

تحقیق در مورد طراحی اپلیکیشن‌های موبایلی با تمرکز بر گردشگران چندان جدید نیست. می‌توان مقالات زیادی مربوط به اواسط دهه 1990 را، در این زمینه یافت. در20 سال گذشته مطالعات زیادی در این زمینه منتشر شده‌است. همانطور که در بالا گفته‌شد، گردشگری یکی از بزرگترین حوزه‌های تجاری است و محصولات فناورانه مرتبط با آن، بازار بزرگی دارد. به گفته‌ی محققان، گردشگری تحت تاثیر محصولات جدید فناوری اطلاعات است و تحقیقات فناوری اطلاعات در حوزه گردشگری به منظور تحقیق در مورد سیستم‌های اطلاعاتی تعاملی جدید و پیچیده انجام می‌شود.

 

به نظر می‌رسد یکی از اولین مطالعات در مورد برنامه‌های کاربردی موبایل برای گردشگری، توسط کالج محاسبات و مرکز گرافیک (GVU) در فناوری جورجیا در سال 1996 انجام شد. آنها پروژه Cyberguide را توسعه دادند. Cyberguide  یک راهنمای تور با زمینه سیار است که دارای چهار جز اصلی است: نقشه، اطلاعات، ناوبری و ارتباطات. راهنمای تور، نقش نقشه کش، کتابدار، ناوبر و پیام رسان را بازی می‌کند. در طراحی راهنما، ابتدا به فعالیت‌هایی که کاربران انجام می‌دهند و اینکه چگونه می‌توان با فناوری موبایل از آن‌ها پشتیبانی کرد، فکر کردند و سپس تصمیم گرفتند که این فناوری چگونه باید کار کند. آنها از یک رویکرد مدولار(دارای قسمت‌های کوچک) برای توسعه سیستم استفاده کردند. این مدولار بودن در طراحی پروژه به آنها کمک کرد تا یک جز را بدون تاثیر بر بقیه‌ی سیستم توسعه دهند.

نمونه دیگری از اپلیکیشن گردشگری، چارچوب تحقیقاتی نقشه عمیق (Deep Map) است.  Deep Map یک سیستم سیار است که هدف آن کمک به گردشگران در مسیریابی در شهر هایدلبرگ و ایجاد پیاده‌روی شخصی برای گردشگران است. پروژه Deep Map  به چندین جنبه تحقیقاتی می‌پردازد، مانند: ادغام هوشمند اطلاعات از منابع و خدمات مختلف داده؛ از جمله سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی، پایگاه‌های داده چند رسانه‌ای و منابع داده تعاملی اینترنتی. محققان تمرکز خود را به جنبه‌های قابل استفاده در سیستم‌های تلفن همراه معطوف کرده‌اند. آنها استدلال می‌کنند که قابلیت استفاده، یکی از جنبه‌های اصلی موفقیت سیستم‌های اطلاعات گردشگری است؛ زیرا این سیستم‌ها باید به‌طور شهودی قابل استفاده باشند. همچنین به روش‌های متعدد سیستم برای ورودی و خروجی توجه می‌کنند. زبان برنامه برای کاربرانی که از هندزفری استفاده می‌کنند و نمی‌توانند صفحه نمایش را تجسم کنند، مهم است. از سوی دیگر، یک رابط کاربری گرافیکی برای تجسم اطلاعات پیچیده، مانند نقشه‌ها مفید است.

 

همچنین نقشه‌ها و سایر خدمات از طریق طراحی یک سیستم بررسی شده‌است. سیستم CRUMPET توسط پروژه IST اروپا به منظور ایجاد یک سرویس موبایل کاربرپسند شخصی سازی شده، برای گردشگری توسعه داده شد. عملکردهای اصلی این سیستم عبارتند از: توصیه خدمات؛ به عنوان مثال جاذبه‌های گردشگری، نقشه‌های تعاملی، اطلاعات در مورد جاذبه‌های گردشگری و بیان نکات مهم در نقشه به کاربران، همچنین این سیستم می‌تواند نقشه‌های منطقه را مرور کند، موقعیت فعلی کاربر را بیابد، نقشه‌ها را بزرگنمایی کند و همچنین می‌تواند نقشه‌هایی را داشته باشد که مکان‌های مورد علاقه و تورها را برجسته کند. سازندگان این سیستم، در میان موارد دیگر نتیجه گرفتند که آگاهی از موقعیت مکانی و هم‌زمان ارائه‌ی نقشه‌های تعاملی مهم است.

همچنین در مورد نقشه‌های تعاملی برای کاربردهای گردشگری، سیستمی طراحی شده است که توصیه‌های ارائه شده برای کاربران را با توجه به موقعیت فیزیکی فعلی آنها تطبیق می‌دهد و همچنین یک رابط مبتنی بر نقشه سه‌بعدی با نمایش مجازی از دنیایی که گردشگر در حال حاضر در آن قرار دارد، ارائه می‌دهد. با این سیستم میتوان چهار نیاز گردشگران را برآورده کرد: اینکه بدانند کجا هستند، کدام اقلام جالب در نزدیکی آنها هست، چقدر از آنها فاصله دارد و چگونه به آنها می‌رسند. نویسندگان استدلال می‌کنند که موفقیت یک سیستم گردشگری سیار، هم به یک موتور توصیه گر و هم به یک رابط بصری بستگی دارد.

یک طراح برنامه‌ی گردشگری، باید حداقل به این سه اصل توجه کند: مدل اطلاعاتی مورد استفاده، خدمات منحصربه‌فردی که باید ارائه شود و روش‌های ورودی و خروجی که باید در پروژه‌ی کلی گنجانده شود. همچنین طراحان باید چندزبانه بودن را در نظر داشته باشند. آنها لیستی از خدمات را ارائه می‌دهند، مانند: تورهای راهنما، ارتباط بین کاربران و سیستم، خدمات الکترونیکی (مانند تبدیل ارز)، زمان‌بندی جلسات گروهی، موقعیت ثبت نام برای دوستان و در نهایت پشتیبانی خدمات. در شبکه‌های اجتماعی برای کاربران توریست می‌توان کارهای زیادی انجام داد و محتوای برنامه‌های گردشگری را به شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر متصل کرد.

چند نمونه از اپلیکیشن‌های گردشگری

اپلیکیشن‌های موبایل، نشان دهنده یک حوزه تحقیقاتی در حال توسعه است و گردشگری به ویژه محبوب‌ترین در میان این مطالعات است. در ادامه به بررسی چند اپلیکیشن برای گردشگری می‌پردازیم:

Traveller App by Ludmila Shevchenko:

این برنامه سفر برای به اشتراک گذاشتن نکات و نظرات در مورد مقاصد سفر خاص طراحی شده است.

Book a Hotel by Agilie Team:

این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد تا مقصد سفر را انتخاب کرده و هتل را مستقیما در برنامه رزرو کنند. فونت‌های نازک روشن و پس زمینه خاکستری تیره همراه با عکس‌های زیبا از صحنه‌های محلی، شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد.

Lets Go by Prateek Dave:

تصاویر سفر خیره کننده‌ی عظیم، این طرح را واقعا جذاب کرده است. منوهایی که در بالا و پایین با رنگ آبی و زرد رنگ شده اند، یافتن و استفاده از نوار پیمایش را راحت می کند.

 

Camping App by Murat Gürsoy:

یک نمونه عالی برای یک برنامه مسافرتی تلفن همراه است. دارای تصاویر زیبا با تایپوگرافی سفید است. همچنین، منوی زرد و نارنجی و استفاده خوب از نمادها در این اپلیکیشن صورت گرفته است.

Travel Places by Humble Akhter:

یک طراحی کامل اپلیکیشن موبایل برای مسافرت است. دسته‌های مختلف همه در دایره‌های کوچک و زیبا اما کاربردی قرار می‌گیرند.

Volo – Your Travel Journal by MinJee Hahm:

این ژورنال سفر برای به اشتراک گذاشتن سفر شما با دوستان و دنبال‌کنندگان ساخته شده است. طراحی آن، ساده، مینیمالیستی و سبک است؛ اما به شما امکان می‌دهد نوشته‌های خود را به اشتراک بگذارید، عکس‌های سفر را به اشتراک بگذارید، عکس‌ها را لایک کنید و گزارش خود را به ترتیب زمانی مرتب نگه دارید.

Rentalcars by Tom Thorley:

این برنامه به شما امکان می دهد در هنگام سفر یک ماشین کرایه کنید. تصاویر زیبا، مقاصد مختلف و قیمت ها را به نمایش می گذارد.

بررسی اپلیکیشن‌های موجود می‌تواند طراحان اپلیکیشن‌های جدید را راهنمایی کرده و باعث افزایش کیفیت اپلیکیشن طراحی آن‌ها شود و همچنین می‌تواند ایده‌های کاربردی به آن‌ها بدهد. کسب‌وکارهای گردشگری نیز می‌توانند برای سفارش‌های خود از این ایده‌ها بهره بگیرند.

DOTWEB
ما در تیم تولید محتوای شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی دات وب در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه طراحی سایت و کسب‌و‌کارهای اینترنتی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: