طراحی اپلیکیشن پزشکی
طراحی اپلیکیشن پزشکی
طراحی اپلیکیشن پزشکی، مزیتها و درآمدها
میلیونها نفر به دستگاههای تلفن همراه خود تکیه میکنند تا به آنها کمک کند زندگی روزمره خود را ساده کنند. با توسعه یک اپلیکیشن موبایل پزشکی برای کمک به نظارت بر وضعیت سلامت و سطح تغذیه آنها، میتوانیم دسترسی افراد بیشتری را به راحتی با ابتداییترین سطوح مراقبتهای بهداشتی فراهم کنیم. کاربران میتوانند از بیماریها یا شعله ورشدن در شرایط موجود جلوگیری کنند، بدون اینکه منتظر بروز اولین علائم جدی باشند. هر کسی میتواند مشاوره پزشکی حرفهای را مستقیما از دستگاه خود دریافت کند. این نوع دسترسی به سطوح اولیهی مراقبتهای بهداشتی به ویژه برای افرادی که در حومه شهرها، روستاها، مناطق آسیب دیده از جنگ یا فقیرترین شهرهای کشورهای جهان سوم زندگی میکنند، بسیار مهم خواهد بود.
همچنین، داشتن یک راه آسان و راحت برای برنامهریزی قرار ملاقات با پزشک یا به اشتراک گذاشتن اطلاعات مربوط به سلامت میتواند به شدت برای بیماران مفید باشد و در عین حال باعث صرفه جویی در وقت و تلاش کلینیکها، در انجام وظایف اداری آنها شود. همه اینها دلایل عالی برای توسعه یک اپلیکیشن موبایل پزشکی هستند.
هر فرآیند توسعه اپلیکیشن موبایل پزشکی با برنامهریزی دقیق شروع میشود که سناریوهای what-if را تشویق میکند و به کسبوکارها کمک میکند تا همه عوامل خطر را تصور کنند. در زیر، ما شما را در مراحل توسعه برنامه ریزی اپلیکیشن موبایل پزشکی راهنمایی میکنیم:
بازار فعلی اپلیکیشن پزشکی را مطالعه کنید.
لیستی از ویژگیهای ضروری را قرار دهید.
توسعه برنامه را برون سپاری کنید (در صورتی که تیم داخلی ندارید).
بر اساس استانداردهای حریم خصوصی و امنیتی توسعه دهید.
قبل از ارسال، برنامه خود را تست کنید.
آیا آینده فناوری تلفن همراه در مراقبتهای بهداشتی روشن است؟ چرا در حوزه سلامت سرمایه گذاری کنیم؟ چگونه با استفاده از فناوری، خدمات بهداشتی را بهبود بخشیم؟ اینها سؤالات متداولی است که مشاغلی که به دنبال توسعه یک برنامه مراقبتهای بهداشتی هستند، دارند. اگر شما در میان آنها هستید، برای درک اینکه آیا باید در توسعه راه حلهای مراقبتهای بهداشتی سرمایه گذاری کنید، ادامه دهید.
چشم انداز بازار فناوری اطلاعات در مراقبتهای بهداشتی
پیشرفتها در فناوری تلفن همراه و استفاده گسترده از تلفنهای هوشمند و تبلتها برای بهبود خدمات مراقبتهای بهداشتی با سرعتی زیاد انجام میشود. این پیشرفتها باعث افزایش میزان موفقیت نتایج بیمار و همچنین بهبود کیفیت کلی مراقبتهای ارائه شده میشود.
سلامت موبایلی، که به عنوان mHealth شناخته میشود، یک بخش فناوری اطلاعات در حال رشد است که در تلاش است تا نحوه تعامل ارائهدهندگان و مراکز مراقبتهای بهداشتی با بیماران خود را تغییر دهد. آمار ثابت میکند که mHealth یکی از سریعترین جایگاههای در حال رشد است. براساس گزارش تحقیقات بازار توسط MarketsAndMarkets، انتظار میرود بازار جهانی mHealth به 390.7 میلیارد دلار برسد و تا سال 2024، 15.8 درصد رشد کند. محرکهای کلیدی برای این امر افزایش دسترسی و پذیرش فناوریهای دیجیتال از جمله دستگاههای سلامت شخصی و توسعه صنعت مراقبتهای بهداشتی میباشد.
برخی از آمار و پیشبینیهای جالبتر برای ارزش بازار فناوری اطلاعات مراقبتهای بهداشتی:
- پیشبینی میشود بخش راهحلهای ارائهدهنده پزشکی در طی سالهای 2019-2024 با بالاترین نرخ رشد کند.
- انتظار میرود بازار آسیا اقیانوسیه شاهد بالاترین رشد از سال 2019 تا 2024 باشد.
- 64 درصد از مصرف کنندگان میگویند که مراقبت مجازی، راه راحتی را ارائه میدهد و دسترسی به خدمات مراقبتهای بهداشتی را بهبود میبخشد.
برترین ارائهدهندگان
برترین ارائهدهندگان mHealth عبارتند از Apple، Airstrip، AT&T، Boston Scientific، Athena Health، CardioNet، Sanofi، Telcare، Fitbit وZephy
ایالات متحده و کانادا، بالاترین سهم فناوری تلفن همراه را دارند. علاوه براین، ایالات متحده به عنوان پیشرو در فناوری نوآورانه، قانون فناوری اطلاعات سلامت، برای سلامت اقتصادی و بالینی را در سال 2009 برای ترویج پذیرش و استفاده معنادار از فناوری اطلاعات سلامت تصویب کرد. قانون HITECH همچنین کمکهای مالی متعددی را با هدف آموزش پرسنل در سازمانهای مراقبتهای بهداشتی، آموزش نحوه استفاده از پیشرفتها و ارائه پشتیبانی از زیرساختهای فناوری اطلاعات سلامت، به این فناوری کرد.
بخشهای اصلی بازار مراقبتهای بهداشتی مجازی شامل مشاوره ویدیویی، مشاوره صوتی و کیوسکها است.
محرکهای اصلی پذیرش سلامت دیجیتال، نیاز به مراقبتهای پیشگیرانه و پیشبینی کننده، تقاضا برای درمانهای کمتر تهاجمی ارزانتر و دقیقتر است.
اکوسیستم mHealth شامل اینترنت اشیا پزشکی، راهحلهای رایانش ابری، هوش مصنوعی، سیستمهای بلاک چین، پردازش زبان طبیعی، حسگرها، برنامههای کاربردی سازمانی، رباتیک، تجزیه و تحلیل دادههای بزرگ و پلتفرمهای یادگیری میباشد.
راه حلهای فناوری اطلاعات برای مراقبتهای بهداشتی چه تواناییهایی دارند؟
مهم است که به مزایای برنامههای سلامت تلفن همراه نگاه کنید تا ببینید آیا دلایل خوبی برای سرمایه گذاری در توسعه برنامه مراقبت های بهداشتی وجود دارد یا خیر.
mHealth با پشتیبانی از دستگاههای تلفن همراه به رفع مشکلات سلامت انسان کمک میکند. از طریق گسترش فناوری اطلاعات مراقبتهای بهداشتی، پزشکان و سایر ارائه دهندگان مراقبت میتوانند:
- خطاهای پزشکی و بهبود ایمنی بیمار را کاهش دهند؛
- از دادههای موجود، از طریق پرونده الکترونیک سلامت بهطور موثر استفاده کنند؛
- بیماران مبتلا به بیماریهای مزمن را قادر میسازد تا سلامت خود را بهتر مدیریت کنند و از عوارض جلوگیری شود.
- ردیابی وضعیت سلامتی بیماران از راه دور و ارائه درمان براساس شرایط پزشکی فعلی با استفاده از جمعآوری دادهها در زمان واقعی امکان پذیر میشود.
- ادغام یک برنامه با دستگاههای پزشکی که مسئول ردیابی و گزارش اطلاعات مهم بیمار هستند.
- در صورت شناسایی علائم حیاتی غیرعادی، آلارم دریافت کنید که میتواند توسط ارائه دهنده در زمان واقعی از طریق پلتفرم، تبلت و غیره مشاهده شود.
- ردیابی رفتارهای سلامت بیمار از طریق برنامهها در مدت زمان طولانی؛
- مشاهده، ردیابی و بهروزرسانی سوابق بیمار، سوابق داروخانه، نتایج آزمایش، اشعه ایکس و حتی علائم حیاتی در نمودار مجازی که میتواند با پایگاههای داده دیگر نیز بررسی شود.
- جستوجوی اطلاعات در حال حرکت؛
- از طریق تلفنهای هوشمند، تبلتها و سایر دستگاههای تلفن همراه با پرستاران و سایر کارکنان ارتباط برقرار کنید.
چگونه میتوان خدمات درمانی در مراکز درمانی را بهبود بخشید؟
یک سوال رایج در بین ارائه دهندگان سلامت است. پاسخ ما این است – سرمایه گذاری در توسعه نرم افزار مدیریت بیمارستان.
در اینجا یک مثال موفق از نحوه استفاده از راه حلهای mHealth آورده شده است. بیمارستان Hahnemann مستقر در فیلادلفیا یک مطالعه آزمایشی را انجام داد که یک برنامه تلفن همراه مراقبتهای بهداشتی را معرفی کرد که ایمیل و پیامهای متنی را برای بیش از 350 بیمار نارسایی قلب ارسال میکرد. در طول این مطالعه، بیماران، ایمیل و پیامک یادآوری دریافت کردند تا بعد از ترخیص از بیمارستان، قرار ملاقاتهای بعدی را برنامه ریزی کنند.
در نتیجه، بیمارستان توانست پذیرش مجدد 30 روزه خود را تا 10 درصد کاهش دهد؛ 40 درصد بهبودی نسبت به سطح پایه آنها. پذیرش مجدد نیز برای بیمارانی که پیام دریافت کردهاند به 16 درصد کاهش یافته است و نرخ پذیرش مجدد برای افرادی که قرار ملاقات را تایید کردهاند 8.8 درصد بوده است، در مقایسه با 15.4 درصد برای افرادی که این پیام را تایید نکردهاند. در پایان آزمایش 10 ماهه، به وضوح نشان داده شد که نه تنها برنامههای تلفن همراه میتوانند به بیماران کمک کنند تا قرار ملاقاتهای خود را برای دریافت مراقبتهای بعدی مناسب نگه دارند، بلکه میتوانند به کاهش هزینههای بیمارستان نیز کمک کنند.
با ادامه توسعه mHealth برای کمک به رفع نیازهای مراقبتهای بهداشتی به روشهای معنادار، استارتآپهای سلامت موبایلی که به رشد آن اختصاص داده شدهاند، شروع به ظهور کردهاند. هدف این شرکتهای مراقبتهای بهداشتی سیار، تغییر خدمات مراقبتهای بهداشتی با افزایش کارایی و دسترسی برای ارائه دهندگان و بیماران، همراه است.
فناوری موبایل و مراقبت های بهداشتی باعث ایجاد استارتاپهای mHealth میشود.
یک راه عالی برای بررسی چگونگی بهبود مراقبتهای بهداشتی، مرور نمونههای واقعی فناوری اطلاعات در پزشکی است. در حال حاضر استارت آپها و پروژههای بسیاری با محوریت سلامت، در بازار جهانی فعالیت میکنند. چند نمونه از این موارد عبارتند از:
Constant Therapy،
اپلیکیشنی که درمان عصبی شخصیشده، مبتنی بر دستگاه را برای درمان اختلالات عصبی مانند سکته مغزی و زوال عقل ارائه میکند. این اپلیکیشن که توسط محققان دانشگاه بوستون ایجاد شده است، بیش از 27 میلیون تمرین را به بیماران ارائه کرده است. ارائه دهندگان مراقبت میتوانند از بیماران بخواهند در طول ویزیت تمرینات را انجام دهند یا بیماران میتوانند آنها را به تنهایی در خانه انجام دهند.
eKincare،
که در سال 2014 توسط Kiran Kalakuntla و Sunil Motaparti تاسیس شد، به کاربران کمک میکند سوابق سلامتی خود را رمزگذاری کرده و آنها را در فضای ابری ذخیره کنند و به آنها اجازه میدهد با استفاده از رایانه شخصی یا دستگاه تلفن همراه از هر کجا به داشبورد خود دسترسی داشته باشند. eKincare نتایج پزشکی را از ارائه دهندگان مختلف مراقبتهای بهداشتی جمع آوری میکند، پروفایلها را به روز می کند و یک مخزن واحد برای کاربران فراهم میکند تا تمام سوابق پزشکی خود را ذخیره کنند.
Qventus،
یک پلتفرم نرمافزاری که به بیمارستانها کمک میکند تا ناکارآمدیها را در نحوه مدیریت منابع شناسایی کنند. این پلتفرم از یادگیری ماشینی برای درک و پیشبینی عملیات بیمارستان استفاده میکند که به پزشکان و کارکنان مدیریت بیمارستان، دادههای با ارزش و در زمان واقعی در مورد زمان انتظار، افزایش تقاضا در یک بخش خاص، جایی که گلوگاهها در جریان بیماران در حال شکلگیری است و زمانبندی جراحی برای صرفهجویی بهینه در هزینهها، میدهد.
CareDox،
پلتفرمی است که به والدین و پرستاران مدرسه اجازه میدهد با یکدیگر همکاری کنند و اطلاعات لازم در مورد سلامت کودک را به اشتراک بگذارند. این پلتفرم به والدین امکان میدهد تا اطلاعات سلامتی فرزندشان را ثبت کنند که میتوانند به راحتی و با خیال راحت با پرستاران، مدیران، مربیان و معلمان جدید هر زمان که کودک سال تحصیلی جدیدی را شروع میکند، به اشتراک بگذارند. اینها تنها تعدادی از شرکتهای متعددی هستند که در این اکوسیستم رو به رشد حضور دارند.
جمع آوری بودجه برای ترویج mHealth
گنجاندن روندهای برنامههای تلفن همراه مراقبتهای بهداشتی به عنوان بخشی از مراقبتهای بهداشتی مدرن گامی حیاتی در احیای اکوسیستم است. mHealth مزایای بسیاری را ارائه میدهد که به صنعت کمک میکند تا به خدمات مراقبتهای بهداشتی با کیفیت بالاتر و کارآمدتر دست یابد. با افزایش تقاضا برای راه حلهای mHealth در بین پزشکان و بیماران، نیاز به بودجه نیز افزایش مییابد. MobiHealthNews سرمایهگذاریهای قابل توجهی را که در ایجاد برنامههای موبایلی مراقبتهای بهداشتی برای بیماران در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ انجام شده است، ردیابی کرده است.
Geneva Health Solutions که 1.9 میلیون دلار جمع آوری کرد. این شرکت مستقر در پاسادنا، کالیفرنیا، یک پلتفرم نظارت از راه دور برای پزشکان قلب و عروق ایجاد میکند.
Pops! Diabetes Care، که کمی بیش از 1.2 میلیون دلار برای عرضه محصول خود به بازار جمع آوری کرد. این شرکت مستقر در مینه سوتا بر روی یک دستگاه دیجیتال و پلتفرم مدیریت دیابت کار میکند.
iExhale که 1.86 میلیون دلار جمع آوری کرد. این شرکت سلامت روان آنلاین مستقر در لسآنجلس، یک برنامه iOS میسازد که به افراد اجازه میدهد پیام فوری با درمانگران مجاز داشته باشند، احساس خود را بهطور ناشناس به اشتراک بگذارند و دیگران را در شبکه اجتماعی iExhale پشتیبانی کنند.
Tilak Healthcare، که 2.7 میلیون دلار جمع آوری کرد. این استارت آپ فرانسوی بازیهای ویدیویی را با هدف تشخیص بیماریهای مزمن توسعه میدهد.
چرا ارائه دهندگان مراقبتهای بهداشتی باید در راه حلهای mHealth سرمایه گذاری کنند؟
تلاقی پزشکی و فناوری اطلاعات با حرکت بیشتر ارائه دهندگان مراقبتهای بهداشتی و بیماران، اجتناب ناپذیر است. با توجه به رشد ثابتی که در بازار جهانی وجود دارد، راه حلهای mHealth مورد نیاز است و بسیاری مایلند در راه حلهای بهداشتی سرمایه گذاری کنند یا یک اپلیکیشن موبایل پزشکی موثر بسازند.
mHealth برای طراحی مجدد مراقبتهای بهداشتی کار میکند و به پزشکان و سازمانهای مراقبتهای بهداشتی، فرصت ارائه مراقبتهای با کیفیت بالا براساس شواهد و دادههای زمان واقعی را میدهد. بدون شک، mHealth جایگاهی برای تامین مالی بیشتر است که تخمین زده میشود با سرعت بیشتری توسعه یافته و رشد کند، زیرا بیمارستانها و ارائهدهندگان مراقبت بیشتری مایل به انجام وظایف خود به طور ایمن و موثر با کمک فناوری اطلاعات سلامت هستند.