صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست (به انگلیسی Landing Page) : یک صفحه از سایت است که آن را به عنوان نقطه فرود یک بازدیدکننده گویند، یا به تعبیری دیگر، به صفحاتی گفته میشود که دروازه ورود بازدیدکننده به سایت هستند و در اصل یکی از مهمترین صفحات چرا که میتوانید کاربر را در همان صفحه جذب کنید.
به عنوان مثال یکی از راههای دیده شدن صفحات فرود استفاده از بنرهای تبلیغاتی است، بنرهای تبلیغاتی صفحات Landing Page را در سایتهای خود یا سایتهای دیگر پخش میکنند تا بتوانید نقطه فرودی را در سایت خود ایجاد کنید.
یا یکی دیگر از روش های رایج در بین سایت های ایرانی در جهت بازدید بیشتر، تلگرام است، از طریق کانال های تلگرام به سمت صفحات طراحی شده حرکت میکنند.
فرود آوردن بازدیدکننده میتواند اهداف خاصی دربرداشته باشد مثلا به دست آوردن اطلاعاتی از بازدیدکنندگان که به وسلیه آن بتوان با آنها ارتباط برقرار کرد یا میتوان هدف از فروش یک محصول را مدنظر گرفت و یا صرفا کلیک بر روی یک لینک خاص هدف یک صفحه فرود باشد.
به صفحه فرود نیز صفحه هدف هم گفته میشود، صفحهای که باعث افزایش بازدید و همچنین افزایش فروش میشود ولی این نکته به نوع طراحی یک صفحه فرود هم بسیار وابسته است، هر چه طراحی صفحه فرود مورد پسندتر کاربر باشد، شما نیز به هدف خود بیشتر نزدیک شدهاید و راحتتر میتوانید محصول و یا خدمات خود را بفروشید.
در این نوع طراحی، تمرکز اصلی روی فراخوان عمل (Call to action) است. این فراخوان میتواند شامل پر کردن فرمهای قرار داده شده در سایت، دانلود کاتالوگ، ثبت نام، خرید محصول و… باشد. لندینگ پیج اختصاصی ویژگیهایی دارد که آن را از بقیه موارد متمایز میکند. اما ویژگیهای این لندینگ پیج چیست؟
1. در این نوع لندینگ پیج تمرکز اصلی روی یک عمل تبدیل (conversion action) خاص است.
2. نسبت به بقیه موارد، کمترین میزان سردرگمی را ایجاد میکند و کاربر را به سرعت به هدفش میرساند.
3. فرآیند تبدیل بازدیدکننده به مشتری به ساده ترین شکل ممکن صورت میگیرد.
4. این نوع طراحی کاملا هدفمند است و برای مخاطبان هدف طراحی میشود.
تبلیغات گوگل و یا بنری: صفحهای که به شما کمک میکند بازگشت سرمایه بالایی را از کمپین تبلیغاتی داشته باشید و توجه کاربران به موضوع و یا کمپینی خاص جلب کنید.
محتوای بازاریابی ایمیلی: صفحات فرود یا لندینگ در ایمیل مارکتینگ بیشتر برای دسته از کاربران کاربرد دارد که آشنایی اولیه با کسب و کار شما دارند. به کمک این ابزار شما میتوانید این بخش از کاربران را به کسب و کار خود برگردانید و با ارائه یک کتاب الکترونیکی، مقالهای تحقیقاتی در حوزه مرتبط، یک دوره یا کارگاه آموزشی آنان را ترغیب به بازگشت کنید.
دموی رایگان: اگر بخش یا کل خدمات خود را بصورت محدود رایگان ارائه میدهید میتوانید با صفحه لندینگ خود روی این موضوع تأکید کنید و توجه کاربر را به آن جلب کنید.
صفحه محصول: متمرکز کردن توجه کاربر شما به یک محصول خاص راهی بسیار عالی برای بالا بردن شانس به فروش رفتن آن است. موفق ترین فروشگاههای آنلاین صفحه لندینگی مجزا برای هر محصول یا گروهی از آنها دارند.
تا الان ما تعریف لندینگ پیج Landing Page را در بحث دیجیتال مارکتینگ صورت دادیم، ولی باید بدانید که لندینگ پیج در ابزارهای قوی آنالیز همانند گوگل آنالیتیکس تعاریفی جداگانه دارد. در گوگل آنالیتیکس Google Analytics منظور از لندینگ پیج هر صفحه ای از سایت است که کاربران از آن وارد سایت ما میشوند، حال ممکن است آن صفحه اهمیت زیادی برای ما نداشته باشد و یا ممکن است داشته باشد.
به عبارت تخصصی تر هر صفحهای که Session یک user از آن آغاز میشود را صفحه لندینگ پیج گفته میشود و به فارسی به معنی اینکه شروع فصل یک کاربر با سایت شماست.
هر چه A وB تست بیشتری انجام دهید، دادههای شما دقیقتر خواهند بود. هر آزمون A و B باید شامل یک تغییر واحد فقط در یک نوع باشد. اگر چندین عنصر را تغییر دهید، متوجه نمیشوید کدام یک از این تفاوتها باعث ایجاد تغییر شدهاند.
بعد از جمعآوری اطلاعات و شناخت مخاطبان، در نهایت میتوانید به بهترین صفحه فرود دست پیدا کنید.
جهت اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق صفحه تماس با ما و یا صفحه اینستاگرام با تیم ما در ارتباط باشید.