لندینگ پیج چیست ؟

لندینگ پیج

صفحه لندینگ پیج

صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست (به انگلیسی Landing Page) : یک صفحه از سایت است که آن را به عنوان نقطه‌ فرود یک بازدیدکننده گویند، یا به تعبیری دیگر، به صفحاتی گفته می‌شود که دروازه‌ ورود بازدیدکننده به ‌سایت هستند و در اصل یکی از مهمترین صفحات چرا که میتوانید کاربر را در همان صفحه جذب کنید.


به عنوان مثال یکی از راه‌های دیده شدن صفحات فرود استفاده از بنرهای تبلیغاتی است، بنرهای تبلیغاتی صفحات Landing Page را در سایت‌های خود یا سایت‌های دیگر پخش می‌کنند تا بتوانید نقطه فرودی را در سایت خود ایجاد کنید.


یا یکی دیگر از روش های رایج در بین سایت های ایرانی در جهت بازدید بیشتر، تلگرام است، از طریق کانال های تلگرام به سمت صفحات طراحی شده حرکت میکنند.


فرود آوردن بازدیدکننده می‌تواند اهداف خاصی دربرداشته باشد مثلا به دست آوردن اطلاعاتی از بازدیدکنندگان که به وسلیه آن بتوان با آنها ارتباط برقرار کرد یا می‌توان هدف از فروش یک محصول را مدنظر گرفت و یا صرفا کلیک بر روی یک لینک خاص هدف یک صفحه فرود باشد.


به صفحه فرود نیز صفحه هدف هم گفته می‌شود، صفحه‌ای که باعث افزایش بازدید و همچنین افزایش فروش می‌شود ولی این نکته به نوع طراحی یک صفحه فرود هم بسیار وابسته است، هر چه طراحی صفحه فرود مورد پسندتر کاربر باشد، شما نیز به هدف خود بیشتر نزدیک شده‌اید و راحتتر میتوانید محصول و یا خدمات خود را بفروشید.

اما اصول طراحی لندینگ پیج چیست است؟

پیش از شروع طراحی لندینگ پیج، باید با انواع صفحات فرود آشنا شویم و بدانیم انواع لندینگ پیج چیست، تا بسته به نوع هدف، بتوانیم تصمیم درستی بگیریم. دسته‌بندی اصلی صفحات لندینگ به 3 دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

صفحات اصلی

معمولا صفحه اول، صفحه دسته‌بندی محصولات، خدمات و… که از صفحات اصلی وب‌سایت هستند، جزو این دسته قرار می‌گیرند. در صفحه اصلی کلیت کسب‌وکار معرفی می‌شود و بسته به نوع کسب‌وکار، اطلاعاتی که در این صفحه قرار داده می‌شود نیز متفاوت است.

طراحی میکروسایت

یک سایت کوچک، مکمل و شاخه‌ای از سایت اصلی است که به طور مجزا از صفحه اصلی وب‌سایت عمل می‌کند، یعنی آدرس صفحه میکروسایت‌ از سایت اصلی کاملا متفاوت است.

طراحی لندینگ اختصاصی

در این نوع طراحی، تمرکز اصلی روی فراخوان عمل (Call to action) است. این فراخوان می‌تواند شامل پر کردن فرم‌های قرار داده شده در سایت، دانلود کاتالوگ، ثبت نام، خرید محصول و… باشد. لندینگ پیج اختصاصی ویژگی‌هایی دارد که آن را از بقیه موارد متمایز می‌کند. اما ویژگی‌های این لندینگ پیج چیست؟


1. در این نوع لندینگ پیج تمرکز اصلی روی یک عمل تبدیل (conversion action) خاص است.

2. نسبت به بقیه موارد، کمترین میزان سردرگمی را ایجاد می‌کند و کاربر را به سرعت به هدفش میرساند.

3. فرآیند تبدیل بازدیدکننده به مشتری به ساده ترین شکل ممکن صورت می‌گیرد.

4. این نوع طراحی کاملا هدفمند است و برای مخاطبان هدف طراحی می‌شود.

لندینگ پیج چه کاربردهایی دارد؟

لندینگ پیج

تبلیغات گوگل و یا بنری: صفحه‌ای که به شما کمک می‌کند بازگشت سرمایه بالایی را از کمپین تبلیغاتی داشته باشید و توجه کاربران به موضوع و یا کمپینی خاص جلب کنید.


محتوای بازاریابی ایمیلی: صفحات فرود یا لندینگ در ایمیل مارکتینگ بیشتر برای دسته از کاربران کاربرد دارد که آشنایی اولیه با کسب و کار شما دارند. به کمک این ابزار شما می‌توانید این بخش از کاربران را به کسب و کار خود برگردانید و با ارائه یک کتاب الکترونیکی، مقاله‌ای تحقیقاتی در حوزه مرتبط، یک دوره یا کارگاه آموزشی آنان را ترغیب به بازگشت کنید.


دموی رایگان: اگر بخش یا کل خدمات خود را بصورت محدود رایگان ارائه می‌دهید می‌توانید با صفحه لندینگ خود روی این موضوع تأکید کنید و توجه کاربر را به آن جلب کنید.


صفحه محصول: متمرکز کردن توجه کاربر شما به یک محصول خاص راهی بسیار عالی برای بالا بردن شانس به فروش رفتن آن است. موفق ترین فروشگاه‌های آنلاین صفحه لندینگی مجزا برای هر محصول یا گروهی از آنها دارند.

کمپین تبلیغاتی:

اگر کمپینی تبلیغاتی برای مناسبتی خاص برنامه‌ریزی کرده‌اید، یا پیشنهادی ویژه مثل کد تخفیف دارید و یا می‌خواهید برای مدتی نسخه رایگان نرم‌افزار خود را در اختیار کاربران قرار دهید، صفحه‌ای که برای پروموشن یا تبلیغات می خواهید استفاده کنید باید لندینگ پیجی باشد که دقیقا برای به ثمر نشستن هدف کمپین طراحی و ساخته داشته باشد.

تماس با ما:

برای بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها (مشاوره، خدمات مالی، حقوقی و…) صفحه تماس با ما یکی از مهم‌ترین صفحات وبسایت است. استفاده از صفحه فرود با طراحی و استفاده از زبان و کلمات و لحن مناسب را برای بهینه کردن تجربه کاربری حتما در دستور کار داشته باشید.

تعریف لندینگ پیج Landing page در گوگل آنالیتیکس

لندینگ پیج

تا الان ما تعریف لندینگ پیج Landing Page را در بحث دیجیتال مارکتینگ صورت دادیم، ولی باید بدانید که لندینگ پیج در ابزارهای قوی آنالیز همانند گوگل آنالیتیکس تعاریفی جداگانه دارد. در گوگل آنالیتیکس Google Analytics منظور از لندینگ پیج هر صفحه ای از سایت است که کاربران از آن وارد سایت ما می‌شوند، حال ممکن است آن صفحه اهمیت زیادی برای ما نداشته باشد و یا ممکن است داشته باشد.


به عبارت تخصصی تر هر صفحه‌ای که Session یک user از آن آغاز می‌شود را صفحه لندینگ پیج گفته می‌شود و به فارسی به معنی اینکه شروع فصل یک کاربر با سایت شماست.

اعتماد کاربران را جلب کنید

درج نظرات مشتریان در صفحه فرود، می‌تواند اعتماد کاربران را به شما افزایش دهد. در صورتی که مشتریان افراد حقیقی هستند، با نوشتن نام آن‌ها و اگر شرکت‌ها هستند، با قرار دادن لوگوی شرکت، می‌توانید اعتماد مخاطبان و کاربران را جلب کنید و آنها را به سایت خود جذب کنید.

لندینگ پیج خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید

به احتمال زیاد بخشی از مخاطبان شما از طریق جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری شما، به وب سایت شما وارد می‌شوند. بنابراین تا جای ممکن از کلمات کلیدی مرتبط در بهینه سازی صفحه فرود خود استفاده کنید تا موقع جستجو، سایت شما هم در نتایج، به کاربران نمایش داده شود.

از پاپ آپ (popup) استفاده کنید

در بسیاری از مشاغل پاپ آپ‌ها می‌توانند به افزایش نرخ تبدیل کمک کنند. البته به این نکته توجه کنید که پاپ ‌آپ‌ها جذاب و هیجان انگیز طراحی شوند و همچنین زمان نمایش آن‌ها درست انتخاب شده باشد. برای مثال، اگر بازدید کننده‌ای بخواهد از صفحه شما خارج شود و موقع خروج یک پاپ آپ خروجی در صفحه لندینگ پیج شما ظاهر‌شود، این یک فرصت برای ایجاد و افزایش نرخ تبدیل است.

از آزمون‌های A و B استفاده کنید

هر چه A وB تست بیشتری انجام دهید، داده‌های شما دقیق‌تر خواهند بود. هر آزمون A و B باید شامل یک تغییر واحد فقط در یک نوع باشد. اگر چندین عنصر را تغییر دهید، متوجه نمی‌شوید کدام یک از این تفاوت‌ها باعث ایجاد تغییر شده‌اند.

بعد از جمع‌آوری اطلاعات و شناخت مخاطبان، در نهایت می‌توانید به بهترین صفحه فرود دست پیدا کنید.

جهت اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق صفحه تماس با ما و یا صفحه اینستاگرام با تیم ما در ارتباط باشید.

DOTWEB
ما در تیم تولید محتوای شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی دات وب در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه طراحی سایت و کسب‌و‌کارهای اینترنتی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: