مهمترین شاخص های کلیدی عملکرد سئو یا KPI سئو چیست؟

مهمترین شاخص های کلیدی عملکرد سئو یا KPI سئو چیست؟

انسان هر کاری را برای به دست آوردن نتیجه خاصی که خواهان آن است انجام می ‌دهد. هزینه کردن برای سئو سایت نیز با هدف به دست آوردن جایگاه در نتایج جستجو آغاز می ‌شود. ارزیابی نتایج به دست آمده در یک پروژه سئو نیز با توجه به شاخص‌ های KPI سئو انجام می ‌گیرد تا توانست نتیجه خوبی را دریافت کرد.
این شاخص ‌ها به شما کمک می ‌کنند دید بهتر و عمیق ‌تری نسبت به رشد یا عدم رشد سایت خود‌ داشته باشید. اگر هم یک وب سایت شخصی ندارید و به دنبال یادگیری و تخصص در سئو هستید، شناخت شاخص‌‌ های KPI سئو و تاثیر آن‌ ها در بهینه‌ سازی سایت، شما را به یک متخصص عالی در زمینه سئو تبدیل می‌ کند.
به تعبیری می‌ توان گفت شاخص ‌های KPIs سئو پل ارتباطی شما بین وضعیت ابتدایی یک سایت و وضعیت آن پس از بهینه‌ سازی برای موتور های جست‌وجو است. در همین نقطه است که می ‌توان به اهمیت این شاخص‌ ها پی برد و دانست که چه مقدار میتوان به از این شاخص در موفقیت سئو سایت کمک کرد.
هر سازمانی باید مجموعه ای از شاخص های عملکردی را در سئو سایت خود رعایت کند، اهمیتی ندارد که مدیر یک وبسایت کوچک هستید یا مدیر یک وبسایت بزرگ؛ اگر می خواهید با کلمات کلیدی مورد نظر خود در صفحه نتایج گوگل دیده شوید هیچ راهی بجز اجرا کردن KPI های سئو ندارید. با ما همراه باشید تا به مهمترین شاخص های کلیدی عملکرد سئو بپردازیم.

روش های بهبود kpi

kpi

• خروجی مطلوب داشته باشید( که برای پروژه های متفاوت این خروجی می تواند درآمد، سود، فالوور و یا دانلود بیشتر باشد) تمامی این موارد در اینکه شما یک خروجی خوب و مطلوب داشته باشید کمک میکند.
• فرآیند و میزان تحقق هدف را اندازه گیری کنید( روش ارزیابی کسب و کار خود را شرح دهید مثلا با استفاده ازاطلاعات آماری و یا تحلیل درگوگل)
• تحقق و دستیابی به اهداف را هر چند وقت یکبار بازبینی و ارزیابی کنید( این کار باعث می شود ایراد کار خود را پیدا کرده و سریع تر آن را رفع نمایید)
• بررس کنید که چگونه به اهدافتان رسیده اید؟( استفاده از معیارهای smart و هوشمندانه سبب می شود روشهای دستیابی به اهداف قابل اندازه گیری و ملموس شوند)

انواع پارامتر های Kpi

Kpi یا همان شاخص کلیدی عملکرد جهت آنالیز سایت می باشد که دارای انواع مختلفی از جمله: ورودی ها، فرآیند، خروجی ها، عواقب نتایج و پروژه می باشد که به اختصار در ادامه به انواع آن می پردازیم.
ورودی ها : در واقع اطلاعاتی می باشند که از مقدار ورودی ها بدست می آید و البته اطلاعات خوبی از نوع و کیفیت منابع مصرف شده نیز به ما می دهد.
فرآیند : این نوع از Kpi بر روی کارایی خود فرآیند ها تحلیل می کند و اینکه آیا کلا یک فرآیند کارایی خوبی داشته یا خیر، این پارامتر روی کیفیت فرآیند هایی که در تولید و خروجی استفاده میشوند تمرکز دارد.
خروجی ها : مقدار کاری که انجام شده و چیزی که تولید شده را نمایش میدهد. (خروجی را نمایش میدهد)
عواقب یا نتایج : بر روی دستاوردها یا تاثیرات آنها تمرکز دارد.
پروژه : پاسخگو وضعیت تحویل پروژه و پیشرفت نقاط قوت پروژه است.

۱- ترافیک ارگانیک «Organic Session»

اصلی‌ ترین معیار سنجش موفقیت یک پروژه سئو، افزایش ترافیک ارگانیک است. منظور از ترافیک ارگانیک مجموعه بازدید هایی است که از طریق سرچ در موتور های جستجو و کلیک مخاطب روی سایت شما حاصل می ‌شود. رشد ترافیک ارگانیک نشان‌ دهنده این است که شما جایگاه خوبی در نتایج جستجو دارید. طبعا هر چه جایگاه بهتری در نتایج جستجو داشته باشید، میزان بازدید طبیعی شما نیز افزایش می‌ یابد. در ادامه چند راهکار برای افزایش ترافیک طبیعی برای شما آورده ‌ایم:
نوشتن یک عنوان سئو و توضیحات متا خیلی خوب
کامنت‌ گذاری زیر پست‌ بلاگ ها و کسب جایگاه
تولید محتوای باکیفیت و مطابق با اصول سئو
رپورتاژ نویسی برای محتواهای کلیدی و مهم
علاوه بر موارد بالا بازاریابی محتوایی را نیز فراموش نکنید. بازاریابی چه به صورت دیجیتال و چه به صورت سنتی انجام شود، برای کسب ترافیک واقعی بسیار موثر خواهد بود.

۲- رتبه بندی کلمات کلیدی «Keyword Ranking Increases»

kpi

دومین معیار KPI سئو نیز مانند معیار اول رابطه مستقیمی با جایگاه شما در نتایج جستجو دارد. اگر بتوانید در کلمات کلیدی مهم و دارای ارزش رتبه کسب کنید، بهترین وضعیت ممکن برای شما رخ خواهد داد. منظور از کلمات کلیدی مهم، کلمات و عباراتی هستند که معمولا بیشترین جستجو را دارند. برای این که بفهمید در هر حوزه‌ ای چه کلماتی بیشتری میزان جستجو را دارند می‌توانید از ابزارهایی مانند «Google Trends» و «KW Finder» استفاده کنید.
اگر بخواهیم چند توصیه مهم در زمینه بهینه ‌سازی کلمات کلیدی به شما داشته باشیم، بیان موارد زیر خالی از لطف نیست:
1. مطالب را بیش از اندازه بهینه نکنید. این کار نتیجه عکس می ‌دهد چرا که موجب کاهش رضایت کاربر از شما نیز میشود.
2. از افت جایگاه و رتبه خود در بازه‌ های زمانی کوتاه ناامید نشوید. آنچه مهم است نتایجی است که در طولانی مدت به دست میاید
3. همواره رتبه خود را چک کنید و از جایگاه خود مطلع باشید.
4. حفظ جایگاهی که دارید را فراموش نکنید. همواره مطالب را «Update» کنید و به روز باشید.
یکی از نکات مهمی که حتما باید به آن توجه داشته باشید، آپدیت همیشگی الگوریتم‌ های گوگل است. معمولا علت افت و خیز‌ های کوتاه مدت و مقطعی نیز همین است. برای مثال تا چند سال پیش تکرار بیش از اندازه کلمات کلیدی، بسیار کارساز و موثر بود. اما در سال‌ های اخیر الگوریتم‌ های گوگل رضایت کاربر را در اولویت کار خود قرار دادند. دلیل اصلی این که گفتیم متن را بیش از حد بهینه نکنید، همین مسئله است.

مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحات وب سایت

kpi

Page per Sessions یکی دیگر از شاخص های عملکرد سئو می باشد که هر چه بالاتر باشد نشان می دهد بازدیدکنندگان شما از صفحات مختلف شما بازدید کرده اند.
دلیل اهمیت ما به این معیار این است که نشان می دهد قدرت ناوبری سایت شما چگونه بوده و تا چه میزان مخاطبان را درگیر محتوای خود ساخته اید. هر چه Page per Sessions شما کوچکتر باشد معمولا نشان دهنده این است که محتوای شما برای مخاطب آنقدر جذاب نبوده که مطالب دیگر وب سایت را نیز مطالعه کند یا اینکه ناوبری سایت شما ضعیف بوده و کاربر نمی داند چگونه محتوا را بیابد. در نتیجه تصمیم به ترک وب سایت شما می کند.
جهت مشاهده این شاخص در Google Analytics به بخش Acquisition>All Traffic>Channels بروید و بعد در ستون پنجم کنار بونس ریت بالای هر کانال ترافیکی Pages Per Session آن را ملاحظه کنید که میتواند در تولید محتوای شما کمک کند و در نتیجه آن افزایش رتبه سئو سایت شما نیز شود.

DOTWEB
ما در تیم تولید محتوای شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی دات وب در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه طراحی سایت و کسب‌و‌کارهای اینترنتی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: