سئو منفی چیست ؟

سئو منفی

سئو منفی چیست ؟

بیایید یک وضعیت کابوس‌وار را تصور کنیم: صبح از خواب بیدار می‌شوید و می‌بینید جایگاه کسب‌وکار شما در نتایج جستجوی گوگل، توسط رقبا و افرادی بدطینت دستکاری شده و ناگهان ثمره ماه‌ها و سال‌ها زحمت شما بر باد رفته و اکنون وبسایت‌تان دارد یک سقوط آزاد را در نتایج گوگل تجربه می‌کند و این یعنی خراب شدن تمام رویاهای شما!

متاسفانه این از آن تصوراتی نیست که در آخر بگویم خیالتان راحت، چنین چیزی امکان ندارد! در واقع این کابوس برای برخی کسب‌و‌کارها و وبسایت‌ها تعبیر شده و خسارات سنگینی به آنها زده است. اسم این کابوس در دنیای واقعی سئوی سیاه یا سئوی منفی (Negative SEO) است که بسیاری از کاربران اینترنت درگیر این موضوع شده اند !

اگر دست یافتن به رتبه‌های بالاتر در نتایج گوگل را میدان نبردی بین خود و رقبایتان فرض کنید که مهارت‌ داشتن در تولید‌ محتوا، عرضه‌ی محتوا و آگاهی از کار با امکانات و ابزارهای مختلفِ مربوط به SEO، سلاح‌های مشروع شما در این جنگ مجازی باشند، باید یک احتمال را نیز در نظر داشته باشید: همه مثل شما جوانمردانه نمی‌جنگند و از روش های بسیاری در این جهت استفاده میکنند!

آیا سئو منفی واقعاً یک تهدید است؟

سئو منفی

شک نکنید. سئو منفی واقعاً وجود دارد و هزاران وب‌سایت وجود دارد که ناخودآگاه دچار این مسئله شده‌اند و حتی بعضی‌ها نیز مجبور شدند که سایت خود را هم نیز ببندند و ضررات بسیاری را در این کار کرده اند. پس این مسئله یک تهدید جدی است و باید سعی کنید در دام آن گرفتار نشوید تا بیزنستان روبه نابودی نرود.

Link farm یا مزرعه لینک

به طور کلی یک لینک اسپم تک (حتی اگر در داخل سایت قرار داشته باشد) می‌تواند رتبه‌بندی سایت را خراب کند. به همین دلیل است که سئو منفی به طور کلی شامل لینک‌هایی از گروهی از سایت‌ها یا مزارع لینک است.

یک مزرعه لینک، قطبی از وب‌سایت‌های به هم پیوسته است. در اصل این سایت‌ها از لینک‌های یکدیگر برای افزایش محبوبیت صفحات سایت خود استفاده می‌کنند. یکی از مثال‌هایی که می‌توان برای مزرعه لینک نام برد PBN است. PBN شبکه‌ای از سایت‌هایی است که فقط برای ایجاد لینک ایجاد شده‌اند و معمولا متعلق به یک نفر می‌باشند. بیشتر PBN ها از دامنه منقضی تشکیل شده‌اند. این بدان معنی است که سایت‌ها معمولا برخی از بک‌لینک‌ها را جمع‌آوری کرده و انقضای آن تا زمانی است که آن‌ها بخشی از PBN می‌باشند.

مهاجمان ممکن است تعداد زیادی از لینک‌های متنی را در صفحه رتبه‌بندی قرار دهند که این لینک‌ها ممکن است دقیقا منطبق با صنعت کسب‌وکار شما نباشند یا ممکن است انکر تکست (متن لینک) کلمات کلیدی شما را شامل شوند تا به نظر برسد که شما نمایه لینک پروفایل خود را دستکاری کرده‌اید.

یک نمونه واقعی از حمله سئو منفی در دنیای واقعی سایت WP Bacon است که یک سایت پادکست درباره وردپرس می‌باشد. این سایت با هزارن لینک که انکر تکست فیلم پورنو مورد حمله قرار گرفت. پس از آن در طی 10 روز WP Bacon رنکینگ کلمات کلیدی گوگل حدود 50 پله کاهش یافت. البته این داستان پایان خوشی داشت چراکه مدیر وب مستر پرونده خود را به همراه لینک‌های اسپم که سایت را مورد حمله قرار داده بود ارسال کرد و سرانجام توانست با حل این موضوع رتبه خود را بهبود دهد و به رتبه اصلی خود برگردد.

نفوذ هکرها

سئو منفی

هکرها افرادی هستند که کارشان نفوذ غیرمجاز به سایت‌های دیگران به‌منظور دزدیدن یا تخریب اطلاعات آن‌ها می‌باشند و برای بازگرداندن آن‌ها از مالک سایت باج می‌گیرند. ازاین‌رو، امنیت مهم‌ترین عامل در هر وب‌سایت است.

هکرها زمانی که بتوانند یک باگ در سایت شما پیدا کنند، به هیچی رحم نکرده و سریعاً همه‌چیز را به می‌ریزند که این خود نمونه‌ای از سئو منفی است، مسئله‌ای که اصلاً دست شما نیست ولی باید با استفاده از تکنیک‌هایی جلوی ورود آن‌ها را گرفته و سریعاً بعد از هر حمله، اقدام به بازسازی سایت خود کنید تا آنها نتوانند کار خود را به سرانجام برسانند.

هکرها ممکن است که تاکتیک‌های زیر را به جهت سئو منفی در سایت شما به کار بگیرند:

قرار دادن محتواهای ضعیف یا کدهای مخرب در بخش‌هایی از سایت شما

قرار دادن محتواهای از سایت‌های دیگران به‌صورت کاملاً کپی شده که باعث جریمه سایتتان می‌شود.

قرار دادن لینک‌های مخرب و اسپم شده

حذف کردن لینک‌ها و عکس‌های سایت

مخفی کردن کدهای HTML5 که ازنظر سئو یک جرم تلقی می‌شود.
اما باید چه‌کار کرد که جلوی نفوذ هکرها گرفت؟

اگر از ورد پرس استفاده می‌کنید، بهتر است که پلاگین Google Authenticator که پسورد دومرحله‌ای تولید می‌کند را نیز به کار بگیرید. هر موقع که شما قصد وارد شدن را داشته باشید، گوگل کد خاص و یک‌بارمصرفی را به گوشی شما ارسال می‌کند و اجازه ورود هکر ها را به سایت شما نمیدهد.

پسوردهای قوی و ترکیبی از اعداد و حروف را به کار ببرید و هرچند وقت یک‌بار آن را تغییر دهید.

از تمامی فایل های سایت خود یک نسخه پشتیبان بگیرید و آن را آخر هرروز به‌روزرسانی کنید.

اگر کاربران سایت شما این اجازه رادارند که فایل‌هایی را درسایت آپلود کنند، حتماً با هماهنگی شرکت هاستینگ خود، آنتی‌ویروس قوی را نصب نمایید.

در آخر توصیه می‌شود که حتماً یک مشاوره امنیت داشته باشید. هکرها ساعت کاری ندارند و هرلحظه ممکن است که به هر سایتی نیز حمله کنند.

Scrapers

سئو منفی

یکی دیگر از تکنیک‌های سئو منفی محتوای جعلی است. این محتوای جعلی شامل scrap کردن محتوای سایت شما و کپی کردن آن در سایت‌های دیگر است که اغلب چندین بار اتفاق می‌افتد و گاهی حتی به عنوان بخشی از مزارع لینک که در بالا درباره آن بحث کردیم قرار می‌گیرد.
شما احتمالا می‌دانید که به‌روز رسانی الگوریتم گوگل پاندا برای کشف و مبارزه با جعل و تکثیر محتوا طراحی شده است. بنابراین وقتی گوگل محتوایی را پیدا می‌کند که در چندین سایت تکثیر شده باشد، فقط یک نسخه از آن را برای رتبه‌بندی انتخاب می‌کنند. شما امیدوار هستید که گوگل به اندازه کافی باهوش باشد که منبع اصلی محتوا را شناسایی کند که در بیشتر مواقع نیز این اتفاق می‌افتد. مگر اینکه نسخه جعلی قبل از نسخه اصلی نمایه شود.

به همین دلیل است که اسکراپر اغلب به طور خودکار محتوای جدید را کپی کرده و بلافاصله آن را مجددا ارسال می‌کند. اگر گوگل ابتدا نسخه دزدیده شده را پیدا کند ممکن است آن را به جای نسخه سایت شما رتبه‌بندی کند به همین دلیل بسیار باید به این نکته هواستان باشد.

چگونه ایمن بمانیم:

چند ابزار عالی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا در برابر اسکرپرها ایمن بمانید. یکی از آن‌ها Copyscape است. تمام کاری که باید انجام دهید این است که URL محتوای خود را وارد کنید تا دریابید که آیا نسخه‌های تکراری از آن به صورت آنلاین وجود دارد یا خیر که میتواند کمک بسیاری به شما بکند.

همچنین یک راه دیگر وجود دارد که استفاده از آن زیاد نیاز به تلاش ندارد. یک برنامه نظارت بر رسانه‌های اجتماعی مانندAwario به شما این امان را می‌دهد که با یک تیر دو نشان بزنید. اگر شما از ابزاری مانند Awario استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد تمایل دارید که هشدارهایی را برای آدرس‌های اینترنتی و عناوین پست‌های خود ایجاد کنید. شما همچنین می‌توانید از این ابزار برای جستجوی نسخه‌های اسکراپ شده محتوای خود نیز استفاده کنید و تنها کاری که برای این منظور لازم است انجام دهید این است که کلمه کلیدی دیگری را به آن اضافه کنید. چکیده‌ای از پست شما باید به صورت چند جمله طولانی وارد شود. با این کار نسخه‌های اسکراپ شده موجود در سایت‌های دیگر را می‌توانید پیدا کنید و پیگیری های خود را از این طریق انجام دهید.

اگر نسخه اسکراپ شده از مطالب خود را در سایتی یافتید بهتر است ابتدا از مدیر آن وبلاگ بخواهید که آن قطعه را حذف کند،(حتی اگر احتمال دهید که آن‌ها پاسخ شما را نخواهند داد)، سپس اگر این راه کارآمد نبود می‌توانید با استفاده از گزارش نقض گوگل این موضوع را گزارش دهید تا از طرف گوگل این موضوع پیگیری و حل شود.

همچنین شما میتوانید جهت اطلاعات بیشتر از طریق صفحه تماس با ما و یا صفحه اینستاگرام با تیم ما در ارتباط باشید.

DOTWEB
ما در تیم تولید محتوای شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی دات وب در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه طراحی سایت و کسب‌و‌کارهای اینترنتی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: