روش های افزایش فروش و جذب مشتری
روشهای افزایش فروش
10استراتژی بازاریابی برای جذب و حفظ مشتریان
بازاریابی فرآیند ارائه یک ایده، محصول یا خدمت در مقابل مخاطبان خریدار است. بازاریابی بر خواستهها و نیازهای مشتری تمرکز میکند تا شرکتها بتوانند شناسایی کنند که چه کسی ممکن است محصول آنها را بخرد تا آن مشتریان را به سمت تجارت جذب کند.
در این مقاله، 10 استراتژی بازاریابی مختلف را مورد بحث قرار می دهیم که می تواند به شما در جذب مشتریان جدید و حفظ وفاداری آنها کمک کند.
استراتژی بازاریابی چیست؟
استراتژی بازاریابی مجموعهای از گامها یا اقداماتی است که توسط یک کسبوکار برای افزایش فروش، رشد نام تجاری یا نشان دادن ارزش محصول انجام میشود که به عنوان ارزش پیشنهادی شناخته میشود. یک استراتژی بازاریابی برای مشتری جذاب است و هدف آن این است که آنها بخواهند در مورد تجارت یا محصولات آن اطلاعات بیشتری کسب کنند. برای جلب نظر مشتری، یک کسبوکار باید بداند مشتری کیست و چگونه تصمیمات خرید میگیرد. با در نظر گرفتن اهداف خاص، شرکتها میتوانند یک استراتژی بازاریابی برای رسیدن به آنها طراحی کنند. توسعه یک استراتژی بازاریابی به طور کلی از یک طرح کلی برای رسیدن به هدف پیروی میکند.
مدل AIDAR نحوه عملکرد یک استراتژی بازاریابی را نشان میدهد:
آگاهی: عمل جلب توجه برای برند یا خدمات از طریق رسانههای مختلف
علاقه: مرحله ایجاد علاقه برای تشویق خریداران به دانستن بیشتر
تمایل: ایجاد ارتباط عاطفی با خریدار به طوری که آنها محصول را بخواهند یا برند را دوست داشته باشند
اقدام: مرحلهای که خریدار بروشور را برمی دارد، برای کسب اطلاعات بیشتر تماس می گیرد یا خرید میکند
حفظ: هنگامی که شخصی مشتری میشود، کسبوکار تمرکز خود را برای جلب رضایت مشتری معطوف میکند تا آنها برگردند و شاید شرکت را به دوستان و خانواده ارجاع دهند.
ساختن یک استراتژی بازاریابی
برای دستیابی به مشتریان و ایجاد برند یک شرکت، یک کسبوکار اهدافی را با توجه به آنچه که میخواهد با هر استراتژی بازاریابی انجام دهد تعیین میکند. تعیین هدف، شامل دانستن ارزش شرکت و هدف قرار دادن خریدار ایده آل است. استراتژیهای بازاریابی جدولهای زمانی ایجاد میکنند و موفقیت استراتژی را برای تعیین بازگشت سرمایه (ROI) اندازهگیری میکنند؛ که میتواند بر اجرای مجدد یا عدم اجرای استراتژی تأثیر بگذارد. استفاده از فرآیند اهداف SMART به تعریف استراتژی و تعیین هدف کمک میکند.
به عنوان مثال، یک شرکت قهوه طعم جدید خود را همزمان با تعطیلات عرضه میکند. در اینجا نحوه تعیین هدف SMART برای رشد فروش آمده است:
خاص: شرکت میخواهد 1000 مشتری جدید به دست آورد.
قابل اندازهگیری: شرکت میخواهد تا پایان سال این کار را انجام دهد.
قابل اقدام: شرکت تعیین میکند که تبلیغاتش در کجا موثرتر باشد.
مرتبط: محصول با موضوع تعطیلات است و عرضه آن برای نوامبر برنامه ریزی شده است.
محدود به زمان: یک جدول زمانی خاص به شرکت اجازه میدهد تا یک نتیجه خاص را هدف قرار دهد و هدف را در صورت نیاز تنظیم کند.
استراتژی بازاریابی چه تفاوتی با برنامه بازاریابی دارد؟
یک طرح بازاریابی، ایدههایی را که یک شرکت میخواهد انجام دهد، خلاصه میکند و استراتژی بازاریابی اجزای برنامه را تشکیل میدهد و آن را عملی میکند. برنامههای بازاریابی، استراتژیهای خاصی را برای رسیدن به اهداف شرکت شرح میدهند و شامل جدول زمانی برای زمان انجام استراتژیهای بازاریابی خاص و جزئیات لجستیک کمپینهای بازاریابی است.
استراتژیهای بازاریابی برنامه بازاریابی را مشخص میکنند و عموماً طول عمر بیشتری دارند؛ زیرا حاوی ارزشهای پیشنهادی و پویایی برند هستند که در طول زمان تغییر چندانی نمیکنند. استراتژیها طیف وسیعی از رسانهها و مکانهایی را پوشش میدهند که در آن یک کسبوکار ممکن است افرادی را که برایشان جذاب است بیابد و تعریف میکند که چگونه کسبوکار ممکن است آن شخص را به مشتری تبدیل کند.
نمونه های استراتژی بازاریابی
در اینجا 10 استراتژی بازاریابی رایج که شرکت ها برای دستیابی به مشتریان بیشتر، تشویق تجارت مجدد و ایجاد وفاداری به برند استفاده می کنند، آورده شده است:
1.از رسانه های اجتماعی استفاده کنید.
2.یک وبلاگ راه اندازی کنید.
3.بهینهسازی موتور جستجو (SEO) را به حداکثر برسانید.
4.یک فراخوان برای اقدام (CTA) ایجاد کنید.
5.تأثیرگذاران را درگیر کنید.
6.یک لیست پستی بسازید.
7.یک برنامه وابسته ایجاد کنید.
8.مشتریان را با چت درگیر کنید.
9.میزبان وبینارها
10.شخصیتهای مشتری را توسعه دهید.
-
از رسانههای اجتماعی استفاده کنید
رسانههای اجتماعی راههای جذاب بسیاری را برای ارتباط با مشتریان ارائه میدهند. یک کسبوکار میتواند عکسها یا ویدیوهای مربوط به محصولات خود را پست کند یا از طریق نظرات یا پیامها با هم ارتباط برقرار کند. رسانههای اجتماعی محیطی را فراهم میکنند که مشتریان میتوانند در مورد کسبوکار یا صنعت آن اطلاعات کسب کنند. تعامل با مشتریان باعث ایجاد وفاداری به برند و ارتقای خدمات مشتری میشود.
مثال: روز دوشنبه، یک شرکت قهوه ویدئویی از فرآیند تولید قهوهاش منتشر میکند و روز سهشنبه طعم جدید قهوه را اعلام میکند و مشتریان را تشویق میکند تا برای تست طعم در یکی از مغازههایش توقف کنند. در روز جمعه، این شرکت به صورت آنلاین با مشتریان در ارتباط است تا نظرات آنها را در مورد محصول جدید دریافت کند.
-
یک وبلاگ راه اندازی کنید
وبلاگها محتوایی را در یک وب سایت یا صفحه محصول ارائه میدهند که به مشتری کمک میکند تصمیم خرید یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک خدمت را بگیرد. وبلاگها بسته به اهداف استراتژی ممکن است روزانه یا هفتگی به روز شوند و پست ها به طور ایده آل ارزش و قدرت ایجاد میکنند. برخی از شرکتها ممکن است نویسندگان وبلاگ مهمان را داشته باشند که ارزش آنها را تأیید میکنند یا به مشتریان آموزش میدهند. به اشتراک گذاری پستهای وبلاگ در رسانههای اجتماعی یا رسانههای مشابه، مخاطبان و پایگاه مشتریان باالقوه را گسترش میدهد.
مثال: مطب روانشناسی دکتر پارکر قصد دارد یک تکنیک درمانی جدید را اجرا کند. دکتر از مشتریانش میخواهد که بفهمند چگونه کار میکند، بنابراین او یک پست وبلاگی هفتگی شروع میکند که به جزئیات این تکنیک میپردازد. یک بار در ماه، دکتر پارکر پستهای روانشناسان برجسته را برای دیدگاههای مختلف و تعامل با خواننده منتشر میکند.
-
بهینه سازی موتور جستجو (SEO) را به حداکثر برسانید
کلمات یا عبارات کلیدی در موتور جستجو تایپ میشوند تا یک موضوع خاص را پیدا کنند یا به یک سؤال پاسخ دهند. مرورگرهای وب برای جستجوی آن کلمات یا عبارات کلیدی در وب سایتها یا مقالات و ارائه نتایج به کاربر طراحی شدهاند. سئوی موثر نه تنها میتواند شرکت را در صدر نتایج موتورهای جستجو قرار دهد، بلکه روشی قدرتمند برای تقسیم بندی و هدف قرار دادن مشتریان است. در حالی که کلمات کلیدی و عبارات ارزشمند هستند، شرکتها همچنین باید محتوای جذابی ایجاد کنند که ارزش ارائه دهد.
مثال: یک شرکت کالاهای ورزشی فروش دوچرخه دارد و با استفاده از کلمات کلیدی خاص محتوایی را در مورد فروش ایجاد میکند. این شرکت در مورد کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با دوچرخه تحقیق میکند و از بین آنها محبوبترین را برای استفاده در محتوای خود انتخاب میکند.
نمونه کلمات یا عبارات کلیدی برای فروش دوچرخه:
- دوچرخه
- چرخه
- فروشگاه دوچرخه
- فروش دوچرخه
- تخفیف دوچرخه
- چرخ دنده
-
ایجاد یک فراخوان برای اقدام (CTA)
فراخوانی برای اقدام به مشتری برای پرسیدن سؤال، پیگیری، کسب اطلاعات بیشتر یا تصمیمگیری سریع است. فراخوانی برای اقدام ممکن است به شکل یک سوال، یک پیشنهاد یا برای ایجاد احساس فوریت باشد.
مثالها:
- فروش سه شنبه به پایان میرسد، همین الان مال خود را بگیرید!
- با پیوستن به لیست پستی ما، این گزارش رایگان را دریافت کنید.
- برای یادگیری بیشتر آمادهاید؟ اینجا کلیک کنید!
-
با اینفلوئنسرها شریک شوید
اینفلوئنسرها در درجه اول افرادی هستند که در شبکههای اجتماعی طرفداران یا مخاطبانی را به دست آوردهاند. شرکتها ممکن است با اینفلوئنسهایی که با اهداف یا استراتژی های تجاری مطابقت دارند، شریک شوند. اینفلوئنسرها میتوانند با استفاده از یک محصول، پوشیدن آن یا صحبت در مورد آن تبلیغ کنند. اگر محصولات و سیستمهای فروش شرکت وجود داشته باشد، اینفلوئنسرها میتوانند با ایجاد ارزش از طریق تجربه مستقیم بر روی خرید تاثیر بگذارند. اینفلوئنسرهای متناسب با جایگاه شرکت می توانند به کسب و کار کمک کنند تا مشتریان بیشتری را به دست آورد.
مثال: شرکتی که کفشهای پیادهروی تولید میکند، یک فرد محبوب را در یک پلتفرم رسانههای اجتماعی دنبال میکند. این شخص فالوورهای زیادی دارد و عکسها و پستهای بسیاری از مکانهایی را که به پیاده روی میرود به اشتراک میگذارد. این شرکت به اینفلوئنسر نزدیک میشود و آنها معاملهای را انجام میدهند که اینفلوئنسر اگر بپذیرد که چکمهها را بپوشد و در پستهایش درباره آنها صحبت کند، یک جفت چکمه رایگان به هر سبکی که شرکت میسازد، دریافت میکند. او حساب شبکه اجتماعی شرکت را تگ می کند و چکمه ها را به دنبال کنندگانش توصیه میکند. این شرکت اکنون تعداد فالوورهای خود را افزایش میدهد و میتواند تجربه دست اول مثبت اینفلوئنسر را به رخ بکشد.
-
یک لیست پستی با بازاریابی ایمیلی بسازید
ایجاد یک لیست پستی میتواند به یک کسب و کار کمک کند تا مشوقهایی را به مشتریان خود ارائه دهد یا آنها را تشویق به بازگشت کند. بازاریابی ایمیلی شرکت را در مقابل مشتری نگه میدارد در حالی که شرکت می تواند لیست ها را برای هدف قرار دادن مشتریان خاص تقسیم کند. اگر یک شرکت کالاهای ورزشی در حال راه اندازی جدیدترین اسکیتهای درون خطی باشد، ممکن است لیست اصلی خود را برای هدف قرار دادن جمعیتی خاص مانند افراد 18 تا 24 ساله تقسیم کند.
خودکارسازی ایمیلها به این معنی است که میتوانید بلافاصله از طریق پیامهای شخصیسازیشده به مشتریان متصل شوید و چیزی برای وقتشان به آنها پیشنهاد دهید. لیستهای پستی به مشتریان در مورد فروش یا تبلیغات هشدار میدهند، نکاتی را در مورد استفاده از یک محصول به اشتراک میگذارند یا در مورد صنعت آن آموزش میدهند.
مثال: مشتریان را می توان با ارائه یک پیشنهاد ارزش متقاعد کرد که در یک خبرنامه ثبت نام کنند:
- گزارش رایگان من را دریافت کنید
- ثبت نام کنید و کتاب الکترونیکی ما را دریافت کنید
- برای دریافت کوپن تخفیف 20 درصدی مشترک شوید
-
یک برنامه وابسته ایجاد کنید
مشابه مشارکت با اینفلوئنسرها، برنامههای وابسته به این معنی است که مشتریان شما فروش را برای شما انجام میدهند. وابسته کسی است که برای هر فروش یا ارجاع به تجارتی که از طریق وبسایت، پلتفرم رسانههای اجتماعی یا راههای مشابه انجام میشود، انگیزه دریافت میکند. شرکتهای وابسته مردم را در مورد کسبوکار صحبت میکنند و ممکن است تعداد افراد زیادی را در مورد محصولات و خدمات یاد بگیرند.
مثال: یک شرکت قهوه به دنبال وبلاگ نویسان و اینفلوئنسرهایی است که در حوزه کاری آن قرار دارند و برنامههای وابسته خود را ارائه میکند. شرکت قهوه ممکن است نمونههایی را به شرکتهای وابسته خود بفرستد تا بررسی یا توصیه آنها را امتحان کنند. هر بار که مشتری روی پیوند وابسته منحصر به فرد کلیک میکند، هم وبلاگ نویس و هم شرکت از این رابطه سود میبرند.
-
مشتریان را با چت درگیر کنید
داشتن یک ویژگی چت راهی عالی برای پاسخ به سوالات مشتری یا حل مشکلات فوری است. مشتریان ممکن است از چت برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک سرویس، عیبیابی یک محصول یا پرسیدن سوال در مورد زمان تحویل استفاده کنند. برخی از ویژگیهای چت مدرن میتوانند چت را مستقیما به دستگاه مشتری منتقل کنند، بنابراین آنها میتوانند وبسایت شرکت را ترک کنند اما گفتگو را ترک کنند.
مثال: جاروبرقی یک مصرف کننده به تازگی کار نمیکند، بنابراین از وب سایت شرکت بازدید می کند تا شماره تلفن یا اسنادی را برای عیبیابی دستگاه پیدا کند. پس از ورود به وب سایت، مشتری یک ویژگی چت را پیدا میکند که به او امکان میدهد فوراً به یک نماینده پیام ارسال کند. مشتری از اینکه متوجه میشود جاروبرقی او به یک کمربند جدید نیاز دارد هیجان زده میشود و نماینده چت قبلا ترتیب داده است تا یک کمربند جدید تا پایان هفته برای او تهیه کند. مشکل مشتری بلافاصله حل شد، و خدمات عالی به مشتری، چت را تا زمانی که او از نتیجه راضی شد، متصل نگه داشت.
-
میزبانی وبینارها
وبینارها معمولا جلسات آموزشی یا اطلاعاتی مبتنی بر وب هستند. وبینارها ممکن است به عنوان ابزاری برای کارمندان جدید یا معرفی مشتری به کسب و کار استفاده شوند. آنها برای تمرکز بر یک ایده و ارائه آن، در چندین پلتفرم، ایده آل هستند. وبینارها ممکن است شامل یک جلسهی پرسش و پاسخ باشد یا با فراخوانی برای اقدام به پایان برسد.
مثال: یک شرکت ابزار باغبانی جدیدی را راه اندازی کرده است و یک سری وبینار در مورد محصول ایجاد میکند. وبینار اول توضیح میدهد که چگونه این ابزار باغبانی را آسانتر میکند، وبینار دوم نکاتی را برای استفاده از ابزار ارائه میدهد و وبینار سوم عکسها یا ویدیوهای مشتریانی را که از این ابزار استفاده میکنند به اشتراک میگذارد. هر وبینار یک کوپن با 20 درصد تخفیف برای خرید ابزار ارائه میدهد.
پرسوناها تعریف میکنند که مشتری چه کسی است و چه چیزی را دوست دارد. پرسونا به الگوهای خرید مشتریان بینشی میدهد تا خدمات بهتری دریافت کنند. شرکتهایی که محصول یا خدماتی را میفروشند در نهایت به مشتری برای خرید نیاز دارند. از طریق تحقیق در مورد مشتریان ایده آل خود، شرکتها میتوانند پرسوناهای موجود را توسعه دهند تا خدمات خود را بیشتر شخصیسازی کنند.
مثال: یک شرکت تخته موجسواری تختهای را طراحی میکند که از بقیه بلندتر است و برای افراد بالای شش فوت قد مناسب است. این شرکت طرحی از شخصیت مشتری ایده آل خود ایجاد میکند تا تلاشهای بازاریابی خود را مشخص کند. این شرکت جزئیات مربوط به مشتری ایده آل خود را با توجه به آنها به روز میکند:
- بیش از 6 فوت قد دارد
- 18 تا 25 سال (به روز رسانی برای افراد 18 تا 35 ساله زمانی که شرکت متوجه شد بسیاری از مشتریان بالای 25 سال دارند)
- در کالج (یا فارغ التحصیل اخیر)
- عاشق ساحل است