روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت چیست ؟!

رنگ‌ها قدرتمندند! چرا که نه تنها بر روی عواطف و احساسات بلکه بر روی رفتار افراد هم اثرگذارند. علم روان‌شناسی رنگ‌ها می‌تواند به شما کمک کند برندتان را تقویت کنید، فروش‌تان را افزایش دهید، یا حتی کاربران را مجاب کنید تا به صفحات خاصی از وبسایت شما هدایت شوند یا عملیات در نظر گرفته شده‌ای را انجام دهند در طراحی سایت روانشناسی رنگ ها بسیار مهم و حیاتی است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

رنگ ها در طراحی سایت

بررسی‌ها نشان می‌دهد که افراد در کمتر از ۹۰ ثانیه بازخورد مساعد یا غیرمساعدی نسبت به یک محصول نشان می‌دهند و این در حالیست که ۹۰درصد این تصمیم بر اساس رنگ محصول گرفته می‌شود. همچنین مطالعات متخصصان این حوزه نشان می‌دهد که رنگ مناسب تا ۸۰درصد در به رسمیت شناختن برند شما مؤثر است.

اینکه بسیاری از شبکه‌های اجتماعی معروف دنیا از جمله توییتر، فیسبوک، لینکداین و تامبلر و بسیاری از برنده‌های معروف از جمله Dell، HP، IBM و Intel لوگوهایی به رنگ آبی دارند، قطعاً تصادفی نیست. البته این بدان معنا نیست که رنگ آبی حتماً گزینه‌ی خوبی برای وبسایت و برند شماست. فراموش نکنید که بسته به برخی عوامل، هر وبسایت رنگ مختص به خود را در جهت برآورده کردن نیازهایش دارد و طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن هر کاری با توجه به مشتریان هدف آن بیزنس انجام میشود.

اگر بدانید که هر رنگ چه تاثیراتی بر افراد می‌گذارد می‌توانید بهترین گزینه را برای رنگ‌آمیزی وبسایت خود برگزینید. در ادامه در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

اصول رنگ‌بندی وب‌سایت

انتخاب کردن یک رنگ مانند آبی، بسیار آسان خواهد بود. ولی باید توجه داشته باشید که برای هر پروژه‌ای که در آن با مشتری سروکار دارید، باید سعی کنید تا حد ممکن، بسیاری از انتخاب‌های خود را توجیه کنید و فقط برحسب علاقه خود به این رنگ، آن را انتخاب نکنید. نکاتی که در انتخاب یک رنگ می‌توانید به آن‌ها توجه کنید، شامل:

  • استفاده کردن از آنچه در دست دارید: اگر دارای لوگویی با رنگ ثابت برای برند خود هستید، این می‌تواند رنگ شروع‌کننده شما در طراحی سایت باشد.
  • رنگ برندهای رقیب: اگر یکی از رقبای اصلی تجارت شما دارای رنگ نام تجاری قوی‌ایی است، تا حد ممکن آن را در پالت رنگ خود به‌کار نبرید و آن را کپی نکنید و سعی کنید در طراحی سایت خود خاص باشید تا بدرخشید.
  • به مخاطب هدف خود فکر کنید: رنگ یک وب‌سایت آموزشی قطعا با رنگ یک فروشگاه لوازم نوزاد متفاوت است. همواره به این امر فکر کنید که چه کسانی از وب‌سایت شما بازدید خواهند کرد و چگونه می‌خواهید آن را احساس کنند این یعنی در طراحی سایت به مشتری هدف خود بیشترین توجه را کنید.
  • بازی با کلمه: اگر در تجارت مشتری شما، کلماتی وجود دارد که مرتبط است، این کلمات می‌تواند به شما ایده‌هایی برای رنگ ارائه دهد.
  • از رنگ‌های ساده کمک بگیرید و به اندازه استفاده کنید.
  • استفاده از سایت‌های ارائه پالت‌های رنگی پیشنهادی: بسیاری از وب‌سایت‌ها هستند که می‌توانید برای ایده گرفتن از آن‌ها الهام بگیرید. مانند dribbble ، colordrop ، colourco ، Color-hex و …

روانشناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز به صورت ناخودآگاه باعث افزایش ضربان قلب و سریع‌تر شدن سرعت تنفس می‌شود. رنگ قرمز همراه با هیجان، عشق، انرژی و تحرک است. همچنین به طور بالقوه حاوی مضامینی منفی چون جنگ، خشونت، آتش، عصبانیت و خطر است به همین دلیل برای طراحی سایت هایی که نیاز به هیجانی کردن کاربر است رنگ قرمز مناسب است.

چه زمانی از قرمز استفاده کنیم؟

از قرمز زمانی استفاده کنید که می‌خواهید در خصوص موضوعی جلب توجه کنید یا ایجاد هیجان نمایید. قرمز برای غذا، مد و فشن، سرگرمی، ورزش، تبلیغات، سرویس‌های اضطراری و مراقبت‌های بهداشتی خوب است و میتوانید در طراحی سایت ورزشی طراحی سایت تبلیغاتی و … از آن استفاده کنید.

چه زمانی از قرمز استفاده نکنیم؟

در استفاده از رنگ قرمز به هیچ عنوان زیاده‌روی نکنید. هیجان زیادی می‌تواند مخرب باشد. عموما قرمز برای کالاهای لوکس، وبسایت‌های فعال در زمینه طبیعت و وبسایت‌های حرفه‌ای مناسب نمی‌باشد چرا که برای این نوع طراحی سایت ها باید از رنگ های ملایم تر استفاده کرد.

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

روانشناسی رنگ زرد

زرد درخشان‌ترین رنگ است. با موضوعاتی همچون شادی، خوش‌بینی و جوانان همخوانی دارد. همچنین القاء کننده‌ی برخی ویژگی‌ها منفی مثل بزدلی، فریب و ارزانی نیز می‌باشد و میتوانید از آن در طراحی سایت گردشگری هم نیز استفاده کنید.

چه زمانی از رنگ زرد استفاده کنیم؟

برای شادی بخشیدن به افراد از زرد استفاده کنید. اگر می‌خواهید این شادی توأم با آرامش باشد، از زرد روشن کم‌رنگ‌تر استفاده کنید. رنگ زرد برای جلب توجه به متن‌ها و دکمه‌هایی که با کلیک بر روی ‌آن‌ها عملیات خاصی انجام می‌‌شود بسیار مناسب است و میتواند کاربر را به خود جذب کند.

چه زمانی از زرد استفاده نکنیم؟

از آنجایی که نگاه کردن طولانی به رنگ زرد باعث خسته شدن چشم‌ها می‌شود، استفاده‌ی زیادی آن توصیه نمی‌شود. تا حد ممکن از این رنگ کمتر استفاده کنید ولی در نقاط کلیدی سایت میتوانید استفاده کنید.

روانشناسی رنگ نارنجی

نارنجی یک رنگ فعال و پر جنب و جوش است که عموما با تفریح، شادی، هیجان و اشتیاق مرتبط است. همچنین استفاده از این رنگ برای جلب توجه و برقراری ارتباط نیز توصیه می‌شود از این رنگ در طراحی سایت معرفی بسیار میتوان استفاده کرد.

چه زمانی از نارنجی استفاده کنیم؟

برای جلب توجه به عملکردهای مهم مشترک شدن subscribe)، خرید، عضویت و …) یا هر محتوایی که می‌خواهید توجه افراد به آن جلب شود، برای طراحی سایت‌ های تجارت الکترونیک، طراحی سایت خودرو، طراحی سایت تکنولوژی، طراحی سایت سرگرمی، طراحی سایت غذا و … مناسب است.

چه زمانی از نارنجی استفاده نکنیم؟

هرچند که شدت نارنجی از قرمز کمتر است، اما با این حال استفاده زیاد از آن مسحورکننده است. در به کار بردن آن زیاده‌روی نکنید.

روانشناسی رنگ سبز

سبز به منظور هماهنگی و حفظ تعادل عناصر به کار می‌رود. رنگ سبز با رشد و پویایی، سلامتی، طبیعت، ثروت، آرامش، سخاوت، باروری، موفقیت، صلح و مضامینی از این قبیل مرتبط است.

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

چه زمانی از سبز استفاده کنیم؟

پردازش رنگ سبز توسط چشم به سادگی انجام می‌شود. از این رنگ به منظور ایجاد آرامش و در وبسایت‌هایی در زمینه طبیعت استفاده کنید. همچنین رنگ سبز برای طراحی سایت علم، طراحی سایت جهانگردی،  طراحی سایت منابع انسانی و … مناسب است.

چه زمانی از سبز استفاده نکنیم؟

این رنگ برای سایت‌هایی با محوریت کالاهای لوکس، تکنولوژی، و مضامین مشابه مناسب نمی‌باشد چرا که نمیتواند منظور کالا را برساند.

روانشناسی رنگ آبی

آبی با مفاهیمی همچون صلاحیت، کیفیت، آرامش، اعتماد، پایداری، خرد، وفاداری، استحکام، بهره‌وری و امنیت مرتبط است. آبی روشن می‌تواند مفاهیمی چون طراوت و انرژی‌بخشی را نیز در بر گیرد و حس خوبی منتقل کند.

چه زمانی از آبی استفاده کنیم؟

آبی اغلب توسط شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا که قابلیت جلب اعتماد فراوانی در این رنگ نهفته است. همچنین برای سایت‌هایی در زمینه مراقب‌های بهداشتی، دندانپزشکی، تکنولوژی سطح بالا، علوم پایه، دولت و موارد اینچنینی مناسب است چرا که میتواند به خوبی جلب توجه کند.

چه زمانی از آبی استفاده نکنیم؟

استفاده بیش از حد از رنگ آبی می‌تواند وب سایت شما را سرد و بی روح کند. همچنین استفاده از آن می‌تواند باعث بی اشتهایی شود، پس هیچ‌وقت از آن برای وبسایت‌هایی با موضوع غذا استفاده نکنید چرا که در طراحی سایت خوراکی باید کاربر را به اشتیاق دعوت کنیم.

روانشناسی رنگ مشکی

مشکی رنگ قدرتمندی است که اغلب با مفاهیمی مثل کمال، ظرافت، قدرت، ثبات، استحکام، تشریفات و هوش همراه است. این رنگ همچنین می‌تواند نماد مرگ، رمز و راز و شرارت باشد.

چه زمانی از مشکی استفاده کنیم؟

بسته به رنگ‌هایی که به همراه آن استفاده می‌شود، مشکی می‌تواند زیبا و سنتی یا مدرن باشد. مشکی برای کالاهای لوکس، مد و فشن، بازاریابی، لوازم آرایشی و … بسیار مناسب است و در طراحی سایت فروشگاه های بزرگ میتوان از آن استفاده کرد.

چه زمانی از مشکی استفاده نکنیم؟

استفاده زیاد از مشکی شما را از هدف وبسایت دور می‌کند و می‌تواند احساس شوم و شرورانه به کاربر منتقل کند یا حتی باعث ناراحتی و استرس افراد شود و در طراحی سایت به این گونه کاربر به سرعت از سایت خارج شده و هم موجب پایین امدن رتبه سئو سایت و هم کاهش مشتریان میشود.

روانشناسی رنگ سفید

رنگ سفید با خلوص، پاکی، شادی، صمیمیت و امنیت مرتبط است.

چه زمانی از سفید استفاده کنیم؟

سفید رنگ دکترها، پرستارها و دندانپزشک‌هاست که آن را به یک رنگ جدانشدنی از وبسایت‌هایی که با موضوع سلامتی در ارتباط هستند تبدیل کرده است. همچنین این رنگ برای وبسایت‌های علمی نیز بسیار مناسب است و همچنین شما میتوانید برای زیبایی در طراحی سایت معرفی از این رنگ استفاده کنید.

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

چه زمانی از سفید استفاده نکنیم؟

از آنجایی که تأثیر رنگ سفید در کنار رنگ‌های دیگر متفاوت است، استفاده از آن در هر نوع وبسایتی می‌تواند مناسب باشد البته که اگر هم از آن زیاد استفاده شود سایت شما بی روح میشود.

خدمات دات وب | Dotweb

DOTWEB
ما در تیم تولید محتوای شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی دات وب در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه طراحی سایت و کسب‌و‌کارهای اینترنتی را برای شما فراهم کنیم.

‫2 نظر

  • […] از مهم ترین نکته ها در طراحی وب سایت کودک استفاده از روانشناسی رنگ نسبت به سن مخاطبین است زیرا در این رده سنی کمتر به […]

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: