دیجیتال مارکتینگ چیست ؟!

دیجیتال مارکتینگ
dotweb.ir/wp-content/plugins/elementor-pro/assets/css/widget-animated-headline-rtl.min.css">

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟!

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال  (Digital Marketing) در تعریف ساده همان بازاریابی محصولات است که این روزها از طریق دستگاه الکترونیکی و به صورت مجازی و اینترنتی انجام می‌شود.

فهرست مطالب

این روزها با توجه به توسعه فضاهای مجازی و افزایش کاربران آنلاین در این فضاها، استفاده از اینترنت به شکل گسترده‌ای رو به افزایش است. همین امر سبب شده است تا بازاریابی محصولات به صورت اینترنتی نیز رونق بسیاری یابد. این موضوع همچنین موجب پدید آمدن دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک ‌رشته دانشگاهی در دنیا شده است. رشته‌ای که مخاطبان بسیاری دارد و به سرعت در حال رشد و توسعه است.

دیجیتال مارکتینگ

در واقع بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ را می‌توان ابزارها و فعالیت‌هایی دانست که در بستر فضاهای دیجیتال مانند موبایل، اینترنت، وب و دیگر چیزها شکل می‌گیرد.

در صورتی که علاقه دارید از بازاریابی دیجیتال بیشتر بدانید در این حوزه اطلاعاتی را کسب کنید، می‌توانید با خواندن این مقاله به هدف خود برسید. امید است که تا پایان مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال را می‌توان در دو نوع آنلاین و آفلاین انجام داد. دیجیتال مارکتینگ آفلاین از صد سال پیش یعنی زمان اختراع رادیو وجود داشته است. در آن زمان حدود ۱۰ سال زمان برد تا رادیو به محصول عمومی تبدیل شود و تمام مردم به آن دسترسی داشته باشند. پس از شناخت رادیو توسط تمام مردم، رادیو به عنوان اولین ابزار تبلیغات شناخته شد که با تبلیغ برای یک اجرای اپرا، صورت گرفت. از این اتفاق به عنوان تولد و شروع دیجیتال مارکتینگ یاد می‌شود. بازاریابی که همچنان پس از گذشت صدسال همچنان به صورت سنتی ادامه دارد نیز، بخشی از این نوع فعالیت است.

شکل آنلاین بازاریابی دیجیتال چیزی است که این روزها و با گسترش دنیای اینترنتی رونق گرفته است. شکلی که با استفاده از رشد تکنولوژی و پیشرفت گوشی‌های موبایل، ابزار خود را پیدا کرد. فضایی که نسبت به شکل سنتی آن بسیار خلاقانه‌تر و منعطف‌تر است و کار را برای بازاریابی راحت‌تر کرده است. این فضا توانسته است در سال‌های اخیر جایگاه خود در انواع کسب‌وکارها پیدا کند تا آن‌جا که افرادی که در گذشته نه چندان دور از بازاریابی آفلاین استفاده می‌کردند، امروزه به بازاریابی آنلاین روی آورده‌اند.

دیجیتال مارکتینگ

نقش پررنگ دیجیتال مارکتینگ در یک کسب‌وکار

اگر دنیای تبلیغات سنتی هنوز نیاز به ارتباط مستقیم و حضوری دارد تا بتواند اثرگذار باشد، در دنیای دیجیتال مارکتینگ این معضلات به صفر رسیده است. شما می‌توانید در خانه خود بنشینید و برای فردی که در آن سر دنیا است تبلیغ کنید و او را مجاب به خرید محصول یا خدمات خود کنید! به همین سادگی!

پیشنهاد می شود که مقاله فروشگاه اینترنتی چیست ؟! را بخوانید ..😍😍😍💣

دنیای دیجیتال مارکتینگ فضای بسیار گسترده‌ای را فراهم کرده است تا افراد به راحتی بتوانند برند و بیزینس خود را آن‌طور که دوست دارند، به مخاطب بشناسانند. شما با استفاده از یک وب‌سایت یا پیجی در فضاهای مجازی مانند اینستاگرام تبلیغات خود را در این دنیای گسترده آغاز می‌کنید. خود را معرفی می‌کنید و با استفاده از تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال ، مخاطب را به خود جذب می‌کنید. به این ترتیب شما و محصولتان به افراد زیادی معرفی می‌شوند و به سرعت در دنیای دیجیتال صاحب نام می‌شوید.

دیجیتال مارکتینگ B2B یا دیجیتال مارکتینگ B2C؟

اگر می‌خواهید دیجیتال مارکتینگ برای بیزینس و کسب‌وکار شما پاسخگو باشد، باید بدانید که از چه شیوه‌ای برای بازاریابی خود استفاده کنید. این شیوه بازاریابی بسته به پرسونا و مخاطب شما می‌تواند متفاوت باشد. پس ابتدا باید هدف خود از بیزینستان را مشخص کنید و سپس به دنبال بازاریابی دیجیتال برای خود باشید.

دیجیتال مارکتینگ B2B

اگر کسب‌وکار شما جز دسته کسب‌وکارهای B2B محسوب می‌شود، فعالیت‌های دیجیتال شما به منظور این است که در نهایت افراد با مدیر فروش شما لینک شوند و صحبت کنند. در این صورت شما باید با استفاده از وب‌سایت یا کانال‌های دیجیتال محور مانند لینکدین این روند را فراهم آورید تا به مقصود خود برسید.

دیجیتال مارکتینگ B2C

در حالت دوم، یعنی زمانی که بیزینس شما B2C است، شما می‌خواهید بدون ارتباط با مدیر فروش، مخاطب جذب فعالیت‌های شما شود. در این صورت شما باید با استفاده از ابزارهایی مانند اینستاگرام و پینترست ، محصول خود را ارائه نمایید. به این منظور لازم است تا شما ارائه بهتری از محصول خود داشته باشید تا مخاطب بدون ارتباط با مدیر فروش، جذب محصولات شما شود و از این محصولات استفاده کند.

20 ابزار دنیای بزرگ دیجیتال مارکتینگ

برای آنکه بتوانیم به خوبی در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت داشته باشیم، لازم است که با برخی ابزارهای این حوزه آشنایی لازم را داشته باشیم. هرچه بیشتر از این ابزارها استفاده ببریم و تلاش کنیم تا بر اساس ابزارهای روز دنیا، خود را آپدیت کنیم، قطعا نتیجه بهتری هم خواهیم گرفت. برخی از ابزارهایی را که امروزه به عنوان ابزارهایی برای دنیای گسترده دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شوند، در زیر می‌بینید:

بازاریابی برای موتورهای جست‌وجو (SEM)

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی درونگرا  (Inbound Marketing)

ایمیل مارکتینگ

تبلیغات کلیکی (PPC)

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا مدیریت و تحلیل آن (Social Media Marketing)

استراتژی محتوا  (Content Strategy)

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

تبلیغات بنری (Banner Advertising) و تبلیغات همسان (Native Advertising)

بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ

بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

تولید محتوا

بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)

آنالیز و تحلیل داده با ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس و متریکس

ارسال پوش نوتیفیکیشن

انتشار رپورتاژ آگهی

کوتاه کنندة لینک

چت آنلاین

خلاصه نکات پایانی مقاله :

همان‌طور که به خوبی می‌دانید، دنیای دیجیتال مارکتینگ دنیای بسیار گسترده‌ای است که نمی‌توان به سادگی و در قالب چندین خط تمامی آن را جز به جز بیان کرد. در صورتی که به این موضوع علاقه دارید، تلاش کردیم تا در این مقاله به صورت خلاصه به برخی از موارد بپردازیم.

مواردی که لازم است شما پیش از ورود یا در ابتدای شروع کار در این محیط گسترده با آن آشنا شوید. در این صورت است که بتوانید به خوبی در فضا به فعالیت بپردازید و شاهد رشد و پیشرفت روزافزون خود باشید. رشد و پیشرفتی که با توسعه این حوزه در تمام دنیا، نصیب تمام فعالان این زمینه نیز خواهد شد.

خدمات دات وب | Dotweb

DOTWEB
ما در تیم تولید محتوای شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی دات وب در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه طراحی سایت و کسب‌و‌کارهای اینترنتی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: