بهبود تجربه کاربری وبسایت

بهبود تجربه کاربری وبسایت

بهبود تجربه کاربری وبسایت

به عنوان یک صاحب موفق و گرداننده کسب و کارتان، وب سایت شما نقشی اساسی را در تمامی بخش های دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی ایفا می کند که در واقع در مرکز بازاریابی شما است. با طراحی وب سایت و راه اندازی یک محصول منحصر به فرد که تجربه کاربری اثر گذاری از خود به جای بگذارد، شما نصف بیشتر راه را برای شناخته شدن و آشنایی با مراجعه کنندگان طی کرده اید و آنها را به کاربران خود تبدیل کرده اید. البته منظور از تجربه کاربری فقط بخش فنی و تکنیکال طراحی وب سایت نیست، بلکه منظور ما درک نیازهای کاربر و ارائه آن چیزی است که آنها به دنبالش هستند می باشد و سرعت رسیدن آنها به هدفشان.

وب سایت شرکتی شما باید یک ابزار همه فن حریف باشد. این وب سایت مانند فروشنده ای است که تمامی روزهای هفته به صورت 24 ساعته در حال معرفی و فروختن اجناس بوده و یک لحظه هم از کار نمی ایستد پس رفتار آن با مشتری بسیار مهم است.

قبل از اینکه وارد مبحث تجربه کاربری یا UX بشویم، این نکته را نباید فراموش کرد که هر سبک طراحی و هر وب سایتی، با توجه به سرعت بالای ترندهای دیجیتال، نمی تواند بیشتر از چند سال دوام داشته باشد و بعد از مدتی می بایست به فکر طراحی یک محصول و گرافیک سایت جدید باشید چرا که طراحی ها بسیار در حال پیشرفت هستند.

کلمات UI و UX مباحث اصلی در طرحی وب سایت هستند و معمولا عده ای به صورت اشتباه از آنها استفاده کرده و یا حتی تفاوت آنها را با هم نمی دانند. در این مقاله ابتدا کمی بیشتر با این دو مفهوم آشنا شده و سپس به سراغ راه های بهبود تجربه کاربری وب سایت خواهیم رفت البته برای اطلاعات بیشتر در اینباره میتوانید مقاله ui/ux را مطالعه کنید.

افزایش کاربران با بهبود تجربه کاربری

بهبود تجربه کاربری وبسایت

حتما تا به حال برایتان اتفاق افتاده که از یک فروشگاه، محصول و یا خدمت رضایت داشته‌اید و خرید یا استفاده از آن را به دوستان و آشنایان خود نیز پیشنهاد کرده‌اید. این فرآیند در گذشته روند مهمی به حساب نمی‌آمد، اما امروزه می‌دانیم که انتقال تجربیات مثبت و حتی منفی از طرف مشتریان و کاربران می‌تواند تاثیر مستقیم بر افزایش یا کاهش فروش و همینطور محبوبیت یک برند داشته باشد و شما میتوانید با گرفتن بازخورد خوب از مشتری به مشتریان خود بیافزایید.

این فرآیند امروزه با نام تبلیغات دهان به دهان شناخته می‌شود و از اهمیت و ارزش بسیاری نیز برخوردار است. برای اینکه بتوانید از این قانون به نفع خود استفاده کنید، لازم است از راه‌هایی خلاقانه و کارآمد رضایت کاربران خود را جلب کنید. درست در همین نقطه است که با مفهوم شگفت‌انگیز تجربه کاربری آشنا خواهید شد و با بهبود تجربه کاربری سایت میتوانید این نوع بازاریابی را در ارگان خود داشته باشید

استفاده از راه های ارتباطی جذب کننده

کاربران در حال حاضر به دنبال نشانه های بصری عادت کرده اند تا مشخص کنند کدام محتوا برای آنها مهم است. استفاده صحیح از CTA (دکمه فراخوان) کاربران وب سایت شما را قادر می سازد به راحتی در سایت شما پیمایش کنند و به راحتی دقیقا همان چیزی که می خواهند پیدا کنند و همچنین در کمترین مدت زمان ممکن.

در ایجاد دکمه های CTA برای وب سایت خود، شما باید به رنگ و روانشناسی رنگ آن دقت کنید. در مطالعه ای که Maxymiser انجام داد، به نتایج شوکه کننده ای رسیدن آنها دریافتند که آن ها با تغییرات رنگی و پیام رسانی CTA، به افزایش ۱۱٪ کلیک ها به بخش پرداخت وب سایت Laura Ashley دست یافته اند. رنگ های مختلف پیام های مختلف را به همراه دارد. به پیامی که می خواهید برای یک کاربر بنویسید فکر کنید و رنگ هایتان را عاقلانه انتخاب کنید همچنین متناسب با سن کاربرانتان.

دومین چیزی که باید در نظر بگیرید کلمات است که برای دکمه های Call To Action استفاده می کنید. کلمات باید شامل یک فعل یا یک کلمه اکشن باشد که کاربر را برای انجام کاری هیجان زده کند و کاربر وادار نشود بلکه علاقه مند به زدن دکمه شود. انتخاب کلمات مناسب یا عوامل روانشناختی با توجه به سطح عاطفی که کلمه ایجاد می کند شناسایی و تعیین می شود. نبود ارتباط عاطفی به معنای نبود هیچ اقدامی از سوی کاربر است. پس حرف هایتان را جسورانه، حساس به زمان و عمل گرا کنید.

چند مثال عالی : استفاده از زبان حساس به زمان مانند ” الان ثبت نام کن” و زبان عمل گرا مانند “شروع کنید” این ها کلمات اکشن های فعالی هستند که کاربر را هدایت می کنند تا به جلو حرکت کند و وارد بخش مورد نظر ما شود.

چرا باید به رابط کاربری اهمیت داد ؟

بهبود تجربه کاربری وبسایت

یکی از اصلی ترین چالش های کسب و کارهای امروزی و مدرن در زمینه دیجیتال مارکتینگ و طراحی قالب سایت، فرآیند نسبتا پیچیده تبدیل کردن بازدیدکنندگان معمولی به مشتریانی است که محصولی را خریداری کرده و یا خدماتی را سفارش می دهند و تبدیل به مشتریان ثابت ما میشوند.

هر میزان هم که محصولاتتان درجه یک و بی رقیب باشد، در صورتی که کاربر از تجربه کاربری هنگام بازدید از وب سایت شما احساس رضایت و راحتی نداشته باشد، مطمئن باشید که شانس داشتن مشتری های جدید را از دست خواهید داد.

بهبود تجربه کاربری یا UX یکی از چالش برانگیز ترین و دشوارترین مراحل در دیجیتال مارکتیگ و طراحی وب سایت به شمار می رود.

باید قبول کرد که یک طراح UX موفق همواره باید خودش را جای کاربران تازه وارد و نا آشنا با وب سایت قرار بدهد. شما برای جلب یک کاربر ابتدا باید بدانید که او به دنبال چه چیزی است و میخواهد به چه چیزی برسد و شما در کمترین زمان ممکن کاربر را به هدفش برسانید.

پس از اینکه با طرز تفکر و نیازهای کاربران خود بیشتر آشنا شدید، این توانایی را پیدا خواهید کرد که آنها را به قسمت هایی که می خواهید آنها بیشتر توجه کنند بکشانید و در نتیجه کاربران را به مشتریانتان تبدیل کنید. براقرار رابط عاطفی بین کاربر و وب سایت شما یک اصل مهم برای جلب اطمینان آنهاست. البته طراح تجربه کاربری می بایست خودش را به جای کاربران فعلی هم قرار بدهد و نیازهای آنها را بیشتر و آسان تر از قبل دم دستشان بگذارد که آنها هم از سایت خسته نشوند و به کاربر وفادار ما تبدیل شوند.

موارد زیر بخشی از مهم‌‎ترین فاکتورهایی هستند که باید در بهبود تجربه کاربری به آن دقت کنید:

بهبود تجربه کاربری وبسایت

بهترین بودن به معنی در برداشتن همه‌ی ویژگی‌ها نیست، بلکه به معنای این است که در سطح خود بهترین را عرضه کنید. تامین کردن کامل‌ترین شرایط برای کاربران در یک سایت ساده، بسیار بهتر از ایجاد یک سایت با امکانات متنوع اما پر از ایراد است.

مفاهیم ساده را در قالب‌های جذاب و متفاوت در اختیار مخاطب قرار دهید و از پیچدگی خودداری کنید.

در استفاده از رنگ‌ها دقت و حساسیت بیشتری به خرج دهید. برای این کار لازم است رنگ برند و اهداف خود را بدانید و سلیقه‌ی کاربران خود را پیش‌بینی کنید.

مهم‌ترین اطلاعات را در قسمت‌های بالایی سایت قرار دهید. با این کار بخش مهمی از اطلاعات مورد نیاز به سادگی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و در نتیجه تجربه کاربری رضایت بخشی را برای او ایجاد می‌کند.

صفحات مهم و ارزشمند را بهینه‌سازی کنید. برای این کار لازم است که اولویت‌های برند را بشناسید. اغلب مهم‌ترین صفحه‌ها عبارتند از صفحه اصلی، صفحات فرود، صفحات فروش، درباره ما و صفحه تماس. به یاد داشته باشید که بهینه‌سازی صفحات سایت یک شبه اتفاق نمی‌افتد و لازم است که در یک بازه زمانی رفتارهای مشتریان را بر روی آن صفحه رصد کنید و نرخ پرس و … را بررسی کنید.

دکمه‌های CTA را بهینه‌سازی کنید. بسیاری از وب سایت‌ها بیش از یک CTA را به صورت متراکم در صفحات سایت قرار می‌دهند؛ این کار باعث سردرگم شدن کاربران و در نتیجه کاهش کلیک می‌شود.

افزایش سرعت بارگذاری سایت تاثیر مستقیمی بر بهبود تجربه کاربری دارد چرا که اگر سایت شما از سرعت خوبی برخوردار نباشد نمیتواند کاربر را به سایت جذب کند.

فرم‌ها و فهرست‌ها را تا جای ممکن ساده طراحی کنید و اگر نیاز به پیچیدگی دارد، آموزش کوتاهی برای کاربران در آن قرار دهید.

خدمات مشتریان خود را بهبود بخشید. ممکن است تصور کنید که ارتباط با مشتری جدا از UX سایت است اما این خدمات بخش مهمی از تجربه کاربر است.

بهتر است بخش ارتباط مستقیم در قالب یک کادر چت را در دسترس کاربران قرار دهید.

پاپ‌آپ‌ها و بنرهای اضافی را حذف کنید

همچنین شما میتوانید جهت اطلاعات بیشتر از طریق صفحه تماس با ما و یا صفحه اینستاگرام با تیم ما در ارتباط باشید.

DOTWEB
ما در تیم تولید محتوای شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی دات وب در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه طراحی سایت و کسب‌و‌کارهای اینترنتی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: