برندینگ یا برندسازی

برندینگ یا برندسازی

برندینگ یا برندسازی چیست؟

برندسازی درواقع تمام روش‌هایی است که شما استفاده می‌کنید تا تصویری از شرکت خود را در چشم مشتریان ایجاد کنید و با اسم لوگوی خود در ذهن کاربر خود بمانید.

این روش‌ها می‌تواند ساخت وب‌سایت و توصیف آنچه ارائه می‌دهید، طراحی آگهی‌ برای تبلیغ خدمات و کالاهای خود، انتخاب رنگ خاص برای شرکت‌هایی که مرتبط با شرکت شما هستند و ایجاد لوگو و استفاده از این لوگو در تمام حساب‌های شبکه‌های و رسانه‌های اجتماعی باشد، که در تمام این موارد شما در حال برندسازی برای شرکت خود هستید. به این ترتیب، چگونگی درک مردم از کسب‌وکار را خودتان شکل می‌دهید و با این روش بعد از برند سازی میتوانید که به افزایش فروش چشمگیری برسید و کسب و کار خود را گسترده تر کنید.

آنچه مشتریان درمورد برند شما می‌گویند واقعیت است نه  آنچه شما می‌خواهید آن‌ها درباره برندتان فکر کنند. این درواقع تصوری است که هنگامی که مردم نام کسب‌وکار شما را می‌شنوند به ذهنشان می‌آید. و این تصویر براساس احساساتی است که براساس تجربیات خوب یا بد با شما در ذهن آن‌ها نقش می‌بندد و می‌تواند به صورت خوب یا بد در ذهنشان استوار بماند پس سعی کنید که این تصویر یک تصویر خوش از شما باشد که موجب فراموشی شما از ذهن مخاطب نشود.

برندینگ یا برندسازی

اشتباهات رایج در مفهوم برند و برندینگ (Branding)

برخی اشتباهات رایج و متداول در درک مفهوم برند و برندسازی و اینکه چه چیزهایی برند محسوب نمی شوند.

  1. برند با لوگو، آرم یا المانهای سمبلیک متفاوت است شما با اینکار باعث میشوید کاربر یک ذهنیت واحد در رابطه با شما نداشته باشد.
  2. برند با علامت تجاری (Trade Mark) تفاوت دارد.
  3. شعار سازمانی با داشتن برند شعار متفاوت است.
  4. برند با اشتهار یا حسن شهرت و معروفیت متفاوت است بنابراین هر سلبریتی دارایبرند شخصی (پرسونال برند) نیست.
  5. برند قوی و معتبر دلیل بر گران قیمت بودن ندارد.
  6. برند یک اتفاق رویداد محور نیست.

چگونه برندسازی کنیم و استراتژی برندسازی چیست؟

استراتژی‌های برندسازی برنامه‌های عملیاتی هستند که سازمان‌ها برای تمایز محصولات، خدمات و هویت خود از رقبایشان از آن‌ها استفاده می‌کنند و این استراتژی باید بصورت بسیار دقیقی برنامه ریزی شود چرا که هر قدم اشتباهی امکان عکس شدن کار را برای شما دارد.

استراتژی برند در حقیقت برند بلند مدت شما است که به شما کمک می‌کند نوع تصویری که می‌خواهید برای مشتریان خود بسازید را شناسایی کنید. این یعنی فکر کردن درباره اینکه چه نوع احساسات و انتظاراتی مخاطبان را با شرکت شما مرتبط می‌سازد پس انتظارات مشتریان خود را دقیق باید بررسی کنید.

شما می‌خواهید چه تصویری داشته باشید؟ معتبر باشید؟ پیچیده باشید؟ جالب باشید؟ حرفه‌ای باشید؟

یک برند درواقع نقطه اوج تمام احساسات و افکاری است که در ذهن مشتری درمورد کسب‌وکار شما وجود دارد و استراتژی‌ برندسازی شیوه تغییر این ادراکات توسط شما است تا بتوانید آن‌ها را با هدف‌گذاری‌های خود سازگار کنید که یک پروژه زمان بر در عوض کاملا سودده میباشد.

۷ مولفه برای داشتن استراتژی ساخت برند موفق

1.هدف

هر برند یک وعده به مخاطب می‌دهد. اما در بازاری که در آن اعتماد مصرف‌کننده پایین و بودجه بالا است تنها وعده یک برند نیست که آن را از سایر برندها متمایز می‌کند، بلکه داشتن هدفی خاص است هدفی که بتواند این برند را از سایر رقبا متمایز کند.

همانطور که وعده‌ای که نام تجاری شما می‌دهد برای موقعیت برند شما لازم است هدف شما نیز اهمیت دارد. زیرا این هدف به عنوان وجه تمایز میان شما و رقبای شما عمل می‌کند. با توجه به استراتژی‌‌های کسب‌وکار داخلی هدف را می‌توانید به دو روش نشان دهید:

  • کارکردی و عملی: این مفهوم بر ارزیابی موفقیت‌ها به دلایل فوری و تجاری تمرکز دارد. به عنوان مثال هدف از یک کسب‌وکار این است که پول در بیاورد.
  • مقصودی: این مفهوم بر موفقیت تاثیر می‌گذارد، زیرا به توانایی کسب درآمد و انجام کارهای خوب در جهان بستگی دارد که موجب اعتماد سازی هم نیز میشود.
برندینگ یا برندسازی

۲.ثبات و انسجام

کلید انسجام این است که از صحبت درباره چیزهایی که به برند شما مرتبط نیست اجتناب کنید. به عنوان مثال شما عکسی جدید به صفحه فیس‌بوک خود اضافه می‌کنید. آیا این تصویر با پیام شما همخوانی دارد یا فقط چیز جالب یا خنده‌داری بوده است که به صراحت می‌تواند مخاطبان شما را گیج کند؟ مخاطب خود را گیج نکنید و ذهن آنها را پراکنده نکنید.

هنگامی که در تلاش برای برندسازی از طریق پلتفرم هستید باید مطمئن شوید که تمام پیام‌های شما یکپارچه است. در نهایت این سازگاری باعث تشخیص نام تجاری شما شده و منجر به وفاداری مشتری به شما خواهد شد و این وفاداری یعنی مشتریان ثابت شما که موجب پیشرفت چشمگیر شما میتوانند بشوند.

برای دیدن یک نمونه عالی از یکپارچگی بیایید نگاهی به برند کوکاکولا بیندازیم. نتیجه تعهد این برند به انسجام تمام عناصر بازاریابی این برند با یکدیگر هماهنگ هستند.

 این موضوع کمک کرده تا این برند تبدیل به یکی از برندهای شناخته شده جهان شود. به عنوان مثال در سطح حساب‌های رسانه‌های اجتماعی این برند نیز یکپارچگی نام تجاری آن‌ها بسیار واضح است و توانسته به خوبی برند سازی خود را انجام دهد.

 

با زمان گذاشتن برای تعریف و توافق بر سر این یکپارچگی برندسازی شما نیز می‌تواند بسیار موفق باشد چرا که در ذهن کاربر ماندگار میشوید.

3.احساسات

مشتریان همیشه منطقی نیستند. گاهی مردم حاضرند پول بیشتری برای خرید یک برند شناخته شده بدهند تا پول کمتری برای یک جنس بهتر و ارزان‌تر. اما چرا؟

زیرا این برندها با استفاده از برندسازی احساسی باعث ایجاد یک جامعه برای نام تجاری خود شده‌اند و به این صورت بین برند خود و مشتریان اتصال برقرار کرده‌اند و آنها به وسیله احساسات خود با مشتری ارتباط برقرار میکند.

این برندها با ایجاد فضای احساسی که به مخاطب این حس را می‌دهد که باید جامعه خود را بزرگتر کنند، قادر است خود را به عنوان یک انتخاب واضح برای کسانیکه می‌خواهند آن محصول را خریداری کنند تعیین کند.

مردم تمایل ذاتی برای ایجاد روابط دارند. مارک لری که یک محقق و روانشناس است معتقد است که مردم نیاز به احساس ارتباط نزدیک با دیگران دارند و این روابط نزدیک بخش عمده‌ای از رفتار انسانی است. درسی که از این نکته می‌توان آموخت این است که باید راهی برای ارتباط با مشتریان خود در سطحی عاطفی‌تر و عمیق‌تر بیابید. باید دریابید که آیا به آن‌ها آرامش می‌دهید؟ آن‌ها شما را به عنوان بخشی از خانواده خود احساس می‌کنند؟ آیا زندگی را برای آن‌ها ساده‌تر کرده‌اید؟ این عوامل محرک و عواملی مانند این برای تقویت رابطه شما با مشتری و همچنین ایجاد وفاداری مشتری به شما کمک می‌کند.

برندینگ یا برندسازی

۴.انعطاف‌پذیری

در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است بازاریابان باید انعطاف‌پذیر باقی بمانند تا بتوانند با مردم در ارتباط باشند. همچنین این انعطاف‌پذیری باعث ایجاد خلاقیت در کمپین‌های بازاریابی شما می‌شود که روش های مختلفی را برای کمپین بازاریابی خود میتوانید تشکیل دهید.

شما ممکن است به این فکر کنید که: خوب من چگونه باید انعطاف‌پذیر باقی بمانم؟

سوال بسیار خوبی است. در حالیکه انسجام و یکپارچگی برای تنظیم استانداردهای برندسازی شما لازم است، انعطاف‌پذیری نیز شما را قادر می‌سازد تا تنظیماتی را ایجاد کنید که باعث و  تشخیص رویکرد شما شود.

به عبارت دیگر، برنامه‌های هویت موثر نیاز به یکپارچگی دارد تا بتواند تشخیص داده شود و شناسایی شود، اما برای تازه نگه داشتن این موارد باید تنوع و انعطاف‌پذیری وجود داشته باشد.

انعطاف پذیری بعنی مهندس بودن مهندس بودن به این معناست که شما در هر شرایطی با توجه به اون شرایط شیوه کمپین خود را تغییر دهید.

یک نمونه عالی برای این نوع تعادل استراتژیک می‌تواند برند Old Spice باشد. این روزها برندOld Spice  یکی از بهترین نمونه‌ها از بازاریابی موفق در سراسر دنیا است. تا پیش از  این برند تنها یک نیاز برای پدران بود اما امروزه این برند یک برند بسیار معروف و محبوب برای تمام سنین است. و راز این موفقیت نیز تنها انعطاف‌پذیری این برند است شما هم میتوانید با رعایت تکنیک های برندینگ برند خود را به راحتی ایجاد کنید.

توجه داشته  باشید که باید کاری انجام دهید که از جایگاه برند خود محافظت کنید. Old Spice به خوبی توانست با توجه به نیاز بازار این انعطاف‌پذیری را داشته باشد و همچنین جایگاه برند خود را نیز حفظ کند و نه تنها از مخاطبینش کاسته نشد بلکه به مخاطبان و کاربران خودش نیز افزود شما اگر انعطاف پذیر نباشید ممکن است در برخی از مراحل مشتریان برخی از مشتریان خود را از دست بدهید و از یاد آنها بروید.

بنابراین اگر استراتژی‌ها و تاکتیک‌های قدیمی شما دیگر کار نمی‌کند از تغییر دادن آن‌ها نترسید. فقط به این دلیل که این استراتژی‌ها در گذشته کار می‌کرده دلیل ندارد که اکنون نیز برای شما کار کند. اجازه دهید که مخاطبان شما، شما را در راه‌های تازه و جدید ببینند. آیا مشاغلی وجود دارد که برند شما بتواند ایجاد کند؟ آیا ویژگی‌هایی درباره محصول شما وجود دارد که هنوز برجسته نشده است؟ از آن‌هایی استفاده کنید که برای مشتریان جدید است و به دلیل اینکه محصولات قدیمی شما را دوست داشتند بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و مثل سابق بتوانید فروش داشته باشید.

۵.مشارکت کارکنان

همانطور که قبلا گفتیم، اگر شما تمایل به برندسازی دارید دستیابی به یک احساس یکپارچه بسیار مهم است. این نکته بسیار مهم است که کارکنان شما نیز چگونه با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند تا بتوانند درک درستی از برند شما را به آن‌ها بدهند تا شما بتوانید در ذهن مشتری ماندگار شوید در انتها هم تبدیل به یک برند شوید .

اگر نام تجاری شما از طریق سرگرمی‌های توییتر بسیار جذاب دیده می‌شود، منطقی به نظر نمی‌رسد که زمانیکه با شرکت شما تماس می‌گیرد با یک پشتیبانی بداخلاق و ترش‌روی صحبت کند پس باید روی تیم خود بسیار کار کنید تا باهر مخاطبی چگونه باید رفتار کنند.

برای جلوگیری از این تجربه ناسازگار بهتر است کارکنان خود را در این جهت با اهداف خود یکپارچه و هماهنگ سازید و یا از ابتدا کارمندانی جذب کنید که یکپارچه با اهداف شما باشند.

۶.وفاداری

اکر شما در حال حاضر مشتریانی دارید که شما را دوست دارند، شرکت شما و برند شما باید بخاطر این عشق به آن‌ها پاداش دهد. این دسته از مشتریان به شما وفادار هستند، شما را به دوستان خود معرفی می‌کنند و درواقع به عنوان سفیران برند شما عمل می‌‎کنند. وفاداری این افراد برای شما مشتری بیشتر و در نتیجه سود بیشتر به ارمغان خواهد آورد.

گاهی تنها یک تشکر می‌تواند تنها چیزی باشد که لازم است انجام دهید. اما پس از آن باید از این فراتر روید و شاید ممکن باشد یک نامه شخصی به آن‌ها بنویسید. برای آن‌ها برخی چیزهای خاص ارسال کنید یا از آن‌ها بخواهید نظرات خود را برای شما ارسال کنند تا در وب‌سایت خود از آن‌ها استفاده کنید و آنها را به نوعی وابسته خود کنید .


وفاداری بخش مهمی از استراتژی هر برند است. برجسته کردن یک رابطه مثبت بین شما و مشتریان شما باعث می‌شود مشتریان بالقوه نیز تمایل به انتخاب برند شما داشته باشند و به مشتریان واقعی و دلبسته شما تبدیل شوند.

برندینگ یا برندسازی

۷.آگاهی رقابتی

رقابت را به عنوان یک چالش برای بهبود استراتژی خود ایجاد ارزش بیشتر در برند خود در نظر بگیرید. شما با رقیبتان در همان کسب‌وکار هستید و همان مشتریان را دارید بنابراین بایستید و تماشا کنید که رقیبانتان چه کاری انجام می‌دهند.

آیا برخی استراتژی‌های آن‌ها موفق عمل می‌کند؟ می‌توانید حتی از برخی شکست‌های آن‌ها به منظور تجربه و بهبود شرکت خود استفاده کنید و شما دیگر مرتکب آن اشتباهات نشوید.

مثلا درمورد هات‌اسپات، استفاده از برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی و خواندن مقالات دیگر یک رقابت است. شما با توجه به استراتژی‌های رقیب خود اگر می‌خواهید برند خود را ارتقا دهید، نباید هر حرکتی را که آن‌ها انجام می‌دهند دیکته کنید.

مطمئنا شما یک محصول و سرویس مشابه با شرکت‌های دیگر دارید که در رقابت با شما هستند، شما باید از رقیب خود متمایز باشید. با تکرار هر حرکتی که رقیب شما می‌کند باعث از بین رفتن این تمایز بین برند خود و رقیبانتان می‌شوید پس کپی برداری نکنید و در بین رقبای خود خاص باشید که با اینکار شما میتوانید در بین رقبای خود بدرخشید و تنها با این روش شما میتوانید به موفقیت های بزرگ برسید در صورتی که سوال و یا ابهامی برای شما باقی مانده است میتوانید از طریق صفحه تماس با ما با تیم ما در ارتباط باشید.

خدمات دات وب

DOTWEB
ما در تیم تولید محتوای شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی دات وب در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه طراحی سایت و کسب‌و‌کارهای اینترنتی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: