باشگاه مشتریان چیست ؟

باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان چیست؟

یک باشگاه مشتریان برنامه ای است که مزایایی را به گروه مخصوصی از مشتریان از میان مشتریان کنونی بیزینس در ازای وفاداری مشتری به بیزینس ارائه می کند و به همین دلیل است که در امریکا به این برنامه ها، برنامه های وفاداری گفته می شود. مزایای مذکور را می توان به صورت کوپن ها، محصولات رایگان، مزایای قابل دستیابی از طریق کمپانی های دیگر و … ارائه داد. یک باشگاه مشتریان، مشتریان شما را تشویق به ادامه خرید از بیزینس شما می کند بدون توجه به این که فروشگاهی فیزیکی داشته باشید یا یک وب سایت ای کامرس.

چرا راه اندازی یک باشگاه مشتریان برای بیزینس شما خوب است؟

اگر داده های مربوط به مشتریان بازگشتی را تحلیل کنیم به پاسخ ساده ای خواهیم رسید.

آیا می دانستید که هزینه کسب مشتری جدید ۶-۷ برابر هزینه فروش به یک مشتری کنونی است؟ علاوه بر این، یک مشتری کنونی تقریباً ۶۰ درصد بیشتر از مشتری جدید خرید می کند! البته که این داده ها مربوط به کل مشتریان یک بیزینس هستند، زمانی که در مورد اعضای باشگاه مشتریان صحبت می کنیم داده ها بهتر از این هم می شوند. به صورت میانگین بیزینسی که می تواند نرخ بازگشت مشتریان خود را به صورت موفقیت آمیز تنها ۵ درصد بالاتر ببرد از افزایش سود ۹۵ درصدی لذت خواهد برد چرا که مشتریان قدیمی به شما و بیزنستان وفادار شده اند و با یک تحریک کوچک میتوانید آنها را ترغیب به خرید کنید.

اهمیت باشگاه مشتریان برای کسب و کارها

باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان چیزی است که شرکت‌ها باید برای داشتن آن اشتیاق داشته و حتماً آن را طراحی کنند. مشتری‌های وفادار به برند شما، مدت زمان بیشتری را در وب‌سایتتان سپری می‌کنند. آن‌ها همچنین درباره برندتان با دوستان و نزدیکان خود دائماً صحبت می‌کنند که این امر نرخ مراجعه به وب‌سایتتان را افزایش خواهد داد و نه تنها موجب افزایش مشتریان شما میشود بلکه موجب افزایش رتبه سئو سایت شما و افزایش مشتری از این طریق هم میشود.


در ادامه به شما خواهیم گفت که چرا باشگاه مشتریان برای کسب و کارها اهمیت دارد:

مشتریان برای برندهای موردعلاقه خود بیشتر هزینه می‌کنند و راحتتر به قیمت آنها اعتماد میکنند.

مشتریان وفادار بیشتر از بقیه افراد پول می‌پردازند.

مشتریان وفادار در مورد تجربیات مثبت برند شما با خانواده و نزدیکانشان صحبت می‌کنند. بازاریابی دهان به دهان بیشتر از محتوا و تبلیغات مارک‌دار در جذب و هدایت مشتریان جدید مؤثر است و در ادامه این مشتریان جدید به مشتریانی وفادار تبدیل می‌شوند که احتمالاً بیشتر از حد متوسط پول پرداخت می‌کنند.

و در دنیایی که صدها گزینه مختلف برای تقریباً هر کالایی یا خدمتی که مشتری می‌تواند خریداری کند وجود دارد، اگر مشتریان برای خرید مجدداً به شما مراجعه کنند ارزشمند است و نشان‌دهنده آن است که مشتری برند شما را دوست دارد و به آن اعتماد می‌کند.

این امر اثبات می‌کند که کاربران ارزشی را که به عنوان مشتری شما به دست می‌آورند، از قیمت‌های پایین برندهای دیگر و کالاهای متفاوت آن‌ها برایشان جذاب‌تر است.

اکنون که دانستیم حفظ مشتریان فعلی یک کسب و کار امری مهم و کم‌هزینه‌تر از جذب مشتری‌های جدید است به بررسی ویژگی‌های باشگاه مشتریان کارآمد می‌پردازیم.

آیا بیزینس شما مناسب راه اندازی باشگاه مشتریان است؟

زمانی که اعداد را چک می کنیم، واضح است که راه اندازی یک باشگاه مشتریان تلاشی مثبت و سودآور است، اما آیا تمامی بیزینس ها برای این کار مناسب هستند؟ مواردی وجود دارند که در آن ها راه اندازی باشگاه مشتریان موثر نخواهد بود، این ها بیزینس هایی هستند که مشتریانشان خریدهای خود را به صورت غیرمستمر انجام می دهند. در این موارد، بیزینس نمی تواند در بازگشت مشتریان خود استمرار ایجاد کند و در نتیجه بتواند مزایایی را به مشتریان خود ارائه کند. مثال برای بیزینس هایی که مناسب راه اندازی باشگاه مشتریان نیستند بیزینس های در حوزه نوسازی خانه، وکلا و … هستند.

مزایا و معایب باشگاه مشتریان چیست؟

مسلماً هر چیزی مزایا و معایب خاص خود را دارد؛ حتی باشگاه مشتریان! انتخاب شماست که از مزایای آن بیشترین بهره را بگیرید و از معایبش دوری کنید و بتوانید خودتان را به وسیله آن اقدام به بالاترین نقطه برسانید.

مزایای باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان

افزایش نرخ خرید مشتری

اقداماتی نظیر مشوق‌های تخفیف و قیمت همیشه مشتری را به خود جذب می‌کند چراکه خرید ارزان همیشه هدف اصلی مشتریان است و شما میتوانید به صورت مکرر این موضوع را به مشتریان به وسیله باشگاه مشتریان یادآوری کنید.

ذخیره بانک اطلاعاتی مشتری

با داشتن باشگاه مشتریان شما می‌توانید به اطلاعات مشتریانتان دسترسی داشته باشید. این اطلاعات بهبود چشمگیری به کسب و کارتان می‌بخشد. به این وسیله می‌توانید رفتار مشتری را پیش‌بینی کنید و از نیازها و خریدهای وی درک بهتری به دست آورید.

افزایش راهکارهای ارتباط با مشتری

ارتباط مداوم با مشتری از طریق باشگاه مشتریان به شما کمک می‌کند تا بتوانید محصولات جدید خود را زودتر به مشتریان وفادار معرفی کنید. از طریق باشگاه مشتریان ایمیل مارکتینگ نیز ساده‌تر می‌شود و میتوانید ایمیل مارکتینگ را به بهترین نحو انجام دهید.

کاهش مشتری‌های کم سود و کم بازده کسب و کار

با داشتن باشگاه مشتریان، می‌توانید مشتریان با خریدهای بالا را از مشتریان کم سود جدا کرده و تمرکز خود را بیشتر بر روی مشتریان پرسود خود بگذارید و بیشتر سعی در جذب آنها داشته باشید.

معایب داشتن باشگاه مشتریان

و اما مهم‌ترین عیوب باشگاه مشتریان عبارت‌اند از:

اطلاعات اشتباه

معمولاً مشتریان اطلاعات خود را به صورت ناقص در باشگاه مشتریان تکمیل می‌کنند.

از طرفی بسیاری از رقبای کسب و کارها ممکن است در لباس مشتری در باشگاه مشتریان رقیبانشان ثبت‌نام کنند. این مسائل، دید محدودی از کسب و کار و صنف کاریتان به شما می‌دهد.

رقابت

امروزه رقابت در عرصه راه‌اندازی باشگاه مشتریان بسیار زیاد شده است. بنابراین باید نهایت دقت و ظرافت را در طراحی باشگاه مشتریان به خرج دهید و باشگاهی با کیفیت تولید کنید و البته از کپی‌برداری پرهیز کنید چرا که در اینصورت هم جلوه خود و هم جلوه برندتان را پیش مشتری بد کرده اید.

مشتری باید در مورد باشگاه مشتریان و مزایای آن آگاهی داشته باشد

باشگاه مشتریان

آگاهی مشتريان از وجود باشگاه مشتريان و شناخت آنها از ارزشهایی که باشگاه برایشان فراهم می کند، مبنایی برای موفقيت باشگاه مشتريان است. برای مثال، سوپرمارکت ها و فروشگاه های مد و فشن، از صندوق داران خود می خواهند که از خریداران بپرسند آیا آنها عضو باشگاه هستند یا نه؟ و اگر عضو نیستند صندوقداران سعی می کنند با تشریح مزایای عضویت در باشگاه، خریداران را برای پیوستن به باشگاه مشتریان متقاعد کنند.

 

از تمام ابزارهایی که در کسب و کار دارید استفاده کنید تا به مشتریان خود یادآوری کنید که باشگاه مشتری وجود دارد و برای آنها مناسب است. برخی از ابزارهایی که می توانید استفاده کنید عبارتند از : وب سایت شرکت، لیست های توزیع، پیام های صوتی و موارد دیگر. در حال حاضر برخی بانک ها و شرکت ها در ایران نیز باشگاه مشتریان را تشکیل داده اند مانند باشگاه مشتریان بانک ملت، باشگاه مشتریان بانک ایران زمین و…

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما میتوانید از طریق صفحه تماس با ما و یا صفحه اینستاگرام در ارتباط باشید.

DOTWEB
ما در تیم تولید محتوای شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی دات وب در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه طراحی سایت و کسب‌و‌کارهای اینترنتی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: