اگر داده های مربوط به مشتریان بازگشتی را تحلیل کنیم به پاسخ ساده ای خواهیم رسید.
آیا می دانستید که هزینه کسب مشتری جدید ۶-۷ برابر هزینه فروش به یک مشتری کنونی است؟ علاوه بر این، یک مشتری کنونی تقریباً ۶۰ درصد بیشتر از مشتری جدید خرید می کند! البته که این داده ها مربوط به کل مشتریان یک بیزینس هستند، زمانی که در مورد اعضای باشگاه مشتریان صحبت می کنیم داده ها بهتر از این هم می شوند. به صورت میانگین بیزینسی که می تواند نرخ بازگشت مشتریان خود را به صورت موفقیت آمیز تنها ۵ درصد بالاتر ببرد از افزایش سود ۹۵ درصدی لذت خواهد برد چرا که مشتریان قدیمی به شما و بیزنستان وفادار شده اند و با یک تحریک کوچک میتوانید آنها را ترغیب به خرید کنید.
باشگاه مشتریان چیزی است که شرکتها باید برای داشتن آن اشتیاق داشته و حتماً آن را طراحی کنند. مشتریهای وفادار به برند شما، مدت زمان بیشتری را در وبسایتتان سپری میکنند. آنها همچنین درباره برندتان با دوستان و نزدیکان خود دائماً صحبت میکنند که این امر نرخ مراجعه به وبسایتتان را افزایش خواهد داد و نه تنها موجب افزایش مشتریان شما میشود بلکه موجب افزایش رتبه سئو سایت شما و افزایش مشتری از این طریق هم میشود.
در ادامه به شما خواهیم گفت که چرا باشگاه مشتریان برای کسب و کارها اهمیت دارد:
مشتریان برای برندهای موردعلاقه خود بیشتر هزینه میکنند و راحتتر به قیمت آنها اعتماد میکنند.
مشتریان وفادار بیشتر از بقیه افراد پول میپردازند.
مشتریان وفادار در مورد تجربیات مثبت برند شما با خانواده و نزدیکانشان صحبت میکنند. بازاریابی دهان به دهان بیشتر از محتوا و تبلیغات مارکدار در جذب و هدایت مشتریان جدید مؤثر است و در ادامه این مشتریان جدید به مشتریانی وفادار تبدیل میشوند که احتمالاً بیشتر از حد متوسط پول پرداخت میکنند.
و در دنیایی که صدها گزینه مختلف برای تقریباً هر کالایی یا خدمتی که مشتری میتواند خریداری کند وجود دارد، اگر مشتریان برای خرید مجدداً به شما مراجعه کنند ارزشمند است و نشاندهنده آن است که مشتری برند شما را دوست دارد و به آن اعتماد میکند.
این امر اثبات میکند که کاربران ارزشی را که به عنوان مشتری شما به دست میآورند، از قیمتهای پایین برندهای دیگر و کالاهای متفاوت آنها برایشان جذابتر است.
اکنون که دانستیم حفظ مشتریان فعلی یک کسب و کار امری مهم و کمهزینهتر از جذب مشتریهای جدید است به بررسی ویژگیهای باشگاه مشتریان کارآمد میپردازیم.
معمولاً مشتریان اطلاعات خود را به صورت ناقص در باشگاه مشتریان تکمیل میکنند.
از طرفی بسیاری از رقبای کسب و کارها ممکن است در لباس مشتری در باشگاه مشتریان رقیبانشان ثبتنام کنند. این مسائل، دید محدودی از کسب و کار و صنف کاریتان به شما میدهد.
آگاهی مشتريان از وجود باشگاه مشتريان و شناخت آنها از ارزشهایی که باشگاه برایشان فراهم می کند، مبنایی برای موفقيت باشگاه مشتريان است. برای مثال، سوپرمارکت ها و فروشگاه های مد و فشن، از صندوق داران خود می خواهند که از خریداران بپرسند آیا آنها عضو باشگاه هستند یا نه؟ و اگر عضو نیستند صندوقداران سعی می کنند با تشریح مزایای عضویت در باشگاه، خریداران را برای پیوستن به باشگاه مشتریان متقاعد کنند.
از تمام ابزارهایی که در کسب و کار دارید استفاده کنید تا به مشتریان خود یادآوری کنید که باشگاه مشتری وجود دارد و برای آنها مناسب است. برخی از ابزارهایی که می توانید استفاده کنید عبارتند از : وب سایت شرکت، لیست های توزیع، پیام های صوتی و موارد دیگر. در حال حاضر برخی بانک ها و شرکت ها در ایران نیز باشگاه مشتریان را تشکیل داده اند مانند باشگاه مشتریان بانک ملت، باشگاه مشتریان بانک ایران زمین و…
جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما میتوانید از طریق صفحه تماس با ما و یا صفحه اینستاگرام در ارتباط باشید.