بازاریابی و فروش محصولات

بازاریابی و فروش محصولات

بازاریابی و فروش محصولات

بازاریابی محصول، فرآیند ارائه یک محصول به بازار، تبلیغ آن و فروش آن به مشتری است. بازاریابی محصول، شامل درک مخاطبان هدف محصول و استفاده از موقعیت‌یابی استراتژیک و پیام‌رسانی برای افزایش درآمد و تقاضا برای محصول است.

چه چیزی بازاریابی محصول را منحصربه‌فرد می‌کند؟ این بازاریابی چه تفاوتی با بازاریابی معمولی دارد؟ بیایید تفاوت‌ها را بررسی کنیم.

 

بازاریابی محصول در مقابل بازاریابی متعارف

بازاریابی محصول استراتژیک است، در حالی که بازاریابی معمولی همه جانبه است.

بازاریابی محصول جزو بازاریابی مرسوم در نظر گرفته می‌شود. در واقع، اگر به نکات مهم در  بازاریابی نگاه کنید، خواهید دید که بازاریابی محصول، یکی از مهمترین جنبه‌های تلاش برای بازاریابی یک کسب و کار است.

بازاریابی محصول بر افزایش تقاضا و پذیرش یک محصول در میان مشتریان فعلی متمرکز است. این تمرکز بر مراحلی است که مردم برای خرید محصول شما برمی‌دارند تا بازاریابان محصول، بتوانند کمپین‌هایی برای حمایت از این کار ایجاد کنند.

بازاریابی محصول در مورد درک مخاطبان یک محصول خاص، در سطح عمیق و پیام آن محصول برای جذب آن مخاطب است. این بازاریابی، علاوه بر استراتژی بازاریابی برای محصول، جنبه راه‌اندازی و اجرای یک محصول را نیز پوشش می‌دهد، به همین دلیل است که کار یک بازاریاب محصول در مرکز تیم‌های بازاریابی، فروش و محصول یک کسب و کار قرار دارد.

بازاریابی مرسوم بر موضوعات گسترده‌تر زیر چتر بازاریابی؛ مانند سئو و هر چیزی که مربوط به جذب و تبدیل مشتریان باشد، متمرکز است. این موضوع، به‌طورکلی در مورد تبلیغ شرکت و برند است، از جمله محصولاتی که فروخته می‌شوند. بازاریابان اطمینان حاصل می‌کنند که یک پیام ثابت و مبتنی بر نام تجاری، پشت همه‌ی محتوای شرکت وجود دارد.

 

چرا بازاریابی محصول مهم است؟

بازاریابی محصول، بخش مهمی از استراتژی بازاریابی هر کسب و کاری است. بدون آن، محصول شما به حداکثر پتانسیل خود در بین مخاطبان هدفتان دست نخواهدیافت. برای درک اهمیت آن، بیایید به اهداف بازاریابی محصول نگاه کنیم.

 

اهداف بازاریابی محصول

مشتریان خود را بهتر درک کنید.

وقتی یک استراتژی بازاریابی محصول را اجرا می‌کنید، مخاطبان هدف شما می‌توانند ارزش داشتن آن محصول خاص را در زندگی خود ببینند. درک اینکه چه تعداد مشتری به سمت محصول شما جذب می‌شوند به شما امکان می‌دهد تحقیقاتی بر روی مشتری انجام دهید.

 

شخصیت‌های خریدار خود را به‌طور موثر مورد هدف قرار دهید.

در کنار درک کلی مشتریان خود، می‌توانید نوع شخصیت خریدار را برای اهداف آینده‌ی خود، بیابید. دانستن نیازهای دقیق هدف خود می‌تواند به شما در هنگام نوآوری محصول، کمک کند تا نیازهای آنها را بهتر برآورده کنید.

 

درباره رقبای خود (محصولات و تاکتیک‌های بازاریابی) بیاموزید.

وقتی محصول خود را بازاریابی می‌کنید، می‌توانید استراتژی و نتایج خود را با رقبای خود مقایسه کنید. چه ویژگی‌ها و مزایایی از محصولات آنها در بازار بیشتر بیان می‌شود؟ چه ایده‌هایی را بررسی نکرده‌اند؟ محصول آنها چه چیزی را ارائه می‌دهد که محصول شما ارائه نمی‌دهد؟ شما می‌توانید از این تحقیق در هنگام ایجاد استراتژی بازاریابی محصول، به نفع خود استفاده کنید.

 

اطمینان حاصل کنید که تیم‌های بازاریابی، محصول و فروش همگی در یک صفحه هستند.

ارائه محصول خود را به وفور برای خریداران و کارمندانتان شفاف کنید، زیرا برای هر دو طرف سودمند است. هر تیمی که در کسب و کارتان با آن، کار می‌کنید، می‌تواند درک بهتری از هدف محصول داشته باشد و آن را در عملیات خود بهتر به اشتراک بگذارد.

بازاریابی و فروش محصولات

 

محصول را به طور مناسب در بازار قرار دهید.

در بازاریابی محصول، شما می‌خواهید محصول، تصویر برند و لحن سازگار باشد و احساسات مناسبی را که برای مخاطبان شما در نظر گرفته شده برانگیزد. هنگامی که در مورد موقعیت برند خود فکر می‌کنید، چند سوال باید در نظر بگیرید:

 

  1. آیا این محصول برای بازار امروز مناسب است؟
  2. این محصول چه تفاوتی با رقبای ما دارد؟
  3. آیا راهی برای متمایز کردن بیشتر این محصول از رقبای ما وجود دارد؟
  4. آیا محصولاتی وجود دارد که در گذشته فروخته ایم و دیگر آن را به بازار نخواهیم آورد یا نمی‌فروشیم؟

 

افزایش درآمد و بهبود فروش

همچنین سوالاتی وجود دارد که شما به عنوان یک بازاریاب محصول باید از خود بپرسید و در مورد محصول خود فکر کنید. پرسیدن این سوالات از خود، به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که محصول شما در بین مشتریان موفق است.

 

  1. آیا این محصول برای بازار امروز مناسب است؟
  2. آیا این محصول برای مشتریان امروز ما مناسب است؟
  3. چگونه این محصول از محصولات مشابه رقیب ما منحصربه فرد می‌شود؟
  4. آیا راهی برای متمایز کردن بیشتر این محصول از محصولات رقیب ما وجود دارد؟
  5. آیا محصولاتی وجود دارد که در گذشته فروخته‌ایم و حالا که به گذشته نگاه می‌کنیم دیگر آن را به بازار نخواهیم آورد یا نمی‌فروشیم؟

همانطور که می‌بینید، بازاریابی محصول از شما می‌خواهد که به محصولات خود، از یک دیدگاه استراتژیک نگاه کنید تا مطمئن شوید که در بین مشتریان در بازار فعلی شما موفق است.

 

اکنون، بیایید نگاهی به مسئولیت‌های خاصی که به عنوان یک بازاریاب محصول (یا مدیر بازاریابی محصول) دارید، بیندازیم.

 

مسئولیت‌های شما به عنوان یک بازاریاب محصول، ممکن است بر اساس صنعت، شرکت، محصولات، اندازه و منابع شرکت کمی متفاوت باشد. اگر برای یک استارتاپ کار می‌کنید، ممکن است یک بازاریاب محصول باشید که به دلیل منابع و بودجه محدود، به ایجاد محتوایی که تیم بازاریابی گسترده‌تر، تولید می‌کند نیز کمک می‌کند. با رشد کسب و کار، ممکن است وارد تیمی شوید که تنها شغل آن بازاریابی محصول است.

 

مسئولیت‌های بازاریابی محصول

شخصیت‌ خریداران و مخاطبان هدف محصول خود را شناسایی کنید.

استراتژی بازاریابی محصول خود را با موفقیت ایجاد و اجرا کنید.

کار کنید و فروش را فعال کنید تا مشتریان مناسب را برای محصول جدید خود جذب کنید.

موقعیت محصول خود را در بازار مشخص کنید.

اطمینان حاصل کنید که محصول نیازهای مخاطبان هدف شما را برآورده می‌کند.

محصول خود را در طول زمان به‌روز نگه دارید.

 

بیایید نگاهی دقیق‌تر به شش مسئولیت رایج بازاریابی محصول بیندازیم.

 

  1. شخصیت‌ خریداران و مخاطبان هدف محصول خود را شناسایی کنید.

شما باید شخصیت خریداران و مخاطبان محصول خود را شناسایی کنید تا بتوانید مشتریان را به گونه‌ای مورد هدف قرار دهید که متقاعدکننده باشد و آنها را به خرید وادار کند. این کار، به شما این امکان را می‌دهد که محصول خود و ویژگی‌های آن را برای حل چالش‌هایی که مخاطبان با آن مواجه هستند، تنظیم کنید.

 

نکته‌ی حرفه‌ای: از الگوها برای ایجاد پرسونای خریدار برای کسب و کار خود استفاده کنید. داشتن یک طرح کلی از افرادی که به آنها غذا می‌دهید می‌تواند به همسو کردن تیم‌های مختلف در کسب‌وکار شما کمک کند و محصول شما را در بازار بهتر جلوه دهد.

  1. استراتژی بازاریابی محصول خود را با موفقیت ایجاد، مدیریت و اجرا کنید.

یک استراتژی بازاریابی محصول (که به زودی بررسی خواهیم کرد) به شما امکان می‌دهد، محتوا و کمپین ایجاد کنید و آن را اجرا کنید. این کار، از مراحلی پشتیبانی می‌کند که شخصیت‌های خریدار و مشتریان شما را به سمت خرید سوق می‌دهد.

 

  1. برای جذب مشتریان مناسب برای محصول جدید خود، با آن کار کنید و فروش را فعال کنید.

به عنوان یک بازاریاب محصول، باید ارتباط مستقیمی با فروش داشته باشید. شما با فروش کار خواهید کرد تا مشتریان مناسب را برای محصول در دست شناسایی قرار دهید، آنها را جذب کنید و موارد مورد نیاز برای فروش را در اختیار نمایندگان قرار دهید تا مطمئن شوید که محصول را در داخل و خارج از شرکت، به همراه تمام ویژگی‌های آن درک می‌کنند.

به این ترتیب، شما و تیم‌هایتان از نظر مواردی که با مشتریان به اشتراک گذاشته می‌شود، در یک رتبه قرار دارید و این کار به شما امکان می‌دهد برای هر کسی که با محصول در تماس است، یک تجربه ثابت و مبتنی بر برند ارائه دهید.

 

  1. موقعیت محصول خود را در بازار مشخص کنید.

یکی از مهمترین بخش‌های شغل شما تعیین موقعیت محصول در بازار است. در مورد این فرآیند می‌توانید به داستان گویی فکر کنید. موقعیت شما نیاز دارد که داستان محصول خود را بسازید و بگویید.

به عنوان یک بازاریاب محصول، شما با تیم بازاریابی گسترده‌تر و تیم محصول، کار خواهید کرد تا این داستان را با پاسخ دادن به سوالات مهمی مانند سوالات زیر، بسازید:

 

چرا این محصول ساخته شده است؟

این محصول برای چه کسانی ساخته شده است؟

این محصول چه چالش‌هایی را برطرف می‌کند؟

چه چیزی این محصول را منحصربه فرد می‌کند؟

 

  1. اطمینان حاصل کنید که محصول شما نیازهای مخاطبان هدف شما را برآورده می‌کند.

همچنین باید مطمئن شوید که محصول شما نیازهای مشتریان و مخاطبان هدف شما را برآورده می‌کند. از طریق تحقیقات انجام شده برای تعیین شخصیت خریدار و مخاطبان هدف، شما باید نقاط دردناک و چالش‌هایی را که برای حل آنها با محصول خود تلاش می‌کنید، کشف کرده باشید.

اگر محصول شما نیازهای مشتریان شما را برآورده نمی‌کند، آنها دلیلی برای خرید یا انتخاب محصول شما نسبت به رقیبتان نخواهند داشت.

 

  1. محصول خود را در طول زمان به‌روز نگه دارید.

محصول شما باید در طول زمان مرتبط باقی بماند. همانطور که نیازها، انتظارات و چالش‌ها تغییر می‌کنند و تکامل می‌یابند، این وظیفه شماست که مطمئن شوید استراتژی بازاریابی محصول شما و خود محصولات در بین مشتریان مرتبط باقی می‌مانند.

این بدان معنی است که ممکن است مجبور شوید تغییرات جزئی در استراتژی بازاریابی محصول خود، یا به روزرسانی‌ها و اصلاحات در خود محصول انجام دهید.

DOTWEB
ما در تیم تولید محتوای شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی دات وب در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه طراحی سایت و کسب‌و‌کارهای اینترنتی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: