طراحی اپلیکیشن ورزشی
اپلیکیشن ورزشی
اپلیکیشن ورزشی: نحوه طراحی رابط کاربری برای ورزش
فناوری ورزشی یک صنعت عظیم جهانی با ارزش تخمینی 9.8 میلیارد دلار در سال 2018 است. استفاده از دادهها در ورزشهای حرفهای به درک بهتر و بهبود عملکرد ورزشکاران در داخل و خارج از زمین کمک میکند و این فناوری، در حال رشد سریعی است. به این ترتیب، رابطهای پشتیبان و تیمهایی که آنها را ایجاد میکنند باید با سرعت زیاد رشد، مطابقت داشته باشند.
ورزش یک صنعت سودآور و ارزشمند است. میتوان افرادی را پیدا کرد که ورزشهای مختلفی مانند بیس بال، فوتبال، کریکت، بسکتبال، راگبی و غیره را ترجیح میدهند. یک برنامه ورزشی برای چنین افرادی ایده آل است؛ زیرا میخواهند با ورزشهای مورد علاقه خود در ارتباط باشند و آنها را به صورت آنلاین بازی کنند.
برنامههای ورزشی متعددی در پلی استور و اپ استور موجود است. در حین توسعه یک برنامه ورزشی، باید برنامهای ایجاد کنید که بتواند تجربه کاربری قدرتمندی را ارائه دهد. ساختن یک برنامه ورزشی ممکن است خسته کننده به نظر برسد، اما اگر مطالعه جامعی در مورد نیازهای کاربر انجام دهید، میتوانید ایده مناسبی پیدا کنید.
اندازه و آمار بازار اپلیکیشن ورزشی
بسیاری از مردم دیگر صفحههای تلویزیون را دوست ندارند و ورزشهای زنده را روی دستگاههای تلفن همراه خود پخش میکنند. به همین دلیل، بسیاری از شرکتهای ورزشی در حال ساخت اپلیکیشنهای خود هستند. این کار، به مردم کمک میکند که در هر زمان و هر مکان روی صفحه نمایش تلفن همراه خود بتوانند ورزش مورد علاقهی خود را تماشا کنند.
شباهتهای بین اپلیکیشن ورزشی و طراحی اپلیکیشن سنتی چیست؟
طراحی اپلیکیشنهای ورزشی شباهتهای زیادی به طراحی محصول سنتی دارد:
داده محور بودن:
مانند بسیاری از برنامههای کاربردی هوش تجاری، رابطهای ورزشی توسط دادهها هدایت میشوند. این اپلیکیشنها انواع دادههای مفید را در اختیار کاربران قرار میدهند. جداول، نمودارها و سایر اشکال تجسمی باید طوری طراحی شوند که دادههای باالقوه پیچیده را به گونهای ارائه کنند که کاربران به راحتی آن را درک کنند.
تفاوت بین کاربران:
کاربران قدرتمند نسبت به افراد تازه کار یا ناظران معمولی نیازهای پیشرفتهتری خواهند داشت. به عنوان مثال، نیازهای یک هوادار معمولی فوتبال دانشگاهی را با نیازهای یک گوینده ورزشی مقایسه کنید. هر دو علاقه خاصی به دانستن جزئیات یک بازی دارند؛ اما دومی از افزایش تراکم اطلاعات و توانایی مربوطه برای بررسی سریع و تجزیه و تحلیل دادههای بیشتر در یک نمای واحد سود زیادی میبرد. تراکم اطلاعات باید متعادل باشد تا نیازهای منحصربهفرد همه نوع کاربر را برآورده کند.
شباهت اپلیکیشن ورزشی و سنتی:
طراحی برای زمان واقعی:
کمتر از یک دقیقه به بازی بزرگ باقی ماندهاست و میتوانید صدای همسایههایتان را در مورد چیزی بشنوید؛ اما برنامهتان همچنان تیمتان را با یک امتیاز کمتر نشان میدهد. با رویدادهایی که در زمان واقعی اتفاق میافتند، باید رابطهایی طراحی کنید که بتوانند به سرعت اطلاعات مهم را تحویل دهند.
مجوز خلاقیت بیشتر:
از فیفا گرفته تا NBA و المپیک، طراحی ورزشی باعث بالا بردن مرزهای خلاقیت میشود. با برنامههای ورزشی، میتوان فرصتی عالی برای بیان خلاقیت بیشتر ارائه داد. تیمها و لیگها همگی دارای برند، آرم و پالتهای متمایز هستند؛ بنابراین میتوانید از ایجاد یک رویکرد طراحی منحصربهفرد لذت ببرید که رابط کاربری شما را از رقبا متمایز میکند.
کاربردهای متعدد:
هیچ وظیفهای برای طرفداران پرشور ورزش خیلی کوچک یا ناچیز نیست. از بررسی آخرین بهروزرسانیهای بازی در حین حرکت، تا فیلتر کردن آمار و جداول دادهها قبل از پیشنویس فانتزی، هر حرکت به یک اندازه مهم است. برنامههای ورزشی باید با در نظر گرفتن زمینههای استفادهی متعدد طراحی شوند(ریسپانسیو باشند) تا بتوان به راحتی از تلفن همراه، دسکتاپ و هر دستگاه دیگری برای دسترسی به آن استفاده کرد.
نکاتی برای طراحی اپلیکیشنهای ورزشی
اکنون که شباهتها و تفاوتهای بین برنامههای ورزشی و رابطهای سنتیتر را بیان کردیم، اجازه دهید به بیان چند نکته برای طراحی یک تجربه بهینه بپردازیم.
خوانایی و عملکرد داده ها را اولویت بندی کنید.
با توجه به اینکه اکثر برنامههای ورزشی به شدت مبتنی بر داده هستند، خوانایی و عملکرد دادهها باید در اولویت قرار گیرد. نمودارها و انیمیشنهای پر زرق و برق بیفایده هستند؛ اگر دادهها به وضوح برای بینندگان قابل درک نباشند.
اگر به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، دستورالعملهای طراحی متریال Google خلاصهای عالی از اصول طراحی تجسم دادهی موثر ارائه میدهد.
قالب را بشکنیم یا نه؟
هر ورزشی دارای تاریخچه خاصی است، اما این بدان معنا نیست که رابط کاربری شما باید کاملا با آن هماهنگ باشد. با کمی تحقیق و تحلیل رقابتی، میتوان تصمیمات آگاهانهتری گرفت. در اینجا به یک سوال مهم پاسخ داده میشود: آیا تصمیم میگیرید که در آن جا بیفتید یا قالب را خلاقانه خواهید شکست؟
طراحی کراس پلتفرم
پیشرفتهای تکنولوژی باعث شده تا طرفداران و متخصصان صنعت دسترسی بیشتری به ورزشهای مورد علاقه خود داشته باشند. روزهایی که مجبور بودید روی مبل دراز بکشید تا آخرین بازی را تماشا کنید، گذشته است. اکنون میتوانید از خانه یا محل کار، در حین حرکت و حتی در ارتفاع 30000 فوتی تماشا کنید. به این ترتیب، رویکرد طراحی چند پلتفرمی باید اولویت اصلی برای ارتباط با کاربرانی باشد که صرف نظر از دستگاه، تجربهای ثابت دارند.
برای جلوگیری از ناهماهنگیها، مهمترین ویژگیها را فهرستبندی کنید تا مطمئن شوید که در ترکیب طراحی کراس پلتفرم نادیده گرفته نمیشوند. به یاد داشته باشید، کاهش قیمت صفحه نمایش نباید باعث کاهش کیفیت مجموعه ویژگیها و محدود کردن آنها در دستگاههای خاص شود.
احتیاط هنگام طراحی مجدد یا بهروزرسانی ویژگیها
بهروزرسانیهای رابط، فرصتی برای احیای مجدد تجربیات قدیمی، رسیدگی به مشکلات و کشف ویژگیهای جدید فراهم میکنند. اما هنگام مواجهه با یک ابتکار به روزرسانی، حذف ویژگیها یک بازی خطرناک است. این امر به ویژه زمانی صادق است که طرفداران پرشور ورزش درگیر باشند.
تعادل تراکم اطلاعات
هنگام طراحی رابطها، تعیین سطوح مناسب تراکم اطلاعات حیاتی است. اطلاعات بیش از حد روی صفحه میتواند به راحتی کاربران جدید یا معمولی را تحت تاثیر قرار دهد. اما انتخاب خیلی کم، مانع کاربران قدرتمندی میشود که دقیقا میدانند چه وظایفی باید انجام دهند و چگونه آنها را انجام دهند. چگونه میتوان نیازهای مختلف این نوع کاربران را برآورده کرد؟
یک رویکرد، ارائه ابزاری به کاربران، برای سفارشی کردن رابط برای رفع نیازهای آنهاست. این کار، میتواند شامل فیلترینگ هوشمند، طرح بندی قابل تنظیم و ناوبری بصری در سراسر آن باشد. با استفاده از این گزینه ها، کاربران قدرتمند این آزادی را دارند که به سرعت رابط را در صورت نیاز تطبیق دهند.
علاوه بر این، میتوانید از طریق ورود به سیستم، پیشرفت را از کاربر جدید به کاربر قدرتمند تسریع کنید. از این روش برای تعیین سطح مهارت اولیه کاربر و سپس معرفی تدریجی ویژگیهای پیچیده تر در طول زمان استفاده کنید. انجام این کار باعث میشود که آنها در ابتدا غرق نشوند؛ زیرا با رابط به مرور آشنا میشوند. همانطور که آنها بیشتر آشنا میشوند، تراکم اطلاعات را میتوان برای مطابقت با نیازهای در حال تکامل آنها تنظیم کرد.
رسیدگی به داراییها
ممکن است به بسیاری از داراییها از جمله عکسهای بازیکنان و آرمهای تیم دسترسی نداشته باشید (یا حقوق استفاده از آنها را نداشته باشید.) در حالی که دسترسی به آن امکان پذیر است، داراییهای حرفهای اغلب برای شما یک پنی هزینه دارد و حتی با داراییهای خریداری شده، کیفیت ثابت تضمین نمیشود. برای پر کردن این شکاف به یک راه حل خلاقانه نیاز است. چندین مسیر وجود دارد که میتوانید طی کنید که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.
ایجاد دارایی سفارشی در مقابل استفاده از داراییهای موجود
یکی از گزینهها رفتن به مسیر سفارشی و ایجاد یا برون سپاری داراییها برای مطابقت با مشخصات شما است. در حالی که این رویکرد راهی عالی برای اطمینان از انسجام برند است، اما میتواند پرهزینه و زمان بر باشد و هنگامی که زمان طراحی مجدد فرا میرسد، احتمالا باید تمام داراییها را بازنگری یا بهطور کامل مجددا انجام دهید. با بزرگتر شدن اندازه برنامه، این کار دشوارتر میشود.
راه حل دیگر استفاده از داراییهایی است که از قبل وجود دارد. به عنوان مثال، با کمی هوشمندی میتوان از آواتارهای شبکههای اجتماعی به جای عکسهای رسمی پخش کننده استفاده کرد و اگر دسترسی به آرمها یا عناصر برند محدود باشد، میتوان از مقادیر هگز رنگ تیم برای تولید داراییها به صورت برنامهنویسی استفاده کرد. این رویکرد نمونهای عالی از هوشمندانه کارکردن است و اگرچه راه حل کاملی نیست؛ اما تعادل خوبی بین هزینه و تلاش فراهم میکند. هر تصمیمی که میگیرید باید باعث متوازن کردن هزینهها، جدول زمانی و سهولت نگهداری شود.
آینده برای ورزش و فناوری درخشان است و با آن دنیایی از فرصتها به وجود میآید. با این نکات، میتوانید رابطهای سرگرمکننده و جذابی برای طرفداران ورزش و حرفهایها طراحی کنید.
درآمد اپلیکیشنهای ورزشی چقدر است؟
درآمد خالص برنامههای ورزشی در سه ماهه سوم 2019 از 100 میلیون دلار فراتر رفته است. درآمد برنامه ورزشی Google Play حتی سریعتر از اپ استور رشد کرد. درآمد اپلیکیشنهای ورزشی در گوگل پلی در سه ماهه دوم سال 2019 تقریبا دو برابر شده و به 23.7 میلیون دلار رسیده است.
در نهایت میتوان گفت استفاده از اپلیکیشنهای ورزشی هم برای سرگرمی و هم جهت افزایش بازدید از سایت میتواند موثر باشد و گزینهی مناسبی برای افرادی است که میخواهند پا به عرصهی ورزش در دنیای مجازی بگذارند.