الگوریتم مرغ مگس خوار در سئو
الگوریتم مرغ مگس خوار در سئو
در مقالۀ امروزمان میخواهیم کمی در زمان سفر کنیم. البته راه دوری نمیرویم، در این سفر به همین 10-12 سال پیش سری میزنیم و میبینیم که از آن زمان تا کنون جستجو با گوگل دچار چه دگرگونیهایی شده است که البته بیشتر آنها به نفع کاربران بوده است. سپس با یکی از الگوریتمهای گوگل به نام مرغ مگس خوار دیدار میکنیم و حسابی با او آشنا میشویم. در ادامه جناب مرغ مگسخوار همسفر ما شده و حرفهایی از علاقهاش به رفتار کاربران میگوید، نکاتی راجع به سئو را گوشزد میکند و آیندۀ جستجوها را به ما نشان میدهد. اگر اهل سفرهای شگفتانگیز هستید و میخواهید اطلاعات مفید و بهدردبخوری گیرتان بیاید، کمربندهای ایمنی را محکم ببندید و با ما همراه شوید .
چرا نام این الگوریتم مرغ مگس خوار است؟
همانطور که میدانید نام محصولات گوگل همیشه جذابیت خاصی داشته و انتخاب نامهای پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار هم از این قاعده مستثنی نیست و چیز عجیبی هم نیست. شاید جالب باشد که اشاره کنیم گوگل در انتخاب نام این الگوریتم سلیقه زیادی به خرج داده است؛ زیرا مرغ مگس خوار در واقع پرندهای است که با دو ویژگی سرعت و دقت شناخته میشود که در ادامه با آنها بیشتر آشنا میشویم.
علاوه بر دنیای واقعی، این پرنده در دنیای وب و صفحات اینترنتی هم با دقت و سرعت زیادی متن شما را بررسی میکند و با شناسایی کلمات همخانواده و مترادف، سعی میکند نزدیکترین نتایج را به کاربر معرفی کند و کاربر بتواند به راحتی مطلب مورد نظرش را پیدا کند.
علاوه بر این، اگر سعی کنید با استفاده از Keyword Stuffing، کلمات کلیدی زیادی را در محتوای خود قرار دهید، جریمه سختی در انتظار شما خواهد بود و شما از طرف گوگل جریمه خواهید شد. اما اجازه دهید به صورت دقیقتری اهداف این الگوریتم را بررسی کنیم.
تاثیرات الگوریتم مرغ مگس خوار بر سئو سایت
Hummingbird Algorithm یا همان الگوریتم مرغ مگس خوار تمام تمرکز خود را بر روی محتوا هایی که شما در وب سایتتان تولید می کنید به کار می برند تا محتوای تولید شده در وب سایت شما از کیفیت و مفهموم مناسبی برخوردار باشند تا مورد توجه کاربران قرار بگیرند بنابراین نقش مهمی بر سئو سایت دارد و باعث بالا رفتن سئو سایت شما میشود. برای اینکه بتوانید رضایت خاطر الگوريتم مرغ مگس خوار را درباره محتواهای وب سایت خود جذب کنید و در سئو جایگاه بهتری داشته باشید می بایست چند نکته را در وب سایت خود رعایت کنید که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
نکات تاثیر گذار بر عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار
برای اینکه بتوانید با قرار گرفتن در صفحه اول گوگل وب سایت خود را جهانی کنید و رضایت الگوریتم مرغ مگس خوار را جلب کنید نکات زیر را در وب سایت خود رعایت کنید:
کم کردن تبلیغات، خصوصا بالا و داخل محتوا
بهینه کردن تمام کلمات کلیدی که در مطالب خود به کار می برید
بهینه سازی انکر تکست ها هم فراموش نشود
تعداد کارکترهایی که در مقاله های خود استفاده می کنید
مقالههایی با تعداد کاراکترهای متنوع تولید کنید
محتوای تصویری را چاشنی پست هایتان کنید
از کدهای نشانهگذاری Schema استفاده کنید
ورود الگوریتم مرغ مگس خوار به باغ وحش گوگل
فرض کنید که دو سال پیش میخواستید یک مقاله در مورد الگوریتم مرغ مگس خوار بنویسید. برای دیده شدن در نتایج گوگل راهی نداشتید جز اینکه کلمه کلیدی خود (مرغ مگس خوار) را چندین و چند بار در متن تکرار کنید. این کار باعث میشد که کاربر ارتباط خوبی با متن شما برقرار نکند و در نتیجه کیفیت محتوا کاهش یابد و کاربر از سایت شما و گوگل ناراضی میشود.
تکرار بیش از اندازهی عبارت کلیدی در محتوا باعث شد که گوگل برای نشان دادن نتایج موردنیاز کاربر، به جای تمرکز بر کلمه کلیدی، معنا و مفهوم عبارات را معیار خود قرار دهد. الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird راه حلی بود که گوگل در ماه آگوست 2013 معرفی کرد، و با استفاده از آن موفق به درک منظور مخاطبان خود در نتایج جستجو شد. شاید بتوان گفت یکی از مهمترین الگوریتمهای گوگل برای افزایش ارزش تکنیکهای سئو کلاه سفید همین مرغ مگس خوار بوده است.
گراف دانش گوگل چیست؟
وقتی شما کلمههایی را در گوگل جستجو میکنید، فقط به دنبال یک صفحۀ مشخص نیستید؛ شما در این جستجو به دنبال یک هدف هستید. اینجاست که گراف دانش به داد شما میرسد و احتمال رفتنتان به بیراههها را تا حد خیلی زیادی کم میکند.
گراف دانش گوگل یک سال قبل از الگوریتم مرغ مگسخوار شروع به کار کرد و هدف آن نشان دادن نتایج دقیق و مرتبط، دربارۀ افراد و مکانها و هرآنچه که به آنها مربوط میشد بود. این اطلاعات از سراسر اینترنت و سایتهای معتبر (مثل ویکیپدیا و IMBD) جمعآوری میشوند.
مثلاً وقتی شما نام داوینچی را در گوگل جستجو میکنید، فقط به بیوگرافی داوینچی نمیرسید، شما در سمت راست صفحه نتایج دیگری را هم مشاهده میکنید. این اطلاعات میتوانند تابلوهای معروف این هنرمند، سبک نقاشی، نقاشان هم دوره، نقاشان هم سبک و … باشند که باعث رضایت بیشتر شما از گوگل نیز میشود.
اما گوگل از کجا میفهمد که این اطلاعات خواستۀ شما را برطرف میکنند؟ در اینجا گوگل از یک امکان فوقالعادۀ دیگر به نام جستجوی معنایی استفاده میکند.
جستجوی معنایی (Semantic Search)
دومین مفهوم باارزش و مهم برای درک رفتار کاربران، قابلیت جستجوی معنایی است. جستجوی مفهومی یا معنایی چیزی فراتر از یک جستجوی کلمه به کلمه است. در جستجوی معنایی تمرکز تنها روی کلمات جستجو شده نیست، بلکه معنا و مفهوم آنها اهمیت دارد. همین مسئله باعث میشود که دیگر نیاز نباشد تنها با استفاده از یک کلمه منحصر به فرد در باکس جستجو، به پاسخ خود برسید.
مثالِ سرعت شیر و کیفیت شیر که در بالا گفته شده تایید کننده این قابلیت گوگل است. حال تصور کنید که دوست دارید از رستوران سنسو یک غذا سفارش دهید.
حتی با جستجوی عبارت “فست فود سنسو”، نتایج مربوط به “رستوران سنسو” به شما نشان داده میشود. به عبارت دیگر الگوریتم مرغ مگس خوار به شباهت معنایی دو کلمه رستوران و فست فود واقف است و توانسته به خوبی منظور شما را درک کند و شما را به نتیجه مورد نظرتان برساند.
سخن آخر
با اطلاعات کاملی که درباره الگوریتم های گوگل بدست می آورید می توانید در روند بهبود سئو سایت خود تاثیر گذار باشید و با رعایت اصول هر یک از الگوریتم هایی که در این مقاله و مقالات دیگر درباره شان صحبت کردیم وب سایت خود را به گونه ای سئو و مدیریت کنید که در بهترین جایگاه و رتبه در نتایج جستجوی گوگل قرار گیرید.
همچنین جهت اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق صفحه تماس باما و یا صفحه اینستاگرام با تیم ما در ارتباط باشید.