اصول طراحی اپلیکیشن

اصول طراحی اپلیکیشن

اصول طراحی اپلیکیشن

اصول طراحی اپلیکیشن

با توجه به رشد روز افزون فضای مجازی و کسب و کار های دیجیتالی و به عبارتی دیجیتال مارکتینگ ،اکثر افراد اقدام به طراحی یک اپلیکیشن جهت ارائه خدمات و یا محصولات مرتبط با کسب و کار خود میکنند ،بدون شک این رقابت بسیار زیاد است و شما نیاز به ایجاد یک برنامه با کارایی بالا دارید که راه حل های سریع و مداوم برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان کسب و کار شما را ارائه می دهد. برنامه شما باید دارای رابط کاربری تماشایی ( ui) و تجربه کاربر چشمگیر ( ux) باشد. اصول طراحی اپلیکیشن اندروید آنقدر حائز اهمیت است که یک رابط کاربر زیرمجموع ممکن است دلیل رد کردن برنامه شما توسط فروشگاه های برنامه باشد و در این زمینه استیو جابزمیگوید: یک رابط کاربری خوب کلید موفقیت یک برنامه است.

چرا که اپلیکیشن شما با دارا بودن یک رابط کاربری خوب و تجربه کاربری خوب میتواند نظر مخاطب را جذب کند و در نتیجه طراحی اپلیکیشن شما با موفقیت روبرو خواهد شد.

اصول طراحی اپلیکیشن اندروید چیست؟

طراحی فقط آن چیزی نیست که به نظر می رسد ،طراحی این است که چگونه کار می کند ،بلکه واقعاً برنامه ای است که نتایج خود را به شکلی روان و یکدست ارائه می دهد و کاربر را از یک مرحله به مرحله دیگر با سهولت و رسیدن به مقصد راهنمایی می کند و کاربر برای استفاده از آن به سختی نمیفتد و به راحتی کار خود را انجام میدهد. اگر قصد ایجاد برنامه ای برای شغل خود را دارید ، به جای مناسب آمده اید. ما یک پرونده دقیق از کلیه اصول طراحی برنامه تلفن همراه و بهترین کارهایی را که می توانید دنبال کنید تهیه کرده ایم تا برنامه شما را برای ارائه نرم ترین و کارآمدترین تجربه کاربری در برنامه خود انجام دهید پس همراهمون باشید.

استفاده از عنوان اپ مناسب در طراحی اپلیکیشن موبایل

اصول طراحی اپلیکیشن

اولین و مهمترین اصل در طراحی اپلیکیشن موبایل انتخاب عنوان آن است. قبل از اینکه اپلیکیشن خود را در گوگل پلی و اپ استور منتشر کنید، باید راجع به تعیین عنوان آن فکر کنید. مهمترین مسئله در انتخاب عنوان اپ، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع اپلیکیشن خود در آن است. تعداد کاراکترهای به کار برده در عنوان اپلیکیشن هم بسیار مهم است به طوری که در پیش نمایش اپ استور بیش از 25 کاراکتر در عنوان آن نمایش داده نمی‌شود و عنوان های که ناقص در اپ استور و گوگل پلی نمایش داده شوند، مخاطب بسیار کمی را جذب می‌کند. همچنین باید مراقب باشید که عنوان اپلیکیشن شما طولانی نباشد چرا که با این اتفاق هم شما نمیتوانید مخاطبین زیادی را جذب کنید.

استفاده از اسکرین شات و ویدیو در طراحی اپلیکیشن موبایل

پس از طراحی اپلیکیشن موبایل باید آن را بر روی پلتفرم‌های انتشار دهنده ثبت و منتشر کنید. پس از اینکه کاربر عنوان اپلیکیشن را در این پلتفرم‌های انتشار دهنده چون گوگل پلی و اپ استور مشاهده کرد؛ جذب اسکرین شات، ویدیوهای توضیح دهنده اپلیکیشن می‌شود. گذاشتن اسکرین شات مناسب از قسمت‌های مختلف اپلیکیشن به ویژه دو عکس اول که بیشتر مشاهده می‌شود و قرار دادن ویدیوهای جذاب و زیبا نقش مهمی در معرفی خوب اپلیکیشن دارد. چرا که کاربران بیشتر جذب عکس و ویدیو می‌شوند تا توضیحات متنی، برای همین باید توجه بیشتری به این مسئله کنید و از عکس و ویدئو در طراحی اپلیکیشن خود استفاده کنید چرا البته این را هم در نظر داشته باشید که از عکس و ویدئو به درستی استفاده کنید.

درباره دستگاه فکر کنید

ابتدا درباره قابلیت های دستگاه مد نظر خود فکر کنید (قابلیت هایی مانند لمس کردن، صدا، فشردن، شتاب سنج، مکان یاب و غیره). طراحی شما حول دستگاه، سیستم عامل و تجربه کاربری خواهد بود. چگونه می توان از ویژگی های این دستگاه در محصولات خودمان استفاده کرد؟ دستگاه تلفن همراه چه مزیت هایی را فراتر از صفحه نمایش مقابل کاربران برای آن ها خواهد داشت؟

مقیاس پذیری را در ذهن داشته باشید

به خاطر داشته باشید که یک دستگاه تلفن همراه فقط یک گوشی نیست. مقیاس پذیری در بین دستگاه ها، مخصوصا موبایل ها و تبلت ها همیشه یک چالش مهم برای طراحان بوده است. برخی از سوالاتی که ممکن است ایجاد شوند را در این جا آورده ایم:


آیا طراحان وب و طراحان تبلت ها با هم برابر هستند؟ آیا می توان از الگو های طراحی موبایل در تبلت ها نیز استفاده نمود؟


برای پاسخ به این سوالات می توان گفت: تحقیقات نشان داده اند که با این که تبلت ها و تلفن های همراه شباهت های زیادی با هم دارند اما کاربران بسیار متفاوت از آن ها استفاده می کنند و شما باید در طراحی خود این موضوع را در نظر بگیرید.

انتقال بین صفحات

اصول طراحی اپلیکیشن

یکی از مهم ترین جنبه هایی که سبب هدایت محتوا در دستگاه های موبایل می شود، انتقال بین صفحات است. دو سوال این جا ایجاد می شود:


چه زمانی باید صفحه نمایش از سمت راست به چپ (push) حرکت کند؟ چه زمانی باید صفحه نمایش از پایین به بالا (modal) حرکت کند؟


ما استفاده از روش های زیر را توصیه می کنیم:

حرکت صفحه نمایش از سمت راست به چپ (push) معمولا برای نمایش صفحات جدیدی است که در بالای صفحه قبلی قرار دارد. معمولا یک دکمه برگشت وجود دارد که کاربر می تواند با استفاده از آن آخرین صفحه ای را که مشاهده کرده، ببیند. برای صفحاتی مانند جزئیات تراکنش ها، یا لیست ها از این روش استفاده می کنیم که کاربر بتواند احساس راحتی بیشتری در اپلیکیشن کند.


حرکت صفحه نمایش از پایین به بالا (modal) معمولا برای انتخاب، ویرایش محتوا یا داده های ورودی مورد استفاده قرار می گیرد. تمامی فرم های تراکنش ها از (modal) استفاده می کنند. این صفحات اغلب دارای عناوینی مانند لغو، انجام یا ذخیره هستند. بنابر این هنگامی که شما ” ذخیره” را لمس کنید، یک صفحه نمایش به صورت (push) نمایش داده می شود، زیرا شما محتوای ذخیره شده را مشاهده می کنید و در حال ویرایش آن نیستید.

امکان ثبت نام در اپلیکیشن را ساده کنید

اصول طراحی اپلیکیشن

مجبور کردن کاربر برای ارائه اطلاعات شخصی بلافاصله پس از باز کردن برنامه شما منجر به ناراحتی و حواس پرتی می شود. کاربران می ترسند که به اشتراک گذاشتن ایمیل خود منجر به حمله ایمیل های بازاریابی شود. کاربر برنامه شما را با هدف مرور ، خرید ، رزرو یا یافتن اطلاعات در مورد چیزی بارگیری کرد. ابتدا به این انتظارات پاسخ دهید. کاربر قبل از ارائه هرگونه اطلاعات شخصی ، باید اعتماد کند که برنامه شما مشکل خود را حل کند. این ایده خوبی است که به کاربر خود اجازه دهید یک تور را طی کند و برنامه را برای مدتی تجربه کند و سپس به آرامی به آنها یادآوری کند که پس از آن ثبت نام کنند.همچنین ، پر کردن یک فرم ثبت نام ، امکان خطاها ، گذرواژهای بی همتا و دردسرهای مختلف دیگر را ایجاد می کند که به طور بالقوه می تواند کاربر را دور کند. برنامه هایی که نمی توانند به جلو حرکت کنند مگر اینکه ایمیل و رمزعبور ارائه شود احتمالاً برای یک برنامه جایگزین حذف نمی شوند. برنامه هایی که جزئیات بیش از حد زیادی را درخواست می کنند ، دارای پروسه احراز هویت رمز عبور پیچیده ای هستند و یا با هر روش دیگری دشوار می شوند.

پس در طراحی اپلیکیشن به این موضوع دقت داشته باشید که در ابتدا کاربر باید به شما اعتماد کند سپس رابط کاربری شما را به نسبت سایر رقبا خاص ببیند و در نهایت بتواند تجربه کاربری خوبی از استفاده از اپلیکیشن شما داشته باشد.

 

ما در شرکت برنامه نویسی و طراحی سایت دات وب با دارا بودن کارشناسان و تیمی متخصص در این حوزه به شما در رسیدن به هدفتان کمک میکنیم و شما میتوانید برای دریافت مشاوره از طریق صفحه تماس با ما و یا صفحه اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

DOTWEB
ما در تیم تولید محتوای شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی دات وب در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه طراحی سایت و کسب‌و‌کارهای اینترنتی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: