استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی چیست ؟

تا به اینجا به درک مشترکی از تعریف کلمات بازاریابی دیجیتالی  رسیده ایم.

اگر بخواهیم تعاریف را با یکدیگر ترکیب کنیم میتوانیم به تعریف زیر برسیم:

مجموعه از فعالیت ها و فرآیندهای مرتبط با فروش محصول ، تبلیغات ، ارائه خدمات و حتی بررسی بازار که هدفی بلند مدت یا کلی را دنبال میکنند. این هدف یا اهداف وابسته به برنامه ریزی های شرکت میتواند هر موضوعی باشد.

و اما پاسخی خلاصه به سوال مطرح شده در سرفصل ، استراتژی بازاریابی چیست؟

استراتژی بازاریابی برنامه ریزی بلند مدت اهداف تجاری است که شرکت می خواهد به آن برسد. برای دستیابی به این اهداف ، مهم است که اقدامات ویژه ای برای تثبیت شهرت محصولات و خدمات یا افزایش فروش در بازار انجام شود.

اهمیت داشتن استراتژی بازاریابی در تجارت

انتخاب استراتژی های بازاریابی مناسب برای تجارت مزایای بزرگی از جمله موارد زیر را دارد :

  • افزایش فروش
  • ایجاد رشد پایدار برای شرکت
  • درک آنچه مشتریان شما می خواهند
  • شما نیازهای مشتریان را برآورده خواهید کرد و بیش از انتظارات مشتریان خواهید بود
  • شما رابطه را با بازار هدف تقویت خواهید کرد
  • شما نام تجاری (برند) خود را را در ذهن مصرف کننده خواهید ساخت.

انواع استراتژی بازاریابی

  • استراتژی بازاریابی نمونه کارها
  • استراتژی بازاریابی تقسیم بندی
  • استراتژی بازاریابی جایگاه یابی برند
  • استراتژی بازاریابی عملکردی
  • استراتژی بازاریابی رقابتی
  • استراتژی بازاریابی وفاداری
  • استراتژی بازاریابی محتوا
  • استراتژی بازاریابی مستقیم
  • استراتژی بازاریابی دیجیتال
استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی نمونه کارها

تجزیه و تحلیل اینکه کدام محصول به فروش می رسد و کدام یک نه ، میتواند در تصمیم گیری برای اینکه کدام محصول در بازار وجود داشته باشد و روند تولید خود را ادامه دهد و کدام یک کنار گذاشته شود موثر است. زیرا نگهداری محصولاتی که درآمد اقتصادی ندارند باید کنار گذاشته شود.

استراتژی بازاریابی تقسیم بندی

این استراتژی برای این است که تصمیم بگیرید بازار به کدام بخشها طبقه بندی شود. تقسیم بندی می تواند سه نوع باشد:

  • متفاوت: هنگام بررسی هر یک از بخشهای بازار که با یک پیشنهاد و موقعیت متفاوت شناسایی شده اند. این استراتژی هزینه بالاتری دارد اما امکان تأمین نیازهای خاص هر بخش انتخابی را فراهم می کند.
  • تمایز نیافته: بخشهایی با نیازهای مختلف شناسایی می شوند ، اما شرکت تصمیم دارد با همان پیشنهاد آنها را برطرف کند تا بیشترین مشتری را بدست آورد.
  • متمرکز: فقط یکی از بخشهای بازار انتخاب می شود. این از تلاش در بخشهای دیگر جلوگیری می کند و اجازه می دهد تا کمپین متمرکز شود. این موثرترین استراتژی برای شرکتهایی است که در حال رشد هستند.

استراتژی تقسیم بندی برای طبقه بندی بخشها و تصمیم گیری مناسب درباره آنها از تحقیقات قبلی درباره ی بازار حاصل شده است.

 

استراتژی بازاریابی جایگاه یابی برند

این استراتژی شامل تعریف چگونگی درک نام تجاری (برند) شرکت در بخشهای استراتژیک میباشد ، ویژگیهایی که ما می خواهیم به عنوان یک شرکت یا برند در ذهن مصرف کننده داشته باشیم. روش های مختلفی برای دستیابی به جایگاه در مقایسه با رقابت وجود دارد و می تواند با پوشش محصول ، تصویر شرکت ، ویژگی ها وکاربردهای محصول باشد.

استراتژی های اصلی بازاریابی در مورد جایگاه یابی عبارت هستند از :

  • مزیت: این استراتژی براساس جایگاه محصول به دلیل مزیتی که دارد ارائه شده است.
  • کیفیت / قیمت: ارائه بالاترین کیفیت با قیمت رقابتی
  • ویژگی ها: محصول را با ویژگی هایی که دارد جایگاه خود را میگیرد
  • استفاده / برنامه: جایگاه مبتنی بر استفاده یا برنامه ای که به محصول داده می شود
  • دسته ها: خود را به عنوان یک رهبر در یک گروه محصول قرار میدهد
  • رقبا: محصولات خود را با رقبای خود مقایسه کنید ، این یک استراتژی کلاسیک است.

هنگامی که ما در مورد استراتژی جایگاه یابی به عنوان یک مفهوم صحبت می کنیم ، باید توجه داشته باشیم که در حال طراحی سه کلید مختلف استراتژیک بازاریابی هستیم: موقعیت شرکت ، موقعیت برند و موقعیت محصول قبل از مصرفِ مصرف-کننده.

استراتژی بازاریابی عملکردی

این استراتژی در واقع همان چهار رکن اصلی بازاریابی میباشد و تمرکز این استراتژی بر همین ارکان میباشد.

 

استراتژی بازاریابی رقابتی

این استراتژی با تمرکز بر روی ارزش رقابت شکل گرفته است. شما باید جایگاه خود را در مقایسه با رقبا خود بیان کنید.

  • اگر شما بالاتر از رقبای خود قرار دارید جایگاه خود را حفظ و تثبیت کنید
  • اگر شما پایین تر از رقبای خود هستید جایگاه خود را مقایسه و تلاش برای بالا بردن محصولات خود کنید.
  • اگر شما پایین تر از رقبای خود هستید و جنگیدن برای جایگاه بالاتر نتیجه ای ندارد سعی در حفظ جایگاه خود داشته باشید.

 

استراتژی بازاریابی وفاداری

در این استراتژی وفاداری مشتری حفظ خواهد شد. به کمک خلاقیت مداوم و ارائه خدمات خوب که شرکت به مصرف کنندگان خود ارائه می دهد ، از خروج آنها با رقابت جلوگیری خواهد کرد. این خدمات می تواند شامل تخفیف ، تبلیغات ، هدایا و … باشد.

بازاریابی وفاداری

استراتژی بازاریابی محتوا

این استراتژی بر پایه تولید محتوا میباشد.

این محتوا میتواند مقالات ، گرافیکی ، کتاب الکترونیکی و . . . باشد. این نوع استراتژی میتواند در قالب وبلاگی باشد که شما در آن میتوانید :

  • اخبار ، مطالب مهم و اطلاعات مربوط به شرکت یا محصول خاص خود را منتشر کنید
  • از نظرات مشتریان درباره ی محصول خود آگاه شوید
  • آموزش نحوه استفاده از محصولات

 

استراتژی بازاریابی مستقیم

یک پیغام خاص که برای مشتری شما طراحی شده است. مشتری متوجه این موضوع میگردد که شرکت با ارسال پیغام های شخصی مرتبط با نیاز های مصرف کننده سعی در ایجاد ارتباط با وی را دارد.

 

استراتژی بازاریابی دیجیتال

امروزه اکثر شرکت ها از دیجیتال مارکتینگ استفاده میکنند. استراتژی ای که تا چندین سال پیش محبوبیتی نداشت.

ایجاد فاصله ی کوتاه در حد فقط یک کلیک با اطلاعات ، باعث محبوبیت این استراتژی شده است.

میتوان به موارد زیادی در غالب دیجیتال مارکتینگ اشاره کرد. به اختصار به دو مورد آن اشاره میکنیم:

  • شبکه های اجتماعی برای اتصال پست های خود با مشتریان
  • موتورهای جستجوی وب برای نشان دادن نام تجاری در اولین گزینه ها ، در میان سایر گزینه ها

با استفاده از انواع استراتژی های ذکر شده می توانید اهداف مورد نظر خود را در ذهن خود ترسیم کنید و برای رسیدن به اهداف خود در کوتاه مدت و گرفتن نتیجه ، برای شرکت خود تصمیم گیری کنید.

استراتژی های موفق بازاریابی شرکت ها

 اسپاتیفای( Spotify) :

میتوان گفت اصلی ترین دلیل موفقیت این اپلیکیشن ارائه تجربه کاربری (User Experience) متفاوت بود.

کسانی که اهل موسیقی گوش دادن هستند حتما اسم این اپلیکیشن را شنیده اند. اپلیکیشن های زیادی برای جستجو و پخش موسیقی وجود دارد اما چیزی که اسپاتیفای را خاص میکند تمرکز این برنامه روی کمک به کاربران است تا آنها بتوانند محتوا های جدید تری را پیدا کنند.

اسپاتیفای قالب اصلی دیگر برنامه های پخش کننده موسیقی را شکست و به جای آن یک تجربه کاربری (UX) جدید به شنوندگان ارائه کرد.

به عنوان مثال میتوان گفت ، علاوه بر حالت فیلتر کردن موسیقی بر اساس ژانر ، اسپاتیفای این امکان را به کاربران میدهد تا بتوانند بر اساس حالت ( mood ) خود موسیقی را فیلتر و انتخاب کنند ، تفاوتی ندارد که چه حالتی دارید برای ورزش کردن ، برای خوابیدن و یا حتی برای زمانی که میخواهید زیر دوش حمام با یک آهنگ همخوانی کنید اسپاتیفای همیشه گزینه مناسبی برای حال شما دارد. این قابلیت این امکان را به کاربر میدهد تا آهنگ های جدیدتری را کشف کند و به کمک آن آهنگ انرژی و نیروی مورد نیاز برای انجام کارهای خود را دریافت کند. یکی دیگر از قابلیت-های فوق العاده این برنامه که با استفاده از هوش مصنوعی برنامه نویسی شده این است که به طور روزانه لیست پخش های (Play Lists) های اختصاصی برای شخص شما میسازد که این لیست پخش ها بر اساس عادات ، حالات و سلیقه موسیقیایی شما ساخته شده است.

 کوکا کولا ( Coca – Cola ) : حمایت گر باشیم

بسیاری از برندهای جهان همکاری با اهداف خیرخواهانه را بخشی از مسئولیت اجتماعی شرکت خود می دانند ، اما همه رویکردهای این همکاری موفقیت آمیز نیستند. در این میان کوکاکولا یک نمونه خوب از این است که همبستگی چگونه     می تواند در بین المللی سازی یک برند و بهبود وجهه آن کمک کند.

کوکاکولا با بسیاری از برنامه های کوچک که بر جوامع محلی متمرکز  است همکاری می کند. به عنوان مثال ،تأسیس 650 مرکز برای تأمین آب آشامیدنی در

شهر بنی سوف در مصر ساخته است و از ابتکاری برای بهبود امکانات مدارس در هند پشتیبانی می کند.

نایک ( Nike ) : ارزش های خودتو ارتقأ بده!

تعداد بسیار کمی از برندها هستند که به اندازه نایک و شعار ( Just Do It) قابل شناسایی باشند. این برند از ابتدا ، بازاریابی خود را معطوف به ارتقا ارزش های تجاری مانند غلبه بر مشکلات یا نوآوری کرده است .

نایک برای انتقال این فرهنگ به مخاطبان خود ، بیشتر به داستان سرایی متکی است: تبلیغاتی که داستان های الهام بخشی را بیان می کنند و احساسات مثبت کاربران را تحریک می کنند. علاوه بر این ، ارزش های تجاری نه تنها در بازاریابی شما وجود دارد ، بلکه در همه کارهایی که انجام می دهید وجود دارد.

رِد بول  ( Red Bull ) : ریسک کن !

ردبول مارکی است که با استفاده از کمپین های بازاریابی هرگز انجام نشده  

 ( Never-Done-Before )، مخاطبان خود را به چالش محدودیت های خود فرامیخواند. شاید یکی از معروف ترین حمایت های مالی این برند پرش فلیکس باومگارتنر از استراتوسفر ( 39 کیلومتری سطح زمین ) باشد. با این حال ، این فقط یک نمونه از سالها حمایت مالی این برند از ورزشکاران پر خطر است.

و این دقیقاً کلمه ای است که استراتژی بازاریابی شما را تعریف می کند: ریسک. در پرش باومگارتنر و در سایر کمپین های برند های دیگر ، بسیاری از مسائل ممکن است اشتباه پیش رفته باشد ، اما این بازاریابان می دانستند که ریسک بالا برابر با پاداش بالا است. ما امیدواریم که این لیست باعث شود شما برای استراتژی بعدی بازاریابی خود الهام گرفته و پر از ایده باشید.

تمامی این مسائل باعث شده است که کاربران این برنامه ی جذاب ، به این اپلیکیشن وفادار بمانند.

نتیجه گیری

داشتن استراتژی بازاریابی میتواند یکی از مهم ترین نکات در جهت رسیدن به اهداف اصلی شرکت باشد.

همچنین در هیچ برهه زمانی بازار شرایط پایداری نداشته و داشتن این استراتژی باعث میشود تا با شرایط گوناگون به راحتی کنار بیاییم به طوری که کمترین میزان خروج یا سرپیچی از استراتژی اصلی خود را داشته باشیم.

DOTWEB
ما در تیم تولید محتوای شرکت طراحی سایت و برنامه نویسی دات وب در تلاش هستیم تا بهترین مقالات آموزشی در زمینه طراحی سایت و کسب‌و‌کارهای اینترنتی را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

error: